رفتن به مطلب

ورود کشنده ایویکو استرالیز به بازار کشور


ارسال های توصیه شده

/* /*]]>*/

با توجه به آغاز فروش کشنده ایویکو استرالیز از سوی شرکت زامیاد، در زیر نگاهی کوتاه خواهیم داشت به این کشنده که با ورودش تنوع بسیار جالبی را برای اولین بار بعد از سالها در بازار کشنده های کشور بوجود خواهد آورد و تنها جای کشنده ایکس اف داف خالی می ماند که امیدواریم بزودی این کشنده هلندی نیز بصورت انبوه در اختیار خریداران قرار بگیرد تا خریداران قدرت انتخاب بیشتری داشته باشند، البته در کنار عرضه این کشنده ها نباید بحث مهم خدمات و سرویس های پس از فروش را نیز فراموش کرد.

 

شرکت ایویکو ( یا صحیح تر ایوِِکو ) بعد از اینکه با عرضه کشنده های یورواستار نتوانست موفقیت های سری یوروتک ( یوروتچ ) را کسب کند، در سال 2002 با استفاده از موتورهای شناخته شده ی کُرسُر، کشنده استرالیز را معرفی و روانه بازار کرد و توانست عنوان کامیون سال 2003 را نیز کسب نماید، این کشنده در سال 2008 دستخوش تغییراتی و با چهره ای به روز شده عرضه شد.

iveco2520as20frontjm6.jpg

 

ایویکو برای استرالیز جدید از موتورهای کرسر به حجم 8، 10 و 13 لیتر با پوشش استاندارد یورو 5 و مجهز به سيستم تنظيم فشار توربوشارژر VGT و سيستم كاهش آلايندگي SCR، با دو نوع جعبه دنده 9 و 16 سرعته دستي ( ساخت زد اف آلمان ) و یک جعبه دنده 12 سرعته خودکار مدل يوروترونيك استفاده کرده است كه پر‌قدر‌ترين موتور آن 12.8 ليتر داراي 560 اسب بخار قدرت با گشتاور 2350 نيوتن متر در 1000 تا 1650 دور در دقيقه بعلت محدوده وسيع گشتاوري داراي شتابگيري بسيار سريعي مي‌باشد ( در آزمایشی که توسط تیم فنی مجله تراکر صورت گرفته بود کشنده استرالیز در مدت زمان 42 ثانیه به سرعت صد کیلومتر در ساعت دست یافته بود ). موتور استرالیز های تحویلی از سوی زامیاد موتورهای شش سیلندر کرسر 10 به حجم 10.3 لیتر، چهار سوپاپه و 430 اسبی خواهند بود که همردیف کشنده مرسدس آکسور قرار می گیرد و به احتمال زیاد از جعبه دنده های آشنای 16 سرعته دستی زد اف برخوردار است. استراليز جديد تغييرات زيادی نسبت به مدل قبلی در طراحی اتاق، جلو پنجره، رادياتور، چراغ های جلو و داخل کابين دارد. ايويکو برای استرالیز جدید سطح وسيعی از تجهيزات رفاهی مانند شيشه بالابر برقی، تنظيم برقی آيينه های بغل، بخاری درجا به ‌همراه سيستم تهويه مطبوع پيشرفته، صفحه نمايشگر رنگي اختصاصي ايويكو ICD ، پخش كننده سي‌دي، سيستم ردياب ماهواره ای، عيب ياب کامپيوتری و تجهيزات ايمنی مانند سيستم پايداری الکترونيکی، سيستم ترمز توربو ايويكو ITB ، سيستم های کمکی ABS و ASR ، سيستم تشخيص فاصله با وسيله نقليه جلویی، اینتاردر جدید زد اف، کیسه هوا و ... را در اختیار خریداران قرار داده است و مشخص نیست که استرالیز تحویلی از سوی زامیاد دارای چه سطحی از تجهیزات رفاهی و ایمنی باشد. استرالیز عرضه شده در کشور از نوع 2*4 می باشد ( کلاس 44 تن ) اما استرالیز در دو نوع 2*6 و 4*6 نیز از سوی ایویکو عرضه می شود. ایویکو کشنده استرالیز را در سه مدل اتاق بنامهای اکتيو دی AD ، اکتيو تايم AT و اکتيو اسپيس AS ( در سه اندازه مختلف ) عرضه می کند اما در آگهی فروش این کشنده مشخص نشده بود که با چه نوع اتاقی عرضه می شود ولی با توجه به قیمت کشنده و اتاق دیگر کشنده های هم کلاس به نظر می رسید که اتاق استرالیز در کشور از نوع اکتیو اسپیس باشد اما با کد معرفی شده از سوی زامیاد اتاق این کشنده از نوع اکتیو تایم است که یک اتاق با عرض و ارتفاع کمتر به نسبت اتاق اکتیو اسپیس می باشد و دارای تختخواب و یک بادشکن بزرگ است که در برابر اتاق کشنده های ولوو، مان و اسکانیا حرفی برای گفتن نخواهد داشت. اتاق اکتیو اسپیس در صورت استفاده از جعبه دنده خودکار فضای بسیار بزرگی را در اختیار راننده قرار می دهد.

 

 

یک مدل خاص از استرالیز نیز با نام ال بلک عرضه شد که در ساخت کابین و ادوات داخل آن از مواد بسیار مرغوبتری استفاده شده است.

 

نکته ای که باید در هنگام انتخاب و خرید کشنده استرالیز در نظر داشته باشیم قیمت بالا و کمبود قطعات یدکی آن است ( کشنده ها و حتی خودروهای سواری ساخت ایتالیا همیشه از قیمت بالاتری به نسبت کشنده های شش سازنده بزرگ دیگر اروپایی برخوردار هستند ) و با در نظر گرفتن شرایط دیگر کشنده های موجود در بازار کشور و هچنین مواردی مانند بازار دست دوم آن، گستره ی مراکز خدماتی شرکت ( شرکت ایویکو بیش از سه هزار نمایندگی رسمی در 100 کشور دنیا دارد ) و نکاتی مانند وزن کشنده سعی کنیم انتخاب مناسبتری داشته باشیم. تجربه شخصی خودم از زمانی که یکدستگاه کشنده ایویکو یوروتک در اختیار پدرم بود، ایویکو یوروتک را کشنده ای با ترمز موتوری قوی، شاسی محکم، دنده یک بسیار قوی، هماهنگی خوب کلاچ با جعبه دنده، کیفیت پایین مجموعه اتاق، بازار دست دوم محدود، کمبود قطعات یدکی، بوسترهای ترمز ضعیف، فضای کم اتاق و تکان های شدید ارزیابی می کنم.

 

بد نیست اشاره ای به فاصله زمانی تعویض روغن موتور کشنده استرالیز داشته باشیم که 150000 کیلومتر است و این را نباید از نظر دور داشت.

 

کشنده استرالیز با قیمت 138 میلیون تومان توان مقابله فنی با کشنده هایی مانند ولوو و مان را ندارد و در برابر کشنده های پرمیوم و آکسور نیز از قیمتی بالا برخوردار است.

لینک به دیدگاه
×
×
  • اضافه کردن...