رفتن به مطلب

فرهنگ اصطلاحات علوم گیاهی


amir.d

ارسال های توصیه شده

  • پاسخ 148
  • ایجاد شد
  • آخرین پاسخ

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

باغ گیاه شناسی

Botanic Garden

 

باغ گیاه شناسی یا باغ بوتانیک( Botanic Garden) به مکانی اطلاق می شود که نباتات مختلف را در آن جمع آوری نموده و بطور طبیعی از آنها نگهداری می نمایند به عبارت دیگر باغی از کلکسیون زنده گیاهان می باشد.

باغ گیاه شناسی برای مطالعاتی نظیر :

(1) شناسایی گیاهان

(2) چگونگی تکثیر نباتات

(3) خواص اکولوژیکی گیاهان استفاده می شود. یک باغ گیاه شناسی معمولاً دارای قسمتهای مختلفی از جمله : هورتوریوم – گلخانه – فیتوترون - هرباریوم

1- هورتوریوم در هورتوریوم گیاهان یک واحد رده بندی (جنس یا خانواده ها) مورد تحقیق و بررسی قرار می گیرند و نشریات مربوط به این موضوع (مونوگراف) انتشار می یابند. یکی از معروفترین هورتوریوم های جهان در دانشگاه کرنل شهرایتاکا در ایالت نیویورک پایه گذاری شده و هدف این موسسه رفع اشکالات کشت کاران جهان در مورد گیاهان مززرعی می باشد که با آن برخورد می نمایند و تمام تحقیقات این موسسه بصورت نشریاتی منتشر می گردد.

2- گلخانه در یک باغ گیاه شناسی وجود یک گلخانه لازم و ضروری می باشد. زیرا گیاهانی که در باغ گیاه شناسی نگهداری می ردند چون تماماً به یک نوع آب و هوا سازگار نیستند بنابراین آن عده از گیاهان که به سرما حساس می باشند و یا احتیاج به رطوبت بیشتری دارند در گلخانه نگهداری می شوند.

3- هنتیوترون عبارتست از آزمایشگاه مجهزی که شرایط فیزیکو شیمیایی گیاهانی که در آن می رویند قابل کنترل است.

4-

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

تیگموتروپیسم

Thigmotropisme

 

این تروپیسم که نوعی خمیدگی حاصل از تماس یک جسم سخت با اندام در حال رشد گیاه است در حقیقت معرف کند شدن رشد در سطح مورد تماس است. تیگموتروپیسم در رشد و توسعه ریشه گیاهان نقش مهمی دارد و سبب می شود تا ریشه در حال رشد اگر به موانعی در خاک برخورد کند آنرا دور زده و از کنار آن بگذرد. پیچک های گیاهان پیچکدار نیز بر اثر تیگموتروپیسم بدور تکیه گاه می پیچند.

لینک به دیدگاه

جیبرلین

Gibberellin

 

این مواد در طی سالهای 1958 – 1956 در گیاهان عالی شناخته شدند. مطالعات گسترده روی آنها نشان داد که جیبرلین A1 و A2 که مخصوص قارچها هستند در گیاهان عالی دیده نمی‌شوند. در گیاهان عالی سه جیبرلین A5 و A6 و A8 وجود دارد. در سرخس ها،جلبکهای سبز و قهوه ای و همچنین درباکتریها نیز جیبرلین شناخته شده است. فراوانترین نوع همه جیبرلین ها را جیبرلین A3 تشکیل می دهد که به طور نیمه صنعتی و با کشت قارچ جیبر لا (Gibberella) در محیط کشت مناسب بدست می آید.سایر جیبرلین ها که شمار آنها تقریباً تا 40 است به مقدار خیلی کم در برخی از گیاهان وجود دارند. جیبرلین به صورت پاشیدن و یا قراردادن قطرات آن روی برگهای مورد آزمایش نیز اثر رشد دارند مهمترین اثر جیبرلین در رشد گیاه با رشد میان گره های ساقه گیاه آشکار می شود. حساسیت گونه های مختلف گیاهان نسبت به جیبرلین متفاوت است.بعضی از گیاهان پیازی مانند گلایول ها به جیبرلین غیر حساس هستند در بعضی دیگر مانند کلم ها به آن بسیار حساس بوده،بالاخره برخی دیگر مانند گندم به آن حساسیت نسبی دارند جیبرلین بر عکس اثر اکسین ها سبب بیداری دانه ها و جوانه ها شده،مانع رشد ریشه و ریشه زایی قلمه ها گردیده اثر ریشه زایی اکسین را خنثی می کنند.محل تشکیل جیرلین و ناحیه تمرکز آن بیشتر در جوانه های انتهایی و یا در برگهای جوانی است که هنوز باز نشده اند.در میان گره های ساقه های جوان بیشتر از نقاط دیگر متمرکز میشوند.در بافتهای مسن مقدار جیبرلین اندک و مقدار آن در ریشه همیشه کمتر از ساقه است.

لینک به دیدگاه

معدنی شدنی (مینرالیزاسیون)

Mineralisation

 

در این تغییرات غشاء اسکلتیک به مواد معدنی مانند کربنات کلسیم (کالسیفیکاسیون) یا سیلیس (سیلیسی فیکاسیون) که در حالت اول به آن آهکی شدن و در حالت دوم سیلیسی شدن می گویند آغشته می گردد. مواد کانی ممکن است به صورت بلورهایی در سطح داخلی غشاء نیز رسوب کرده، متبلور گردد.

لینک به دیدگاه

ورمی کولایت

Vermiculite

 

این ماده معدنی از نوع میکاست که وقتی گرما ببیند حجمش زیاد می شود مواد شیمیایی آن سیلیکاتهای منیزیم، آلومینیوم و آهن است که آب خود را از دست داده اند از نظر واکنش اسیدی خنثی است و قادر است به میزان زیادی آب جذب کند. از آنجا که ورمی کولایت ظرفیت تبادل کاتیونی نسبتاً بالایی دارد می تواند مواد غذایی را به صورت ذخیره نگهداشته و بعد آزاد سازد. نکته مهم درمورد ورمی کولایت آنست که وقتی مرطوب است و حجمش زیاد میشود نباید تحت فشار قرار گیرد، چون ساختار متخلخل خود را از دست میدهد.

لینک به دیدگاه

کالسیفیکاسیون

Calcification

 

سلولهای اپیدرم بعضی از گیاهان نهان دانه نظیر گیاهان تیره کدو ، گاوزبان ، سراتوفیلاسه و پوتاموژتوناسه اغلب آغشته به کربنات کلسیم می شوند بخصوص در دو تیره آخر که گیاهان آبزی هستند برگها به علت رسوبات زیاد کربنات کلسیم نسبتاً زبرو سخت می گردند.

کلسیفیکاسیون در جلبکهای قرمز بخصوص در لیتوتام نیون بحدی شدید است که ریشه جلبکهای مزبور به علت ازدیاد رسوبات کربنات کلسیم بر سطح آنها شکننده می شوند و بقایای آنها در طول دوران زمین شناسی رسوبات آهکی بنام لیتوتامینه (Lithothamniees) را تشکیل داده اند.

لینک به دیدگاه

ریبوزوم

 

تاریخچه شناخت ریبوزومها

 

شناخت اولیه ریبوزومها مربوط به کلود می‌شود که در سال 1941 با اولترا سانتریفوگاسیون افتراقی (مرحله‌ای) موفق به جدا سازی ذراتی کوچکتر و سبکتر از

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
شد که ذراتی به قطر 500 تا 2000 میکرون و سرشار از
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
بودند که از خرد شدن قطعات
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

 

ضمن اولترا سانتریفوگاسیون ایجاد می‌شوند. می‌توانند حتی در شرایط آزمایشگاهی اسیدهای آمینه رادیواکتیو را به سرعت در ساختمان پروتئینها وارد کنند. translation5.gif

اشکال ریبوزومها

 

 

  1. ریبوزمهای آزاد سیتوپلاسمی که در سیتوپلاسم یاخته‌های پروکاریوتی از نوع 70s در سیتوپلاسم یاخته‌های یوکاریوتی از نوع 80s یعنی بزرگتر و سنگین‌تر هستند.
     

  2. ریبوزومهای چسبنده به غشای شبکه آندوپلاسمی دانه‌دار که این حالت تنها در یاخته‌های یوکاریوتی که شبکه آندوپلاسمی دارند، دیده می‌شود. در این یاخته‌ها نسبت ریبوزمهای آزاد سیتوپلاسمی به ریبوزمهای چسبیده به غشای شبکه بر حسب شرایط فیزیولوژیکی یاخته تغییر می‌کند و هر چه سنتز پروتئینهای ترشحی و پروتئینهای ساختمانی ویژه‌ای که در ساختمان غشای شبکه آندوپلاسمی ،
    برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    ،
    برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    و
    برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    وجود دارند بیشتر باشد، نسبت ریبوزومهای چسبیده به غشای شبکه نیز بیشتر می‌شود.
     
    در یاخته‌های ترشحی آسینیهای باز
    برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    که آنزیمهای گوارشی مختلف را می‌سازند و یاخته‌های خونی که ایمنوگلوبین‌ها را می‌سازند تا 90% ریبوزومها به غشای شبکه آندوپلاسمی چسبیده‌اند. بر عکس در رتیکولوسیتها ، بافتهای مریستمی گیاهان و یاخته‌های عصبی رویانی بیشتر ریبوزومها آزادند. در یاخته‌های هلا که نوعی
    برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    هستند تنها 15% ریبوزومها به غشای شبکه چسبیده‌اند.
     

  3. ریبوزومهای موجود در اندامکهای مثل ریبوزومهای میتوکندری و ریبوزومهای کلروپلاستی: این ریبوزومها نیز تنها در یاخته‌های یوکاریوتی وجود دارند. ضریب ته نشینی آنها بر حسب گونه یاخته‌ها متفاوت است و به هر حال سبکتر و کوچکتر از ریبوزومهای سیتوپلاسمی یاخته مربوط هستند. از نظر ساخت و کار ، حساسیت به
    برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    و بیش از آن ابعادشان به ریبوزومهای پروکایوتی شبیه‌اند.

نحوه قرار گیری ریبوزومها

 

ریبوزومهای سیتوپلاسمی ، اندامکی و ریبوزمها چسبنده به غشای آندوپلاسمی می‌توانند به حالت منفرد (مونوزوم) یا به حالت چند تایی (پلی زوم) باشند. مجموع حدود 5 تا 80 ریبوزوم را که به مولکولی از mRNA چسبیده‌اند، پلی زوم نامند. ریبوزومها تنها وقتی که به حالت پلی زوم باشند،

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
دارند. گاهی در سیتوپلاسم پلی زومها حالت مارپیچی یا حلزونی به خود می‌گیرند فراوانی این نوع پلی زومها در یاخته را نشانه نوعی اختلال در فرآیند سنتز پروتئین می‌داند.

تعداد ریبوزومها در یک یاخته

 

تعداد ریبوزمهای یک یاخته تا حدود پانصد هزار می‌رسد. این تعداد در یاخته‌های مختلف و نیز در شرایط مختلف زیستی و فیزیولوژیکی در یک یاخته تغییرات زیادی دارد. در یک یاخته باسیل کولی حدود ده هزار تا پانزده هزار ریبوزوم موجود است. در اغلب در پروکاریوتها حدود 104 ، در یوکاریوتها حدود 105 تا 107 و در اووسیتها بطور معمول بیش از 1012 ریبوزوم وجود دارد.

عمر متوسط ریبوزومها

 

عمر متوسط ریبوزومها در حدود 6 ساعت است. بنابراین بازسازی پیوسته آنها ضرورت دارد. سرعت بازسازی در یاخته‌های مختلف 10 تا 100 ریبوزوم در هر ثانیه است. بازسازی ریبوزومها در یاخته‌های پروکاریوتی در

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و بی‌تردید ضمن رونویسی از ژنهای rRNA و در یاخته‌های یوکاریوتی در ارتباط با هستک صورت می‌گیرد ترکیبات بازدارنده رونویسی و همچنین سم آمانیتین که در قارچ آمانتیا وجود دارد این بازسازی را متوقف می‌کنند.

 

 

 

ribosum1.GIF

روشهای جداسازی و مشاهده ریبوزومها

 

به روشهای مختلف زیر می‌توان ریبوزومها را جداسازی و مشاهده کرد

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و حضور Mg+2 جدا می‌کنند. اولترا سانتریفوگاسیون به مدت یک ساعت و 100000gr انجام می‌شود. برای جدا کردن ریبوزومها از غشای شبکه آندوپلاسمی از دزوکسی کولات سدیم یا بکارگیری محلولهای نمکی دارای غلظت مناسب و انجام اولترا سانتریفوگاسیون استفاده می‌شود.

 

تمام مراحل جداسازی باید با حضور غلظت مناسبی از یونهای Mg+2 صورت گیرد. این غلظت مناسب با استفاده از کلرور منیزیم 0.01 مولکول گرم در لیتر تامین می‌شود. در غلظتهای زیاد آن (بیش از 0.1 مولکول گرم در لیتر) ریبوزومها به هم می‌چسبند و به حالت دیمر در می‌آیند و در غلظت 0.001 مولکول گرم در لیتر کلرور منیزیم دو جزء ریبوزوم از هم جدا می‌شوند.

ریخت شناسی ریبوزومها

 

از دو بخش کوچک و بزرگ تشکیل یافته است. در باسیل کولی ، بخش کوچک کشیده ، خمیره و دارای قسمتی متراکم و پیچیده است. بخش کوچک در گودی سطح فوقانی بخش بزرگ قرار گرفته است. بخش کوچک در 3/1 طول خود دارای دندانه‌ای کوچک است و مقابل به دانه دارای قسمتی متراکم و پیچیده است. بخش کوچک در گودی سطح فوقانی بخش بزرگ قرار گرفته است و حدود 3/1 از حجم کل ریبوزوم را تشکیل می‌دهد. بخش بزرگ که 3/2 حجم کل ریبوزوم را شامل می‌شود دارای یک سطح گود (مقعه) و سه زایده است.

 

سطح مقعر جایگاه چسبیدن بخش کوچک ریبوزومی است. زواید بخش بزرگ انگشت مانند ، کوتاه و در انتها مدورند. زایده میانی بزرگتر و زواید جانبی کوچکترند. بخش بزرگ ریبوزوم از نیم رخ حالتی شبیه صندلی را حتی با یک بخش پشتی و در جای دست دارد. در یوکاریوتها بخش بزرگ شبیه آن باسیل کولی است اما یک زایده طویل است که به سوی سمت راست بخش بزرگ کشیده شده است.

پروتئین سازی نقش اصلی ریبوزومها

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
از ماکرومولکولهای اساسی یاخته‌های هستند که بیش از نیمی از وزن خشک آنها را می‌سازند. در ساختار اندامکها و اجزای فعال یاخته‌ها یافت می‌شوند و در ساخت و کار آنها نقش بنیادی دارند. ماکرومولکهای پروتئینی از ترکیب اسیدهای آمینه با اتصالهای کووالانسی پپتیدی ایجاد می‌شوند. در بیوسنتز آنها از جمله ریبوزومها ، RNA های پیامبر ، RNA های ناقل و ... شرکت دارند. وقتی که ریبوزومها در سنتز پروتئینها فعال نیستند اغلب به صورت ذخیره‌ای از اجزای آزاد در سیتوپلاسم پراکنده‌اند.

لینک به دیدگاه

پارانشیم کلروفیلی

سلولهای پارانشیم کلروفیلی محتوی دانه های کلروپلاست فراوان بوده ممکن است شکل چند وجهی داشته پایه علت لعابی شدن خفیف تیغه میانی شکل مدور یا بیضی پیدا کرده، تشکیل بافت مآدار را بدهند اگر لعابی شدن آنها خیلی پیشرفته باشد، پیوستگی برخی از سلولهای بافت از بین رفته، حفره های بزرگ در بافت ایجاد می گردد مانند بافت پارانشیم حفره یی.

پارانشیم کلروفیلی سبب رنگ سبز اندامهای هوایی گیاه مانند برگ و ساقه های جوان می گردد. در ساقه های جوان و علفی پارانشیم کلروفیلی بیشتر قسمت خارجی ناحیه پوست را تشکیل داده در برگها بنام مزوفیل (Mesophylle) تمام فضای داخلی یا ضخامت برگ را پر می سازد. بافت پارانشیمی کلروفیلی در ساقه های جوان گیاهان چوبی و برگ برخی از تک لپه ها مانند زنبق و ذرت ساختمان یکنواخت و مشابه دارد ولی در برگ گیاهان دولپه ای پارانشیم کلروفیلی ساختاری ناجور و متفاوت نشان می‌دهد.

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

پریدرم

 

پوشش چوب پنبه ای حاصل از فلوژن (مولد پوست ثانوی) در ساختار پسین ساقه، پریدرم نام داشته، تشکیل آن همیشه مدتها بعد از فعالیت کامبیوم آغاز میگردد. تاخیر پیدایش فلوژن نسبت به پیدایش کامبیوم در ساقه سبب میشود تا با وجود همزمان نبودن کامبیوم در ساقه و ریشه تشکیل پریدرم در آنها همزمان باشد. محل تشکیل پریدرم در پوست ساقه گیاهان مختلف متغیر است. مثلاً در انواع بید، چنار، تبریزی، فلوژن در زیر پوشش اپیدرمی تشکیل میشود در کلماتیس و مو در ردیف دایره محیطه یعنی در عمق پوست ظاهر می گردد.

لینک به دیدگاه

فیبرهای آبکشی

 

در تشکیلات آوند غربالی گیاهان گلدار، اکثراً فیبرهای فراوانی چسبیده به لوله های غربالی به نام فیبرهای آبکشی دیده می شود. اجتماع فیبرها و لوله های غربالی تشکیل دسته های غربالی را تشکیل می دهند. فیبرهای آبکشی در ساختار ثانوی اندام، مخصوصاً در ساقه اکثر گیاهان توسعه فراوان پیدا کرده،با فیبرهای دایره محیطیه و فیبرهای فلوئم ابتدائی متحد شده، آوندهای غربالی را در بر می گیرند، در این حالت لوله های غربالی که در بخش مرکزی قرار می گیرند بنام آبکش نرم و بخش خارجی آنرا که شامل فیبر است،آبکش سخت می گویند (لازم به ذکر است بعضی مولفان آبکش نرم را برای دسته های غربالی فاقد فیبر و نام آبکش سخت را برای لوله های غربالی همراه با فیبر بکار می برند) فیبر آبکشی چه در ساختار اولیه ، چه در ساختار ثانوی اندام همیشه یکنواخت است.

لینک به دیدگاه

کروموپلاست

Chromoplaste

 

عبارت از پلاستهایی هستند که مواد رنگین غیر از کلروفیل دارند. کروموپلاستها غالباً از لکوپلاستها بوجود آمده، بتدریج انباشته از رنگیزه های زرد و یا قرمز غیر محلول در آب می گردند.

رنگیزه های (پیگمان ها) مزبور در چربی بخوبی حل می گردند و به همین علت به آنها لپیوکروم (Lypochrome) هم می گویند. بطورکلی لپیوکرومها از گروه کاروتنوئیدها (Carotenoides) هستند و کاروتن سر دسته این گروه است. کاروتن همانطور که می دانیم هیدروکربوری اشباع نشده است.مواد کاوتنوئیدی مشتقات ایزوپرن (Isoperene) و به صورت بلور یا دانه های کوچک هستند. مواد کاروتنوئیدی در بسیاری از گیاهان وجود دارند مثلاً در گوجه فرنگی لیکوپن (Lycopene) ، در گلبرگهای زرد مخصوصاً در آلاله گزاتینن و در هویج کاروتن وجود دارد.

لینک به دیدگاه

مریستم های نخستین و مریستم های ثانوی

 

مریستم ها را از نظر منشأ و محل تشکیل می توان به دو تیپ مشخص تقسیم نمود.

اول : مریستم های نخستین (meristeme primaire) در رأس ساقه یا انتهای ریشه قرار داشته ، مواد ساختار نخستین و رشد طولی اندامها در گیاهان هستند.

دوم مریستم های ثانوی (Secondary meriste) بر خلاف مریستم های نخستین در نقاط مختلف اندامهای متفاوت جای داشته از تغییر سلولهای تمایز یافته بافتهایی نظیر بافت پوستی، اپیدرم ، یا آوندهای غربالی حاصل می گردند. مریستم های ثانوی معمولاً به صورت لایه با طبقه ای از سلولهای تقسیم شونده به نام لایه زاینده اند و سبب ایجاد بافتهای تازه و تشکیلات جدیدی در ساقه و ریشه گیاهان عالی به نام ساختار ثانوی شده ، رشد قطری این اندامها را تامین می کنند مر یستم های ثانوی خاص بازدانگان و نهادانگان دو لپه یی بوده در گیاهان نهان زاد آوندی و همچنین نهانداگان تک لپه یی (بجز در عده معدودی) دیده نمی شود.

لینک به دیدگاه

تروپیسم

Tropisme

خمیدگی اندام بعلت رشد نابرابر دو سطح آن در جهت مشخص است. شرط لازم پیدایش تروپیسم اثر نا متجانس عوامل خارجی و محیطی بر اندام در حال رشد است. ظهور تروپیسم یعنی خم شدن اندام در جهتی مشخص همیشه ناشی از اثر یک عامل خارجی است اگر خم شدن اندام در جهت تأثیر یک جانبه عوامل محیطی مانند نور ، حرارت ، ترکیبات شیمیایی ، تماس نیروی ثقل و یا رطوبت باشد تروپیسم مثبت و اگر خم شدن در عکس جهت اثر عوامل خارجی ایجاد شود یعنی اندام خود را از معرض تأثیر عامل خارجی دور کند تروپیسم را منفی می گویند.

لینک به دیدگاه

گیاهان کوتاه روز

Short day plants

 

گیاهانی هستند که برای اعمال حیاتی مختلف خود به روزهای کمتر از 12 تا 24 ساعت نیاز دارند مانند سویا، برنج و ذرت در این دسته از گیاهان انتقال از مراحله رویشی به زایشی با کاهش طول روز تسریع شده و بر عکس روزهای بلند، گل دهی آنها را به تاخیر می اندازد. برای هر رقم این گیاهان نیز آستانه طول روز وجود دارد.

لینک به دیدگاه

ترموپریودسیم

 

اختلاف دمای شب و روز را ترموپریودسیم نامند که روی کمیت و کیفیت بسیاری از گیاهان تاثیر می گذارد. در مناطق کویری و حاشیه کویر که اختلاف درجه حرارت شب و روز زیاد است، نسبت فتوسنتزی که گیاهان در روز انجام می دهند به تنفس کند گیاه که هنگام شب صورت می گیرد خیلی زیاد است و مواد ذخیره ای گیاه به همان نسبت بیشتر است سویا ، گوجه فرنگی، خربزه ، هندوانه و طالبی از جمله گیاهانی هستند که نسبت به ترموپریودسیم حساس هستند و کمیت کیفیت آنها زمانی که بیشتر خواهدشد که اختلاف دمای شب و روز در منطقه کشت آنها وجود داشت باشد در حالیکه هویج و چمن واکنشی به آن نشان نداده و کرفس در محیط هایی که حرارت یکنواخت باشد محصل بهتر می دهد.

بطور کلی گیاهان مناطق معتدله در فصول مختلف به دمای معینی نیازمند هستند در زمستان به سرما و در بهار و پائیز به دمای ملایم و در تابستان به گرما احتیاج دارند و براین اساس گیاهان به دو گروه سرمازی (Cold season crops) و گرمازی (Warm season crops) تقسیم می شوند.گیاهان سرمازی برای اینکه بتوانند تولید گل ومیوه کنند و دوره رویش خود را به پایان برسانند باید یک دوره سرما را بگذارنند. این گیاهان بدون گذراند دوره سرما، بارور نمی شوند این گیاهان روز بلند بوده و صفر بیولوژیکی آنها حدود 5-2 درجه بوده و می توانند دمای کمتر از (2-) درجه را تحمل کنند مانند گندم پائیزه و چغندر قند سرما علاوه بر تسریع در گل کردن برای جوانه زدن گیاهان سرمازی نیز مفید است و برای اینکه بذر گیاهان سرمازی بهتر جوانه بزند یباید مدتی را در سرما بسر برد گیاهان گرمازی ، سرما را نمی توانند تحمل کنند و در دمای کمتر از دو درجه ممکن است آسیب ببینند. این گیاهان معمولاً روز کوتاه بوده وصفر بیولوژیکی آنها حدود 15- 10 درجه سانتی گراد است.

لینک به دیدگاه

ماله

Leveller

 

زمین زراعی در نتیجه عملیات مختلف و مداوم آماده سازی از حالت تر از خارج شده و نیاز به تسطیح مجدد دارد. ماله چهار چوبی فلزی است (نوع ماله ایرانی تخته الواری است که روی زمین کشیده می شود) با چند تیغه که حول محور طولی خود قابل دوران و تنظیم هستند. از این وسیله برای تسطیح سطح خاک شخم خورده استفاده می گردد.

لینک به دیدگاه

ترا دینام

Tetradyname

 

نوعی نافه گل را گویند که شامل 6 پرچم به وضعی است که چهار تای آنها بزرگتر از 2 تای دیگر می باشد گیاهان تیره شب بو عموماً به استثنای معدودی دارای پرچم های تترا دینام می باشند.

 

لینک به دیدگاه

رگهای شانه ای زوج

paripennee

 

نوعی برگ مرکب شانه ای است که از برگچه های زوج ، واقع بر روی محوری تشکیل یافته باشد یعنی در واقع فاقد برگچه انتهائی باشد مانند برگ cassia ها.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.


×
×
  • اضافه کردن...