رفتن به مطلب

نقش گیاهان در طراحی منظر


ارسال های توصیه شده

نقش گیاهان در طراحی منظر

*

نوشتار زیر با عنوان منظر و پوشش گیاهی از دکتر علی خلد برین، عضو شورای عالی جنگل ها و مراتع در پایگاه اطلاع رسانی معماری و شهرسازی در 21 شهریور 1384 منتشر شد که به دلیل عدم فعالیت این پایگاه اطلاع رسانی بسیاری موفق به مطالعه آن نشدند.

*

*

معماران و طراحان باید در شروع کار به نقش پوشش گیاهی موجود در طراحی محیط و منظرسازی توجه داشته باشند. طراح نباید کوشش خود را صرف ایجاد تغییرات صرفا فیزیکی و ساختمانی کند و موضوع کاربرد پوشش گیاهی را در طراحی، به عنوان یک کار پایانی و اصلاحی به عهده باغبان بگذارد. نباید فراموش کرد که مصالح ساختمانی و موادی که طراحی سازه بر اساس آنها صورت می‌گیرد، عناصری ایستا و ثابت هستند در حالی که گیاهانی که در طراحی منظر مورد استفاده قرار می‌گیرند که عناصری زنده و پویا هستند و به طور دایم در حال تغییر و تحول‌اند.

*

در چنین سیستمی، مصالح کف را پوشش علفی و گیاهان گسترش یافته بر زمین تشکیل می‌دهد، مصالح دیواره‌ها از تنه درختان، شاخ و برگ درختچه‌ها و گیاهان رونده‌ای که با آنها همراه هستند تشکیل می‌شود. بالاخره سقف را تاج پوشش درختان و شاخ و برگ به هم تنیده آنان یا رونده‌هایی که روی داربست هدایت شده‌اند به وجود می‌آورند.

*

زیبایی و منظرسازی و ایجاد سیمایی بدیع و چشم‌نواز، تنها بخشی از اهدافی است که از استفاده گیاهان در طراحی محیط مدنظر است. علاوه بر ایجاد زیبایی در منظر، گیاهان نقش‌های اساسی دیگری نیز در ساختار یک منظر به عهده دارند که بعضی از مهم‌ترین آنها عبارتند از:

*

1. کنترل باد.

*

2. کنترل فرسایش خاک

*

3.حفاظت از انرژی

*

4.محدود کردن دید

*

5. تعدیل اثرات نامناسب محیطی

*

6. تقلیل آلودگی‌های صوتی

*

7. ایجاد زیستگاه‌های حیات‌وحش

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...