رفتن به مطلب

ایده‌های نوکیا برای آینده موبایل


Fahim

ارسال های توصیه شده

امسال تعداد کاربران موبایل به 5 میلیارد نفر می‌رسد و بزرگ‌ترین سازنده گوشی‌های همراه در تلاش است این ابزار الکترونیکی را به یک همه‌کاره همراه تبدیل کند که با داشتن آن، دیگر به هیچ کمک دیگری نیاز نباشد

کد خبر : 05924 تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۸۹

 

 

 

در دنیای مدرن امروزی، یکی از مهم‌ترین نیازهای شرکت‌های مطرح دنیا در حفظ جایگاه خود یا برای رسیدن به جایگاه بالاتر در میان رقبا، نگاه درست به آینده و برنامه‌ریزی برای جا نماندن از اسب سرکش و تندروی زمان است. یکی از ترفندهایی که در فضای تجاری به ادامه زندگی یک سازمان تولیدکننده کمک می‌کند، نگاه همه جانبه و نه فقط فکر کردن به محصول مشخص است.

 

این نگاه جامع‌نگر می‌تواند کاربرد یک محصول را از یک منظور خاص به یک نیاز همیشگی در زندگی تبدیل کند.

 

دنیای فناوری اطلاعات یکی از بارزترین این مثال‌ها را درباره محصولی مثل تلفن همراه به واقعیت تبدیل کرده است. این روزها کسی به گوشی تلفن همراه خود تنها به چشم یک ابزار برای تماس تلفنی نگاه نمی‌کند. گوشی‌های امروزی به عنوان یک وسیله ارتباطی با دنیای مدرن عمل می‌کنند؛ وسیله‌ای که نه فقط امکان ارتباط فرد با فرد را ممکن می‌کند، بلکه ارتباط فرد را با هر آن‌چه در دنیای اطراف او اتفاق می‌افتد، بدون چارچوب‌های محدود کننده زمان و مکان امکان‌پذیر می‌سازد.

 

این نیاز حتی باعث شده تا شرکت‌های تولیدکننده گوشی تلفن همراه هم از نگاه منحصر به تولید یک گوشی، به نگاهی جامع به نیازهای انسانی برسند و به دنبال ارایه راه‌حل به مشکلات جوامع انسانی باشند. مثلا نوکیا به عنوان یک شرکت پیشتاز که پیش از این به تولید گوشی می‌پرداخت، امروز نام خود را به یک برند ارایه‌دهنده راه‌حل تغییر داده و با بنیان کردن مراکز تحقیقاتی در 12 کشور دنیا به بررسی نیازهای انسانی و ارتقای فناوری در راستای ارایه راه‌حل به این نیازها می‌پردازد.

 

دو صنعت اینترنت و ارتباطات این روزها با شتابی بیش از پیش به سوی هم همگرا می‌شوند و این همگرایی خالق تجربه‌هایی منحصر به فرد و شخصی برای کاربران این دو صنعت است. تجربه‌هایی حتی برای ابتدایی‌ترین کاربران و عادی‌ترین مردم.

 

یکی از بارزترین نمودهای این همگرایی در پدیده مدل‌سازی مفهوم متنی اتفاق افتاده است. این موضوع که یکی از چهار محور اصلی تمرکز مرکز تحقیقات جهانی نوکیاست، با اتکا بر داده‌های استخراج شده از رفتار کاربر، به ارایه سرویس‌های هوشمند می‌پردازد.

 

به طور مثال در شرایطی که کاربر مایل باشد از اطلاعات ترافیک استفاده کند، علاوه بر در اختیار داشتن داده‌های خام ترافیکی، به صورت هوشمند، مسیرهای مورد نظر، رفتار ترافیکی پیش‌بینی شده و حتی پیشنهاد انتخاب بهترین مسیر و کوتاه‌ترین و کم‌زمان‌ترین مسیر هم می‌تواند جزو سرویس‌های ارایه شده به کاربر برمبنای سیستم هوشمند باشد.

 

محور دوم که در حقیقت بر مبنای نیازهای کاربر پیشرفته به وجود آمده، واسط کاربری است. یکی از مثال‌های این محور، فناوری جدیدی است که با نزدیک کردن ابزاری مثل گوشی، تبادل ارتباط هوشمند اتفاق می‌افتد. فرض کنید که در یک کشور مسافر هستید و زبان مشترک با مسوول پذیرش هتل ندارید. کافی است گوشی همراهتان را بین خود و او بگیرید و درست مثل یک مترجم همزمان، حرف یکدیگر را بفهمید!

 

حتی با توجه به نیاز انسان امروز به رایانه‌های شخصی و قابل حمل، تلاش برای تبدیل کردن گوشی‌های همراه به یک رایانه بسیار کوچک و با کارایی بالا از محورهای دیگر این شرکت‌هاست. از این‌رو با ابداع پلت‌فرم‌های جدیدی با عملکرد بالا و استفاده از راهکارهایی چون بالا بردن زمان دوام باتری و کم‌مصرف ساختن کارکرد گوشی، افزایش سرعت پردازش و بالا بردن فضای ذخیره اطلاعات، گوشی‌های همراه هوشمند به جایگزین مناسبی برای رایانه‌ها تبدیل شده‌اند.

 

یکی دیگر از راه‌حل‌های رفع نیازجوامع انسانی برای دسترسی به داده‌های شناور در محیط، استفاده از رادیوهای هوشمند است. این محور که چهارمین محور تحقیقات نوکیا به حساب می‌آید، با امکان جابه‌جا کردن باندهای فرکانسی متناسب با ترافیک موجود، امکان استفاده یکسان از داده‌ها را برای کاربران فراهم می‌کند.

 

تصور کنید روزی را که با استفاده از یک گوشی همراه بشود بیشتر نیازهای روزمره را رفع کرد و دیگر نیازی به استفاده از ابزارهای مختلف در مکان‌ها و زمان‌های متفاوت نباشد. شاید در آن روز و درآن دنیا، ابزاری کوچک‌تر و کارآمدتر از گوشی همراه تولید شده باشد که نیاز جامعه انسانی را به موبایل هم برطرف می‌کند!

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...