رفتن به مطلب

اصول مدیریت کیفیت


ارسال های توصیه شده

اصول مدیریت کیفیت ... :icon_gol::ws2: بكارگيري اصل تمركز بر مشتري عموما باعث مي گردد كه سازمان:

� براي درك نيازها و انتظارات مشتريان تحقيقات لازم را صورت دهد.

� از ارتباط اهداف سازماني با نيازها و انتظارات مشتريان اطمينان حاصل نمايد.

� ارتباطات درون سازماني را در راستاي نيازها و انتظارات مشتريان هدايت نمايد.

� رضايت مشتريان را اندازه گيري نموده و بر مبناي نتايج حاصل از آن اقدام نمايد.

� ارتباطات با مشتريان را به صورت سيستمي مديريت نمايد.

� از وجود توازن بين رضايتمندي مشتريان و ساير ذينفعان سازمان (نظير مالكين، كاركنان، سرمايه گذاران، انجمن ها و مجامع محلي) اطمينان حاصل نمايد.

 

اصل دوم : رهبري در مديريت (Leadership)

 

مدير سازمان كه از منش رهبري برخوردار است بايد مقاصد و جهت گيري يكنواختي را در سازمان ايجاد نمايد و محيط داخلي سازمان را به گونه اي ايجاد و نگهداري نمايند كه كاركنان بتوانند در دستيابي به اهداف سازماني كاملا مشاركت نمايند.

مديريت سازمان با منش رهبري باعث مي گردد كاركنان مقاصد و اهداف سازماني را درك نموده و براي دستيابي به آنها از انگيزه كافي برخوردار شوند. علاوه بر اين با بكاربستن منش رهبري فعاليت هاي سازمان ارزيابي شده و در مسيري يكسان، منظم گرديده و استقرار مي يابد و در نتيجه فقدان ارتباط بين سطوح مختلف سازمان به حداقل خود خواهد رسيد.

 

بكارگيري اصل رهبري در سازمان عموما باعث مي گردد كه:

� نيازهاي تمامي ذينفعان سازمان شامل مشتريان، مالكين،‌كاركنان،‌ تامين كنندگان، سرمايه گذاران، انجمن هاو مجامع محلي در نظر گرفته شود.

� اهداف چالش برانگيز با زمانبندي مشخص تنظيم گردد.

� ارزش هاي مشترك، مدل هاي اخلاقي و جوانمردي در تمامي سطوح سازمان ايجاد شده و تقويت گردد.

� اعتماد ايجاد گرديده و ترس از ميان برود.

� كاركنان با منابع مورد نياز،‌ برخوردار از آموزش و آزادي عمل با داشتن مسووليت و پاسخگويي فعاليت نمايند.

� كاركنان براي نقش و سهم خود اميدوار و دلگرم گرديده و آنرا تشخيص دهند.

 

اصل سوم : مشاركت كاركنان (Involvement of people )

 

كاركنان جوهره سازمان بوده و مشاركت آنها باعث خواهد گرديد تا توانايي هايشان مزيت سازمان محسوب گردد. ايجاد انگيزه،‌ تعهد و مشاركت كاركنان نسبت به سازمان، نوآوري و خلاقيت در پيشبرد اهداف سازمان را به ارمغان خواهد آورد.

ايجاد مسووليت پاسخگويي كاركنان در رابطه با عملكردشان و همچنين ايجاد اشتياق در مشاركت و همكاري ايشان زمينه ساز بهبود مستمر در سازمان خواهد بود.

 

بكارگيري اصل مشاركت كاركنان در سازمان عموما باعث مي گردد كه:

� كاركنان اهميت همكاري و نقش خود را در سازمان درك كنند.

� كاركنان محدوديت هاي عملكردشان را شناسايي كنند.

� كاركنان مالكيت مسايل را پذيرفته و مسووليت حل آنها را عهده دار شوند.

� كاركنان عملكرد خود را در راستاي مقاصد و اهداف شخصي ارزيابي نمايند.

� كاركنان فعالانه فرصت هاي افزايش صلاحيت،‌ دانش و تجربه خود را جستجو نمايند.

� كاركنان آزادانه دانش و تجربيات خود را به اشتراك گذارند.

� كاركنان آشكارا در خصوص مسايل و عواقب آن بحث كنند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...