رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

منبع: کتاب طراحی و برنامه ریزی مبلمان شهری

طراحی وتألیف دکتر علی زنگی آبادی

 

مکان یابی و طراحی نیمکتها و سکوها:

در شهرهای امروزی مکانهای نشستن از عناصر مهم مبلمان به حساب می آیند و برنامه ریزان و طراحان با مجهز کردن فضاهایی از شهر با این عناصر، محیطی جهت توقف، آرامش، گفتگو و تعامل اجتماعی که از نیازهای انسان امروزی است، به وجود می آورند. انواع مبلمان با کاربری نشستن عبارت است از :

 

1-راحتی

2-سادگی شکل

3-سادگی اجزاء

4-سهولت نگهداری

5-دوام رنگ و جلا

6-مقاومت در مقابل تخریب

7-تنوع و خلاقیت

8-هماهنگی با محیط

9-هماهنگی با سایر مبلمان موجود

 

همواره باید در مکان یابی محل های نشستن دقت فراوانی مبذول داشت تا ضمن فراهم کردن آسایش کاربر، از ایجاد مزاحمت برای سایر افراد نیز جلوگیری شود. بدین منظور معمولا مکانهایی انتخاب می شود که دارای خصوصیات کلی زیر باشد :

 

1-تا حد ممکن از باد و سایر عوامل جوی در امان باشد.

2-از مناظر محیطی بهره مند گردد.

3-حدقل منظر دوسویه داشته باشد.

4-به افراد گزینه های مختلفی برای اتنخاب داده شود : آفتاب، سایه، آرامش، فعالیت و ...

5-در تلفیق با سایر مبلمان ضروری یا نزدیک به آنها باشد.

لینک به دیدگاه

ابعاد و تناسبات

 

1-ارتفاع نیمکت50-45 سانتی متر

 

2-عمق نیمکت48-42 سانتی متر

 

معمولاً نیمکتهای معمولی 2/1، 18/1، 4/2 و ... متر طول دارند. اگر طول نیمکتها بیش از اندازه طویل یاشد برای دراز کشیدن مورد استفاده خیابانگردها قرار خواهد گرفت. بنابراین ضمن رعایت اندازه مناسب می توان با گذاشتن دسته هایی در طول نیمکت تا حدود زیادی از این امر جلوگیری نمود.

 

 

جنس و مصالح ساخت

 

این عناصر شهری به دلیل استفاده مکرر، همواره در معرض تخریب قرار دارند. بنابراین باید در انتخاب مصالح ساخت آن، دقت کافی را مبذول داشت. مطمئناً در این میان عامل اقلیم نقش مهمی برعهده دارد. بهترین عامل برای نشستنگاه های عمومی آنهایی هستند که در برابر خشونت، سرما و گرما، رطوبت و خشکی، کیفیت خود را از دست نمی دهند. در اکثر شهرهای کشور برای ساخت نیمکتها از مصالحی مانند : چوب، فلز، بتون و در بعضی موارد سنگ استفاده می شود. چوب، طبیعتی گرم دارد ولی در مکانهای مرطوب به سرعت دچار پوسیدگی می شود. فلز، بتون و سنگ با تمام راحتی و کاربردشان هرقدر که روی آنها بنشینند، به طور ذاتی سطوحی سرد هستند، به همین دلیل باید جنس مصالح مکانهای نشستن با توجه به اقلیم و شرایط محیطی انتخاب گردد.

 

 

-در خیابانهای طویل با کاربری های متنوع، که امکان مراجعه طولانی مدت شهروندان به آنها زیاد است، (مانند خیابانهای دارای محیط تجاری) با تعریف واشدگاه هایی مجهز به نیمکت و سایر مبلمان ضروری، می توان ضمن منظرسازی مناسب، تسهیلات لازم جهت رفاه مراجعین را نیز فراهم آورد.ممعمولا نیمکتهای بدون پشتی برای استراحتهای کوتاه مدت، مناسب به نظر می رسند

 

 

-در بعضی نقاط می توان با تکرار یک شکل نیمکتها و سایر مبلمان تعبیه شده در طول یک مسیر، با ایجاد خط بصری نامرئی، ضمن تأکید بر محور مورد نظر، دید را به سمت انتها سوق داد.

 

 

-یکی از بهترین روشهای جانمایی نیمکتها استقرار انها در مکانهای تعریف شده و اختصاصی می باشد. در واقع با تعریف جایگاه مخصوص برای نیمکتها و انواع مکانهای نشستن، به آنها هویت بخشیده و بر کاربری آنها تأکید می شود و از طرف دیگر یکپارچگی طرح تأمین شده و اجزای آن (به عنوان مثال انواع مبلمان ) به صورت لکه های آزاد و بدون ارتباط در محیط پراکنده نمی باشد.

لینک به دیدگاه

-در بعضی موارد می توان از مکانهای نشستن به صورت چند منظوره استفاده نمود.به عنوان مثال در نقاطی که به دلایل مقتضی امکان استفاده از تابلوهای تلیغاتی در ارتفاع وجود ندارد، می توان با کمترین هزینه از نیمکتها بدین منظور استفاده نمود.

 

 

-از مسایل مهمی که همواره باید در چیدمان مختلف انواع مبلمان در کنار یکدیگر درنظر داشت رعایت فاصله مناسب آنها از هم است. به عنوان مثال استقرار سطل زباله در مجاورت بلافصل نیمکت از نظر ایمنی و اصول بهداشتی مناسب نیست.

 

-به منظور جلوگیری از واگرایی، اجاد ارتباط بین شهروندان و تنوع بخشیدن به مبلمان شهری می توان از طرح های قوسی در نیمکتهای شهری بهره جست. در این نوع نیمکتها امکان خوابیدن ولگردان بر روی آن سلب می شود.

لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...
  • 1 ماه بعد...
  • 3 سال بعد...

سلام بازم ممنون من اگه بخوام کارای شخصی راجه به طرح1و2وشناخت فضای شهری بذارم توسایت بایدچیکار کنم [EMAIL="mh.hp20@YAHOO.com"]mh.hp20@YAHOO.com[/EMAIL]

لینک به دیدگاه

سلام بازم ممنون من اگه بخوام کارای شخصی راجه به طرح1و2وشناخت فضای شهری بذارم توسایت بایدچیکار کنم [EMAIL="mh.hp20@YAHOO.com"]mh.hp20@YAHOO.com[/EMAIL]

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...