رفتن به مطلب

ضوابط تأمين فضاي سبز كنار اتوبانها و بزرگراهها و معابر درجه 1 و2


ارسال های توصیه شده

مصوب مورخ 17/2/69

faza-sabz-otoban1.jpg

به منظور كمك به تأمين فضاي سبز در داخل محدوده شهرها به خصوص در شهرهاي بزرگ و پر تراكم كشور شوراي عالي شهرسازي و معماري ايران در جلسه 17/2/1369 ضوابط زير را مورد تصويب قرار داد:

1ـ طرفين كليه اتوبانها و بزرگراههاي داخل محدوده قانوني در كليه شهرهاي كشور به عمق ‌حداقل 10 متر و تا انتهاي محدوده ملكي و حداكثر 30 متر به كاربري فضاي سبز عمومي شهري ‌اختصاص خواهد يافت‌.

تبصره 1- در مورد آن قسمت از زمينهاي موضوع بند 1 كه قبلاً تبديل به ساختمان شده است‌،كاربري فضاي سبز در زمان تجديد يا افزايش بنا اعمال شده و تا آن زمان مالك از ساير حقوق مالكانه مانند هر گونه تعمير، فروش‌، اجاره يا رهن و غيره برخوردار خواهد بود.

تبصره 2ـ وزارت مسكن و شهرسازي موظف است در طراحي اتوبانها و بزرگراهها موجود ،طوري تجديد نظر نمايد كه دسترسي اراضي طرفين اينگونه جاده‌ها از داخل بافت تأمين گردد.

2ـ در كليه شهرهايي كه بر اساس سرشماري سال 65 بيش از 200 هزار نفر جمعيت دارند كليه ‌زمينها، باغها و مزارع موجود در اطراف معابر درجه 1 و2 شهري به عمق حداقل ده متر و تا انتهاي‌ محدوده ملكي و حداكثر 30 متر به فضاي سبز عمومي شهري تبديل خواهد شد.

تبصره 1 ـ تعيين معابر درجه 1 و2 موضوع اين بند، همچنين مواردي كه به لحاظ شرايط ‌خاص به بيش از 30 متر عمق براي كاربري فضاي سبز نياز باشد، پس از انجام بررسي هاي كارشناسي‌ لازم و حداكثر ظرف مدت 3 ماه از اين تاريخ در كميسيون ماده 5 هر استان و فقط براي يك بار، و باحضور نمايندگان وزير مسكن و شهرسازي و وزير كشور مطرح و مورد تصميم‌گيري قرار خواهد گرفت‌.

تبصره 2 ـ در مورد كاربري هاي خدماتي و عمومي مصوب كنار معابر درجه 1 و2 حداقل ده متر بر خيابان به محوطه و فضاي سبز كاربري مزبور اختصاص خواهد يافت‌.

تبصره 3 ـ شوراي عالي پيشنهاد مي‌نمايد در تنظيم آيين‌نامه اجرايي تبصره 10 قانون برنامه‌ پنج ساله كه به تصويب هيأت وزيران خواهد رسيد، واگذاري اراضي معوض زمينهاي موضوع‌ بندهاي فوق در اولويت قرار گيرد.

تبصره 4 ـ شهرداريها تا اتخاذ تصميم موضوع تبصره 1 بند 2 در كميسيون ماده ‌5 از صدور پروانه ساختمان در كنار خيابانهاي بالاتر از عرض 18 متر خودداري نمايند و در استعلامهاي مربوط‌ به انجام معاملات موضوع را به اطلاع خريدار برساند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...