رفتن به مطلب

--- کنترل دور فن با توجه به دما ---


Mehdi.Aref

ارسال های توصیه شده

با استفاده از ای سی mc1502 می توان یک کنترل کننده نسبت سنج ساده برای فن را ساخت.با این ای سی سرعت چرخش فن در دماهای پایین ، کند تر شده و نویز کاهش می یابد . هر فنی را می توان با استفاده از سیگنال خروجی مدولاسیون عرض پالس و به واسطه یک ترانزیستور راه انداز ، کنترل کرد.استفاده از روش کنترل با pwm این مزیت را دارد که می توان فن را با سرعت خیلی کمتری نسبت به روش کنترل با ولتاژ متغییر dc به کار انداخت.به این ای سی می توان دو عدد ترمیستور ntc وصل کرد. به یک از ورودی ها ntc وصل شده است و ولتاژکنترل دومی را می توان از خروجی dac یک سیستم پردازشگر گرفت.

 

ای سی mic502 با ولتاژ تغذیه بین 4.5 ولت تا 13.2 ولت کار می کند. خروجی ای سی به وسیله یک ترانزیستور به فن وصل شده است که ترانزیستور نقش سوییچ کننده را بر عهده دارد.چون ترانزیستور راه اندازی فن را انجام می دهد از همین رو می توان ولتاژ فن از ولتاژ تغذیه ای سی بالاتر باشد.این ای سی نسبت ولتاژ ورودی های vt1 و vt2 را استفاده می کند . ولتاژ 0.3 vcc موجب افزایش سیکل کار خروجی به میزان صفر درصد می شود لذا فن از کار باز می ماند . ولاتژ 0.7 vcc در ورودی vt1 و یا vt2 موجب می شود که سیکل کاری خروجی 100 درصد شود که در این حالت فن با حداکثر سرعت خواهد چرخید.هر یک از ورودی ها که ولتاژ بالاتری داشته باشد اولویت بالاتری نیز خواهند داشت.ورودی vslp برای تنظیم ولتاژی است که کمتر از ان فن خاموش می شود ( حالت خواب ). در این باید هر دو ولتاژ vt1 و vt2 از ولتاژ فوق الذکر کمتر باشد.هرگاه ولتاژ ورودی vt1 و vt2 بیشتر از vslp + 0.12 v شود فن شروع به کار می کند.اگر نیازی به حالت خواب نباشد ورودی vslp باید به زمین وصل شود.خازن وصل شده به پایه cf فرکانس مرکزی سیگنال pwm را تعیین می کند.مقدار پیشنهادی 100 nf برای تولید فرکانس مرکزی 30 hz می باشد.یک خروجی کلکتور باز OTF برای حرارت بیش از حد وجود دارد که می توان به کمک مقاومت PULL-UP بیرونی به مدار منتطقی مورد نظر وصل کرد.هرگاه ولتاژ یکی از دو ورودی VT1 یا VT2 بیش از 0.75 VCC شود ، خروجی OTF در وضعییت پایین قرار خواهد گرفت.

 

R3=56K R4=56K

 

اینم مدار شماتیک

szek0z64cgjl5ds60p31.jpg

لینک به دیدگاه
  • 9 ماه بعد...

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...