رفتن به مطلب

گياهان به حافظه‌اي خاص مجهزند


ارسال های توصیه شده

محققان اعلام کردند

گياهان به حافظه‌اي خاص مجهزند ... :ws2::icon_gol::icon_gol:

 

 

جام جم آنلاين: محققان اعلام کردند گياهان مي توانند اطلاعاتي که در سيگنالهاي نوري نهفته است را به خاطر سپرده و نسبت به آن واکنش نشان دهند.

100871494918.jpg

به گزارش مهر، به گفته دانشمندان گياهان به شيوه اي کاملا مشابه اعصاب بدن انسان اطلاعاتي درباره شدت و کيفيت نور را از برگي به برگ ديگر انتقال مي دهند. اين سيگنالهاي الکتروشيميايي توسط سلولهايي حمل مي شوند که مي توان آنها را به سلولهاي اعصاب گياهي تشبيه کرد.

دانشمندان طي آزمايشي نشان دادند نوري که تنها به يکي از برگهاي گياهي تابانده شده منجر به واکنش نشان دادن تمامي برگهاي گياه خواهد شد. اين نشان مي دهد گياهان مي توانند اطلاعاتي که در نور نهفته است را به خاطر بسپارند.

محققان دانشگاه «وارسا» در لهستان با تاباندن نور به بخش انتهايي يک گياه شاهد بروز تغييرات در بخشهايي بالايي آن بودند و در مقابل زماني که تابش نور متوقف شد نيز تغييراتي در راستاي آن در کل گياه مشاهده شد.

در مطالعات پيشين دانشمندان نشان داده بودند سيگنالهاي شيميايي از ميان کل گياه عبور کنند تا به گياه امکان دهند در برابر تغييرات از خود واکنش نشان داده و با محيط منطبق شوند.

اما مطالعه جديد نشان مي دهد زماني که نور واکنش شيميايي را در يکي از برگهاي گياهي به وجود مي آورد، زنجيره اي از واکنشها را به دنبال داشته و با کمک سلولهاي ويژه اي اين واکنشها را به تمامي گياه انتقال مي دهد. دانشمندان اين سيگنالهاي الکتريکي سلولها را که در تمامي برگهاي گياه وجود دارند اندازه گيري کرده و موفق به کشف سيستمي عصبي در گياهان شدند.

آنچه بيش از همه باعث شگفتي دانشمندان شده است واکنش متغير گياهان نسبت به رنگ نوري است که به سوي آنها تابيده مي شود. در واقع گياهان با استفاده از اطلاعات نهفته در نور و به منظور مصون کردن خود در برابر بيماريها نوعي محاسبات نوري بيولوژيکي انجام مي دهند.

آزمايشها نشان مي دهند گياهان در برابر نورهايي به رنگ قرمز، سپيد و آبي واکنشهاي مختلفي از خود نشان مي دهند که اين ويژگي مي تواند در اثر استفاده از اطلاعات نهفته در نور براي ايجاد واکنشهاي شيميايي به وجود بيايد. محققان براي بررسي اين فرضيه با انجام آزمايشهاي متعدد به مطالعه تاثير نورهاي مختلف بر روي ميزان مصونيت گياهان در برابر انواع بيماري ها پرداختند.

نتايج نشان دادند يک ساعت پرتو دهي گياه و سپس آلوده کردن آن به نوعي ويروس يا باکتري باعث مي شود گياه به مدت يک روز در برابر آلودگي از خود مقاومت نشان دهد. اما زماني که اول گياه به ويروس آلوده شده و سپس در معرض نور قرار مي گيرد نمي تواند مقاومت کافي را براي مقابله با بيماري از خود نشان دهد.

از اين رو دانشمندان معتقدند گياهان به گونه اي حافظه خاص مجهزند که مي تواند نوعي سيستم ايمني در برابر بيماري هاي مختلف از خود ايجاد کند و از قابليت انطباق با شرايط نوري متفاوت نيز برخوردار است.

 

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...