رفتن به مطلب

کشف عناصر اورگانیک در اتموسفر یک سیاره دور


moein_13

ارسال های توصیه شده

کیمیای اساسی برای حیات در اتموسفیر دومین سیاره گازی داغ بنام (HD 209458b) کشف شد. تلسکوپ های فضایی هابل و سپیتزر اطلاعات بسیار خوبی را در مورد مولیکول های آشکار شده کاربن دای اکساید، متان و بخار آب در اتموسفیر این سیاره جمع آوری نمودند. این سیاره که به اندازه مشتری است، در یک مداری بسیار تنگ در 3.5 روزبدور یک ستاره شبیه خورشید میگردد. اما این سیاره قابل سکونت نبوده ولی همان مواد کیمیاوی (شیمی) را در خود دارد که اگر روزی در سطح یک سیاره سنگی کشف شود نشانه ی از وجود حیات در آنجا می باشد. اخترشناسان با این کشف بسیار هیجان زده شده اند، زیرا توانایی آنها را در تشخیص سیارتی که حیات میتواند در آنجا وجود داشته باشد بالا می برد.

Organic%20Moleculs%20in%20second%20hot%20gas%20planet.JPG

سیاره HD 209458b در صورت فکلی فرس اعظم (اسب بالدار) قرار دارد.

به گفته مارک سوین از آزمایشگاه پیشرانه جت " این دومین سیاره در خارج از منظومه شمسی ماست که آب، متان و کاربن دای اکساید در آن یافت شده که برای فرایند بیولوژیکی (زیستی) در سیارات قابل زیست بسیار مهم و حیاتی می باشند. کشف اجزای اورگانیک یا زنده در دومین سیاره بیرونی امکان این را بالا میبرد که بتوان سیارات دیگر را با مولیکول هایی یافت که به وجود حیات وابسته اند.

حدود یک سال قبل، اخترشناسان با استفاده از همین دو تلسکوپ فضایی مولیکول های مشابه را در اتموسفیر یک سیاره داغ یا غول گازی دیگر بنام (HD 189733b) کشف نمودند. حالا اخترشناسان میتوانند ترکیبات کیمیاوی و فعالیت های درونی این دو سیاره را با هم مقایسه کنند و به جستجوی اندازه گیری های مشابه در دیگر سیارات انتخاب شده به پردازند.

این سیاره به روش طیف نمایی کشف شده که در این روش نور به اجزای سازنده تقسیم میشود تا بتوان نشانه های طیفی ذرات مختلف کیمیاوی را در آن تشخیص داد. داده های بدست آمده از کمره (دوربین) هابل با طیف نزدیک به فروسرخ و طیف سنج چند منظوره آن وجود این مولیکول ها را آشکار ساخت و داده های دستگاه نور سنج تلسکوپ فضایی سپیتزر و طیف سنج فروسرخ آن مقدار این عناصر یا مولیکول ها را اندازه گیری نمود.

آقای سوین می گوید که این کشف نشان میدهد که ما میتوانیم مولیکول هایی را کشف کنیم که برای وجود حیات مهم اند. حالا اخترشناسان دو سیاره کشف شده را با این عناصر مقایسه نمودند. به گونه مثال مقدار آب و کاربن دای اکساید در هر دو سیاره یکسان است، اما در سیاره (HD 209458b) مقدار متان بیشتر از سیاره (HD 189733b) است. وجود بیشتر متان به ما نشان میدهد که در شکل گیری این سیاره یک چیز خاصی بوده."

کشف سیارات سنگی مانند زمین و بزرگتر از آن در توانایی تلسکوپ فضایی کیپلر است که در 6 مارچ 2009 میلادی یعنی امسال به فضا پرتاب شد، اما اخترشناسان می گویند تا کشف نشانه های کیمیاوی حیات در این گونه سیارات بیش از یک دهه فاصله داریم.

اگر روزی در آینده یک سیاره شبیه زمین کشف شود، کشف اجزای اورگانیک یا زنده به معنی این نیست که حتمأ در آن سیاره حیات وجود دارد، زیرا راه های دیگری هم برای تولید این عناصر وجود دارد. ولی بخاطر اطمینان از وجود حیات به تحقیق بیشتر در مورد آن سیاره خاکی نیاز داریم و یا هم باید کشف کنیم که چه پروسه های غیر حیاتی به ایجاد این گونه عناصر کیمیاوی در سطح آن سیاره منجر شده است.

این سیارات به حدی از ما دور اند که نمی توان کاوشگری را به آنجا فرستاد. بنابرین یگانه راه مطالعه این سیارات استفاده از همین تلسکوپ های فضایی است. روش طیف سنجی یکی از ابزار بسیار قوی جهت تشخیص عناصر کیمیاوی و پویایی یک سیاره است

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...