رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

مقدمه

 

فوتوولتاییک ها بیشتر به عنوان روشی برای تولید نیروی برق با استفاده از

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
(که کارشان تبدیل انرژی خورشید به برق است) شناخته

می شوند سیستم فوتوولتائیک یا (Photovoltaic (PV در حوزه ی فن آوری و تحقیقات درباره ی استفاده از برای تولید انرژی از طریق تبدیل انرژی

خورشیدی به برق قرار دارد. در واقع فوتوولتائیک تکنولوژیی است که نور خورشید را مستقیما به الکتریسیته تبدیل می کند.

با توجه به رشد تقاضا برای منابع انرژی تمیز ، تولید سلول های خورشیدی و ارائه ی سیستم فوتوولتائیک به طور چشمگیری در سال های اخیر افزایش

یافته است. امروزه تولید انرژی فوتوولتائیک هر دو سال به 2 برابر میزان تولید قبل خود میرسد تا آنجا که این افزایش ، از سال 2002 هر ساله به طور میانگین

رشد 48 درصد را نشان می دهد که همین امر این انرژی را به سریع ترین انرژی از لحاظ رشد مصرف در جهان تبدیل کرده است.

در پایان سال 2008 ، تاسیسات انباشته ی فوتوولتائیک در جهان به میزان تولید 15,200 مگاوات رسید که نمایانگر یک رشد سالانه ی 94 درصدی است.

محل نصب این تاسیسات می تواند روی زمین، سقف و یا دیوار ساختمان باشد که به فوتوولتائیک های یکپارچه ی ساختمان (BIPV) یا

Building Integrated Photovoltaics معروف است. BIPV می تواند جایگذین مناسبی برای صفحات خورشیدی حجیم که از شیشه های ضخیم یا سیلیکون

و قالب های سنگین فلزی ساخته می شوند، به شمار رود.

سلول های خورشیدی تولید کننده ی برق از طریق نور خورشید هستند اما برق جریان مستقیم یا DC که می تواند برای تجهیزات برق یا شارژ باتری

به کار رود. اولین موارد کاربرد فوتوولتائیک ها تامین انرژی ماهواره ها و دیگر سفینه های فضایی بود ، اما امروزه اکثر ماژول های فوتو ولتائیک برای

تولید نیروی شبکه های متصل استفاده می شود. در این حالت به اینورتر برای تبدیل DC به AC نیاز است.

اندازه گیری خالص و انگیزه های مالی ، بهانه ی خوبی برای استفاده ی کشورهایی چون استرالیا، آلمان، ژاپن، چین و آمریکا از این انرژی یعنی انرژی فوتوولتاييک خورشیدی است.

 

Photovoltaic.jpg

لینک به دیدگاه

  • نیروگاه ها
  • ساختمان ها
  • حمل و نقل
  • دستگاه های رایج
  • برق روستایی

و اما توضیح :

نیروگاه ها

 

تا آوریل 2009 بزرگترین نیروگاه های فوتوولتائیک به شرح زیر است:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

  1. نیروگاه Olmedilla در کشور اسپانیا با تولید 60 مگاوات
  2. نیروگاه Puertollano در کشور اسپانیا با تولید 50 مگاوات
  3. نیروگاه Moura در کشور پرتقال با تولید 46 مگاوات
  4. نیروگاه Waldpolenz در کشور آلمان با تولید 40 مگاوات
  5. نیروگاه 14 مگاواتی Nellis بزرگترین سیستم فوتوولتائیک خورشیدی در آمریکای شمالی به حساب می آید. نیروگاه انرژی خورشیدی Nellis سالانه بیش از 25 میلیون کیلووات ساعت تولید برق می کند.

ساختمان ها

 

امروزه فوتوولتائیک های یکپارچه ی ساختمان یا همان BIPV به طور فزاینده ای به خانه ها یا ساختمان های صنعتی حال به عنوان منبع اصلی یا منبع فرعی تولید برق اضافه شده است و BIPV یکی از بخش های در حال رشد سریع صنعت فوتوولتائیک می باشد.

به طور معمول این وسیله روی سقف یا روی دیوار ساختمان قرار می گیرد اما روش دیگری هم وجود دارد که آن به صورت جدا از ساختمان قرار دارد ولی به وسیله ی کابل به منبع تغذیه متصل شده است.

در مکان هایی که ساختمان ها در فواصل قابل توجهی نسبت به منبع برق عمومی (یا شبکه) قرار دارند مانند مناطق کوهستانی PV می تواند انتخاب بهتری برای تولید برق باشد؛ همچنین PV ممکن است همراه باد ، دیزل ژنراتور و یا نیروی برق آبی مورد استفاده قرار گیرد. در چنین شرایطی که شبکه وجود ندارد ، معمولا از باتری برای ذخیره کردن نیروی برق استفاده می شود. به یاد داشته باشید که توان خروجی سیستم فوتوولتائیک که برای نصب در ساختمان ها به کار می رود معمولا برحسب kWp یا kilowatt-peak بیان می شود.

Solar_roof.jpg

حمل و نقل

 

PV تا کنون به طور معمول برای تولید نیروی برق در فضا نیز استفاده میشده است اما به ندرت برای ارائه ی نیروی برق در کاربردهای حمل و نقل مورد استفاده قرار می گیرد اما به منظور فراهم کردن نیروی اتومبیل ها و قایق ها استفاده می شود. پیشرفت های اخیر در اتومبیل های مسابقه ای خورشیدی ، زمینه ای برای تولید اتومبیل هایی با تغییرات جزئی مورد استفاده برای حمل و نقل ایجاد کرده است.

دستگاه های رایج

 

تا یک دهه ی پیش ، PV غالبا در ماشین حساب ها و دیگر وسایل مورد استفاده قرار می گرفت. با پیشرفت در مدار های مجتمع (IC ها) و LCD های کم مصرف که باتری ها برای سال ها می توانستند کار کنند ، PV جایگاه خود را در این وسایل از دست داد.

در مقابل اخیرا در مناطقی که قیمت برق گران تمام می شود استفاده از این وسایل خورشیدی در حال افزایش است به عنوان مثال می توان به پارک مترها ، دستگاه های تلفن اضطراری ، چراغ های راهنمایی و ... اشاره کرد.

ParkingMeter.jpg

برق روستایی

 

کشورهای در حال توسعه که در آنها روستاها اغلب بیش از 5 کیلومتر با شبکه ی قدرت فاصله دارند استفاده از PV را شروع کرده اند. در مناطق دور افتاده ای از کشور هند که از چراغ های نفتی استفاده میشد، چراغ های خورشیدی که قیمت تمام شده ی آنها فقط به اندازه ی چند ماه از پول نفت چراغ ها بود؛ جایگذین شد و چندین مثال دیگر از این دست که همگی نشان دهنده ی اهمیت این مبحث می باشد.

لینک به دیدگاه
  • 3 ماه بعد...

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...