رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

ستارگان به يک روش متولد مي‌شوند ... :icon_gol::icon_gol::ws2:

جام جم آنلاين: گروهي از ستاره شناسان بين المللي با رصد تولد يک ستاره عظيم الجثه در فاصله 10هزار سال نوري از زمين دريافتند که تمام ستارگان چه بزرگ و چه کوچک به يک روش متولد مي شوند.

 

100880575026.jpg

 

جرم اين ستاره غول پيکر که 20 برابر بزرگتر از جرم خورشيد است به تازگي در صورت فلکي "قنطورس" در فاصله حدود 10 هزار سال نوري از زمين متولد شده است.

اين محققان در اين خصوص توضيح دادند: "اين اولين بار است که يک سند مستقيم به دست مي آيد که نشان مي دهد ستاره هاي عظيم همانند ستارگان با جرم کم از يک ديسک ستاره اي نخستين تشکيل مي شوند."

ستاره شناسان بين المللي توضيح دادند: "رصدهاي ما يک ديسک را نشان مي دهد که به دور يک ستاره جوان مي چرخد."

ديسکهاي ستاره - گرد تاکنون تنها به عنوان يک عنصر سازنده در فرايند تشکيل ستارگان با جرم کم از جمله خورشيد به شمار مي رفتند. اکنون ما دريافتيم که اين ديسکها حتي در طول تشکيل ستارگان عظيم نيز که جرم آنها بيش از 10 برابر جرم خورشيد است شرکت دارند."

اين دانشمندان افزودند: "اين کشف نشان مي دهد که تشکيل ستارگان بزرگ نيز به همان روش تشکيل ستارگان کوچک و با استفاده از ديسک ستاره اي نخستين است. در حقيقت وجود اين ديسک يک شرط لازم است چون منظومه سيارات حاضر در اطراف يک ستاره را مي سازد."

براساس گزارش نيچر، اين ستاره شناسان با استفاده از تلسکوپ فضايي اسپيتزر، تلسکوپ زيرميليمتري آپکس با قطر آينه 12 متر و سه دستگاه تداخل سنج تلسکوپ اروپايي VLT اسو در شيلي که نور آنها با کمک دستگاهي به نام "آمبر" ترکيب شده بود لحظه تولد ستاره Iras 13481-6124 را از يک ديسک ستاره ساز محتوي گرد و غبار و گاز شکار کردند.

وضوح تصاوير به دست آمده حدود 4/2 ميلي ثانيه قوسي و معادل تصاويري است که يک تلسکوپ با قطر آينه 85 متر تهيه مي کند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...