رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

836eae180998abd709c15142e954b9c4.jpg

 

این روزها روغن زیتون را همه به عنوان بهترین ‌و ‌سالم‌‌ترین ‌روغن ‌می‌شناسند. شاید هم شنیده باشید كه این روغن برای چربی و قند بالا بسیار مفید است. اما باز هم تمام حقایق درباره این روغن ارزشمند، شناخته شده نیست.

در قدیم یعنی زمانی كه هنوز كارخانه تولید روغن وجود نداشت، این روغن در كنار روغن حیوانی به عنوان پر مصرف‌ترین روغن‌ها به حساب می‌آمد تا آنكه با محبوبیت هر چه بیشتر روغن حیوانی و كره، این روغن جایگاه اصلی خود را از دست داد، اما امروز، به دلیل افزایش تعداد افرادی كه بر اثر سكته‌های قلبی راهی بیمارستان می‌شوند، رفته رفته مردم به این فكر افتادند، یا اصلا روغن نخورند یا آنكه اگر می‌خورند حداقل از این روغن استفاده كنند. در حالی كه قیمت بالای این روغن یكی از موانع مصرف آن است، آیا به نظر شما، برای حفظ سلامت ارزش دارد كمی پول بیشتر خرج كنیم تا زندگیمان با مخاطره رو به رو نشود؟

● روغن زیتون و دیابت

روغن زیتون از جمله روغن‌هایی است كه در رژیم‌های غذایی لاغری و دیابتی به افراد تجویز می‌شود. مطالعات نشان داده‌اند افرادی كه در رژیم غذایی خود از روغن زیتون طبیعی به جای سایر روغن‌ها استفاده می‌كنند، كمتر به دیابت مبتلا می‌شوند. محققان عقیده دارند كه استفاده از این روغن در تهیه غذای فرد كمك فراوانی برای پیشگیری از بروز انواع بیماری‌های متابولیكی است، به این دلیل توصیه می شود كه از آن در تهیه غذا به مقدار متعادل استفاده شود. البته بسیاری از بیماران تصور می‌كنند كه روغن زیتون به دلیل سالم بودن اگر بیش از اندازه به مصرف برسد، مانعی ندارد، در حالی كه این روغن نیز مانند سایر روغن‌ها در هر گرم دارای ۹ كالری انرژی است و به هرحال كسانی كه می‌خواهند كالری كمتر به بدنشان برسد، باید در مصرف این روغن هم حساب و كتاب به خرج دهند.

● پر فروش ترین روغن؟!

شاید باور نكنید كه روغن زیتون در دنیا جزء پرفروش‌ترین روغن‌های مصرفی برای تهیه غذا در ۵ سال گذشته بوده است. این روزها مردم از اثرات خارق‌العاده این روغن آگاهی داشته و سعی می‌كنند با استفاده از آن، سلامت خود‌را‌تضمین‌كنند.

مطالعات‌نشان داده‌اند كه در ۵ سال اخیر این روغن ۳۹ درصد از فروش كل روغن‌های خوراكی را به خود اختصاص داده است. دانشمندان عقیده دارند كه وجود میكرونوترینت‌ها و ویتامین E بالا، این روغن را به یك محافظ قلب در برابر انواع بیماری‌های این عضو مهم بدن مبدل كرده و مردم را به سوی خرید این روغن سوق داده است؛ جالب است بدانید كه این روغن در كشور انگلستان جزء ‌پرفروش‌ترین روغن‌هاست و ۵۱ درصد از فروش كل روغن‌های خوراكی در سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۴ در این كشور به این روغن اختصاص داشته است. به نظر می‌رسد چون تهیه غذاهای مدیترانه‌ای و به طور كلی رژیم غذایی مدیترانه‌ای در این كشور به تازگی طرفداران زیادی پیدا كرده است، این روغن نیز كه جز اصلی یك رژیم غذایی مدیترانه‌ای‌است، در صف پرفروش‌ترین محصولات در سوپر ماركت‌های این كشور به حساب آمده است.

● بیمه سلامت قلب

یك تیم تحقیقاتی اسپانیایی در مطالعه ای به این نكته دست یافته‌اند كه وجود تركیباتی به نام فنول ها به دلیل خواص ضد التهابی و آنتی اكسیدان‌های گوناگون ‌به‌دلیل غیر فعال كردن رادیكال‌های آزاد از ابتلا و پیشرفت بیماری های قلبی عروق می كاهد.

دكتر ژوان‌روآنو و همكارانش معتقدند كه وجود تركیبات فنولیك در‌روغن زیتون موجب بروز این خواص معجزه آسا در برابر بیماری های قلبی شده است. آنها در مطالعه خود بر روی ۱۲ بیمار با كلسترول بالا در یافته اند كه این روغن حتی می‌تواند از میزان كلسترول بد نیز بكاهد و یكی از عوامل گسترش دهنده بیماری‌های قلبی عروقی را از میان بردارد.

آنها وجود اسید‌های چرب كوتاه زنجیره را از عوامل كاهش دهنده كلسترول بد دانسته و روغن زیتون را به عنوان یك روغن مفید در تهیه غذای بیماران قلبی قلمداد می‌كنند.

● طرز استفاده از روغن زیتون

بسیاری از خانم ها تصور می كنند كه از این روغن فقط می‌توان به همراه سالاد استفاده كرد، در حالی كه این روغن را حتی می توان در تهیه غذا و سرخ كردن‌ها نیز به كار برد.

جالب است بدانید كه این روغن نقطه دود بالایی دارد و آن به این معناست كه این روغن در حرارت بسیار‌بالا نمی‌سوزد و از خود تركیبات سرطان زا تولید نمی‌كند، یعنی هیچ گاه در سرخ كردن‌های خانگی خطری به وجود نخواهد آمد، از این روست كه توصیه می‌شود برای سرخ كردن‌های طولانی و در حرارت‌های بالا (در سرخ كن‌ها) بهتر است از این روغن استفاده شود. خوشبختانه روغن زیتون را می‌توان۴ تا۵ مرتبه برای سرخ كردن استفاده كرد.

اگر در خانواده شما فرد بیماری هم وجود ندارد، به شماتوصیه می‌شود كه این روغن را وارد رژیم غذایی روزانه‌تان كرده و در تهیه هر نوع غذایی حتی برای روغن روی برنج نیز از این روغن استفاده كنید. باید توجه داشته باشید كه در هنگام سرخ كردن، روغن باید كاملا‌ داغ شود. استفاده از روغن زیتون درهر پخت وپز نصف سایر روغن‌هاست و جذب غذا نشده و غذا را ترد‌وخوشمزه می‌كند.

● نگاهی به رژیم غذایی مدیترانه ای

روغن زیتون جزء اصلی نوعی رژیم غذایی موسوم به رژیم مدیترانه ای است. تا چه اندازه با رژیم غذایی مدیترانه ای و اثرات آن آشنایی دارید؟

این رژیم غذایی در كشورهای منطقه دریای مدیترانه (یونان، ایتالیاو اسپانیا) رواج دارد. در این رژیم غذایی افراد از گوشت قرمز به كمترین میزان (ماهانه ۱ تا ۲ وعده) استفاده می‌كنند، آنها برای تا‡مین پروتئین مورد نیاز خود ‌از ‌انواع‌ ماهی‌ها ‌استفاده می‌كنند. به علاوه، میوه و سبزیجات به وفور مصرف می‌شود و برای پخت غذاها از روغن زیتون استفاده می‌شود .

دانشمندان با مطالعه‌ای كه بر روی این رژیم غذایی به انجام رسانده‌اند، دریافته‌اند كه، استفاده از روغن زیتون، عامل افزایش طول عمر افرادی است كه از رژیم غذایی مدیترانه‌ای پیروی می كنند . آنها معتقدند كه استفاده از این رژیم غذایی ابتلا افراد را به سرطان ریه و پستان كه از شایع‌ترین نوع سرطان‌ها هستند، كاهش داده است.

لینک به دیدگاه

روغن زيتون در حدود 60 درصد اسيد چرب اولئيك داره كه اين اسيد چرب شاخص سلامتي و كمك به بيماران قلبي معرفي شده ... يني ميگن حتي براي پيشگيري از مشكلات مربوطه از اين روغن استفاده كنين...

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...