رفتن به مطلب

میرا کردن نیروهای زلزله در پی ساختمانها Base Isolation


ارسال های توصیه شده

در این سیستم به جای مقابله با زلزله در ساختمان‌ها سازه را همراه با زلزله می كنیم. یعنی در مواقعی كه زلزله به وقوع می‌پیوندد سازه‌‌ی ما به جای این كه مثل یك جسم صلب با نیروهای زلزله مقابله كند. در ارتعاشات با زلزله همراه میشود و نیروهای زلزله را جذب می كند و سازه میرایی‌هایی كه زلزله به سازه می‌دهد را در درون خود خنثی می كند و این همان میرا كردن سازه است. به این نوع سازه‌ها، سازه‌های دینامیكی می‌گویند. امروزه در جهان سازه‌های دینامیكی فراوانی وجود دارد كه خود انواع مختلفی دارند.

 

میرایی در سازه ها به دو بخش کلّی تقسیم می شود:

 

1. میرایی در طبقات

2. میرایی در پی ها

 

 

1. میرایی در طبقات:

در بعضی از سازه‌ها میرا گرهایی در همه‌ی طبقات قرار می‌دهند كه در موقع وقوع زلزله تمام میراگرها با هم كار می‌كنند و طبقات به طور كاملاً مجزا از یكدیگر حركت می‌كنند مانند نمودار مودی كه هر عضو یا طبقه به طور جداگانه حركت می‌كند و این مزیت را دارد كه به پی ساختمان هیچ‌گونه آسیبی نمی‌رسد و طبقات هیچ‌گونه آسیبی نمی‌بینند اما این نوع سازه مشكلات زیادی دارد. برای مثال: هزینه‌ی بسیار بالای اجرای این نوع سازه و یا این که در این نوع سازه‌ها ممكن است ما دچار پدیده ستون لاغر شویم كه خود در موقع وقوع زلزله بسیار خطرناك است . بنابراین معمولاً در جهان چنین سازه‌هایی ساخته نمی‌شوند.

 

2. میرایی در پی ها (Base Isolation):

در سال‌های اخیر استفاده از سیستم Base Isolation (ایزولاسیون پی‌ها ) به منظور كاهش اثر نیروی زلزله بر ساختمان‌ها و پُل‌ها گسترش زیادی یافته است.

اساس این سیستم ایجاد یك لایه با سختی جانبی كم (میراگرها)، بین سازه فوقانی و زمین است كه باعث كاهش فركانس سازه فوقانی و دور كردن از فركانس نوسانات زمین می‌شود و نیز میزان حركت انتقال یافته از زمین به سازه را كاهش می‌دهد.

جداسازهای لرزه‌ای از مدت‌ها قبل به منظور كاهش اثرات ناشی از زلزله و بهبود عملكرد لرزه‌ای سازه‌ها به روش‌های مختلفی مورد استفاده قرار گرفته‌اند. اخیراً به دلیل توسعه علم و تكنولوژی مربوط به طراحی و ساخت جداسازهای لرزه‌ای و فراهم شدن امكان مدل‌سازی آن‌ها در نرم‌افزارهای مختلف، مورد توجه بیشتر محققین قرار گرفته‌اند. از طرفی، نقش رفتار غیر خطی جداسازهای لرزه‌ای، ایزولاتورها، در پاسخ سازه‌های پایه جدایش شده بسیار مهم است. كه در جهان این نوع سازه‌ها یا ایزولاسیون پی‌ها متداول است و اكثر سازه‌ها یا می‌توان گفت تمام ساختمان‌هایی كه میراگر در آن‌ها استفاده می‌شود از این نوع هستند.

 

خود این سیستم شامل چند نوع است، كه سیستم‌های متداول آن شامل:

 

1. سیستم ثقلی

2. سیستم جك‌های هیدرولیكی

3. سیستم فنری

4. سیستم هسته مرکزی

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

Password:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

این مجموعه توسط مهندس علیرضا شفیق و مهندس محمد کاردگر تهیه و گردآوری شده است . و حق امتیاز آن مربوط به خانه عمران جوان می باشد.:icon_gol:

لینک به دیدگاه
  • 6 سال بعد...
سلام پاورپوینتی ندارن که انواع میراگرهارو معرفی و توضیح داده باشه؟

 

دوتا فایل هست. یه پاورپوینته البته با فرمت PDF با عنوان معرفی انواع میراگر در سازه

 

دانلود پاورپوینت

 

یکی هم یه مقاله هستش با عنوان معرفی انواع میراگرها و کاربرد آنها در مهاربندی لرزه ای سازه ها که توسط علی رضایی فر و سید ابراهیم پورمند تهیه شده.

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...