رفتن به مطلب

اين سرطان، قاتل خاموش است


ارسال های توصیه شده

or_4265158.jpg

سرطان تخمدان، قاتل خاموش است؟! سرطان تخمدان را " قاتل خاموش " ناميده ‌اند زيرا معمولا علايم آن وقتي ظاهر مي ‌شود كه بيماري به مراحل پيشرفته رسيده است و عمدتا غيرقابل درمان است.

اما كارشناسان بهداشتي مجموعه ‌اي از علايم جسمي را شناسايي كرده ‌اند كه در زنان مبتلا به سرطان تخمدان رخ مي‌ دهند و ممكن است نشانه‌ هاي هشدار دهنده اوليه براي اين بيماري باشند. اين علايم بسيار شايع هستند و اغلب زناني كه آن ها را بروز مي‌ دهند، مبتلا به سرطان تخمدان نيستند. اما براي زنان مبتلا به سرطان تخمدان، اميد اين است كه آگاهي بيشتر در مورد آن ها به تشخيص زودرس و درمان بيماري منتهي شود.

جامعه سرطان آمريكا و جامعه متخصصان سرطان‌ هاي زنان آمريكا بر اين چهار علامت به عنوان علايمي كه در زنان مبتلا به سرطان تخمدان از عموم مردم شايع ‌تر هستند، ‌تاكيد دارند: آروغ زدن و افزايش اندازه شكم؛ درد شكمي يا لگني؛ اشكال در غذا خوردن و احساس سيري زودرس و تكرر و فوريت ادرار.

بر اساس اين رهنمود هر زني كه يك يا تعداد بيشتري از اين علايم را تقريبا هر روز براي چند هفته تجربه مي ‌كند بايد به يك پزشك باليني ترجيحا متخصص زنان و زايمان مراجعه كند تا مورد معاينه لگني قرار گيرد. اگر معاينه لگني فرد مشكوك بود، معمولا به دنبال آن از يك روش غيرتهاجمي تشخيصي، سونوگرافي از راه واژن و احتمالا اندازه ‌گيري خوني يك شاخص سرطان به نام CA- 125 استفاده مي‌ شود.

تنها راه تشخيص قطعي سرطان تخمدان در حين جراحي است كه بهتر است به وسيله متخصص زناني كه در زمينه سرطان تخمدان تجربه دارد، انجام شود.

پژوهش ‌ها نشان داده است كه بسياري از زناني كه دچار سرطان تخمدان هستند، مدت ‌ها پيش از تشخيص سرطان، از علايمي كه در بالا ذكر شد، شكايت داشته‌ اند اما اين علايم يا ناديده گرفته‌ شده ‌اند يا به بيماري ‌هاي ديگر نسبت داده شده ‌اند. چهار علامتي كه ذكر شد در بسياري از بيماري ‌هاي ديگر مانند اختلالات قاعدگي، نشانگان روده تحريك ‌‍‌پذير و عفونت ‌هاي مثانه بروز مي ‌كنند.

اما اگر چنين علايمي بدون سابقه قبلي بروز كنند، براي چند هفته ادامه پيدا كنند و در طول زمان بدتر شوند،‌ ممكن است نشانه سرطان تخمدان باشند.

سرطان‌ هاي رحم، تخمدان،‌ پستان و دهانه‌ رحم به سرطان ‌هاي زنانه معروف هستند. از ميان اين سرطان‌ ها، ‌هفته نامه سلامت به سراغ سرطان تخمدان رفته‌ تا ما را با روش‌ هاي پيشگيري از آن آشنا كند. دكتر شيرين نيرومنش، متخصص زنان و زايمان و فوق‌ تخصص بارداري‌ هاي پُرخطر،پاسخ‌ گوي سوالات در اين زمينه هستند.

لینک به دیدگاه

سرطان تخمدان در چه دوره ‌اي از زندگي زنان بيشتر است؟

 

رشد بدخيم و غيرطبيعي سلول هاي تخمدان موجب ايجاد سرطان تخمدان مي‌ شود كه در سنين مختلف از قبل از بلوغ، دوران بارداري و پس از يائسگي ديده مي ‌شود. سرطان ‌هاي تخمدان بسيار متعدد و متنوع هستند و شدت رشد و سرعت بيماري بر حسب نوع سرطان تخمدان متفاوت است. ولي به طور كلي در سنين قبل از يائسگي شايع‌ تر است. در حدود يك درصد از سرطان ‌هاي تخمدان زير 20 سالگي ايجاد مي ‌شود. شايع ‌ترين سن ابتلا حدود 40 تا 50 سالگي است و 30 تا 40 درصد بدخيمي ‌هاي تخمدان بعد از 65 سالگي رخ مي ‌دهد.

علت اين سرطان چيست؟

 

علت آن در تمام موارد قابل تشخيص نيست. ارتباط ژنتيك و ارثي در برخي انواع سرطان تخمدان وجود دارد. بنابراين اگر در مادر يا خواهر يك خانم، سابقه سرطان تخمدان وجود داشته باشد، خطر ابتلا در ايشان بيشتر از ساير افراد است. چاقي و مصرف غذاهاي چرب هم در افزايش سرطان‌ هاي مختلف از جمله سرطان تخمدان موثر است. سرطان تخمدان در خانم‌ هايي كه زايمان نداشته ‌اند بيشتر از كساني است كه بارداري و زايمان داشته ‌اند. بلوغ زودس و يائسگي ديررس هم خطر اين سرطان را افزايش مي ‌دهد. مصرف قرص ‌هاي ضدبارداري ممكن است در كاهش سرطان تخمدان نقش داشته باشد و كساني كه از قرص‌ هاي ضدبارداري استفاده مي‌ كنند كمتر به اين سرطان مبتلا شوند.

مي ‌توان از آن پيشگيري كرد؟

 

بله، قرص ‌هاي ضد بارداري خوراكي تنها روش توصيه شده براي پيشگيري از سرطان تخمدان است. خطر ابتلا به اين نوع سرطان در بيماراني كه قرص ‌هاي ضد بارداري خوراكي مصرف كرده‌ اند، به نسبت كساني كه از داروهاي ضد بارداري استفاده نمي ‌كنند كمتر است. بارداري و زايمان هم به كاهش شيوع آن كمك مي ‌كند.

چه علايمي دارد؟

 

به علت قرار گرفتن تخمدان ‌ها در عمق لگن، علايم سرطان تخمدان دير ظاهر مي ‌شود. مهم‌ ترين علامت آن، وجود يك توده يا تومور در داخل لگن به هنگام معاينه است كه ممكن است با درد و فشار در لگن، يبوست يا تكرر ادرار، خود را نشان بدهد. درد شديد در قاعدگي و درد در موقع مقاربت ممكن است از علايم ديگر اين تومورها باشد. بنابراين توجه به علايم فوق اهميت دارد و به خصوص خانم‌ ها در صورت احساس بزرگي شكم حتما بايد مورد بررسي قرار گيرند. اختلالات قاعدگي و خون‌ ريزي در خانم‌ هاي مُسن كه سال‌ ها است يائسه شده‌ اند از ديگر علايم اين تومورها است. متاسفانه وقتي تومور تخمدان موجب بزرگي شكم، خون ‌ريزي يا وجود مايع در شكم مي ‌شود ممكن است مدت‌ ها از شروع بيماري گذشته باشد، بنابراين به كليه خانم‌ ها در سنين باروري و پس از يائسگي بايد توصيه كرد كه حتي در صورتي كه هيچ‌ گونه مشكلي ندارند حداقل سالانه مورد معاينات لگني انجام پاپ ‌اسمير قرار گيرند و در صورت شك به توده‌ هاي لگني، سونوگرافي رحم و تخمدان ‌ها خصوصا به طريق واژينال براي بررسي دقيق، انجام شود.

با مشاهده كدام علايم بايد به پزشك مراجعه كرد؟

 

براي تشخيص زودرس لازم است كليه خانم‌ ها حداقل سالي يك بار به پزشك مراجعه و تحت معاينه دقيق لگني و پاپ ‌اسمير و در صورت نياز سونوگرافي قرار گيرند چون اين بيماري اگر زود و در مراحل اوليه تشخيص داده شود موفقيت در درمان بسيار خوب خواهد بود. متاسفانه در اكثريت موارد سرطان‌ هاي تخمدان، خانم‌ ها در مراحل پيشرفته به پزشك مراجعه مي ‌كنند. خانم ‌هايي كه سابقه سرطان تخمدان در خانواده دارند لازم است به طور مرتب تحت معاينه و آزمايشات لازم قرار گيرند.

در صورت مشاهده اين موارد بايد به پزشك مراجعه شود:

احساس سنگيني و فشار در لگن، احساس بزرگي شكم، تغيير در وضعيت قاعدگي، خون‌ ريزي يا لكه ‌بيني پس از يائسگي، تغيير در وضعيت اجابت مزاج و يبوست، تكرر ادرار، درد يا خون ‌ريزي به هنگام مقاربت و تهوع، بي ‌اشتهايي و سيري زودرس.

اين سرطان چگونه درمان مي ‌شود؟

 

درمان در اكثر موارد جراحي است. وسعت درمان به نوع سرطان و ميزان انتشار آن در داخل لگن و ساير قسمت‌ هاي بدن و سن وتمايل بيمار براي بارداري بعدي بستگي دارد.

بر اساس نوع تومور ممكن است از شيمي ‌درماني هم استفاده شود.

در خانم‌ هاي يائسه برداشتن رحم و لوله‌ ها و تخمدان ‌هاي دو طرف و نمونه‌ گيري از قسمت‌ هاي مختلف لگن و شكم انجام مي‌ شود.

در خانم‌ هاي جوان در صورتي كه سرطان زود تشخيص داده شود، مي ‌توان رحم را حفظ كرد تا در سال‌ هاي بعد بارداري داشته باشد.

 

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...