رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

هزینه انتقال و توزیع برق سهم بالائی از هزینه تولید انرژی را در بر می گیرد این میزان برای شبکه های رایج تا 500 دلار به ازای هر KW می رسد. در مسیر انتقال و توزیع الکتریسیته تا 7% انرژی هدر می رود بنابراین چنانچه توزیع تولید جایگزین انتقال و توزیع الکتریسیته گردد هزینه انرژی الکتریکی به مقدار قابل توجهی کاهش خواهد یافت

در صنعت برق آمریکا در دهه 1990 توزیع تولید گسترش بیشتری یافته بطوریکه 20% نیروگاههای جدیدالتاسیس از نوع واحدهای کوچک می باشند. براساس اطلاعات موجود در حدود 10 GW از نیروگاههای موجود در گستره 1-10 MW می باشند که حدود 80% آن را نیروگاههای دیزلی (رفت و برگشت) تشکیل می دهند. قسمت اعظم واحدهای کوچک تولید برق توسط کارخانه کاترپیلار (Caterpillar) ساخته شده اند. جنرال الکتریک (GE) ، زیمنس و ABB نیز در این زمینه با کاترپیلار رقابت دارند موتورهای رفت و برگشتی از لحاظ اقتصادی بسیار مقرون به صرفه بوده و قطعات یدکی و سرویس آنها نیز به سادگی در سراسر دنیا در دسترس است ولی نکته منفی این ماشینها نگهداری و آلودگی ایجاد شده توسط آنهاست. گرچه تلاشهای زیادی در زمینه بهبود این دو مسئله برای ماشینهای رفت و برگشتی می شود ولی میکروتوربینها از لحاظ نگهداری و ایجاد آلودگی وضعیت بهتری در مقایسه با موتورهای دیزلی دارند.

زمانیکه میکروتوربین مدل 330 توسط کپستون ارائه شد موجب معرفی فن آوری جدید میکروتوربین گردید. البته تاکنون یک تعریف دقیق برای میکروتوربین نشده است ولی معمولا" این لفظ برای توربین های گازی با سرعت بالا در گستره قدرت 15-300 KW بکار می‌رود. صنعت میکروتوربین در چند تکنولوژی توربین های گازی کوچک، مولدهای کمکی و اتوموبیل های توربو مطرح گردید. هسته اصلی یک میکروتوربین قسمت توربین - کمپرسور است که با سرعت بسیار بالا دوران می کند (در مدل Capstone 330 سرعت دوران 96000rpm می باشد) و در امتداد آن ژنراتور با سرعت بالا وجود دارد که دارای مغناطیس های دائمی است. یک پارامتر کلیدی جهت کاهش اصطکاک استفاده از یاتاقانهای هوائی یا بعبارتی یاتاقانهای گازی است که ضمن کاهش اصطکاک عمر یاتاقان را نیز افزایش داده و امکان داشتن سرعت بالا را فراهم می کند.

ژنراتور سرعت بالا برق با فرکانس بالا (در مدل Capstone 330 ، 1600 HZ) تولید کرده و فرکانس برق تولیدی به روش الکترونیکی به مقدار مناسب کاهش می یابد.

بطور کلی میکروتوربین دو مزیت عمده دارد یکی کاهش تزریق آلاینده ها به محیط و دیگر کاهش تعمیرات در مقایسه با مولدهای دیگر می باشد. در جدول زیر مقادیر تولیدی

THC , CO , NOx (هیدروکربورها) برای چند نمونه مقایسه شده است .

همانطور که ملاحظه می شود میزان ذرات اشاره شده در محصولات خروجی میکروتوربین کمترین است.

لینک به دیدگاه

در ارتباط با تعمیرات تجربه نشان داده که میکروتوربین ها نیاز به تعمیرات بسیارکمی دارند. بطور نمونه یک واحد میکروتوربین در Tulsa بعد از 20000 ساعت کار تنها نیاز به تعویض *****های هوا داشته است. بعلاوه میکروتوربین ها سبک وکوچک هستند و عملکرد آنها با لرزش کم و تولید صدای اندک همراه است.

نکته دیگری که برای میکروتوربین ها وجود دارد چگونگی اتصال به شبکه سراسری برق است. این مسئله به کمک الکترونیک و میکروپروسسورها تا حد زیادی مرتفع شده و همچنان در حال پیشرفت می باشد. البته به غیر از مسئله تکنیکی اشاره شده در صنعت برق آمریکا جهت اتصال به شبکه، شرایط حداقلی لازم است که این نیز مسئله ای برای میکروتوربین ها وجود دارد ولی این شرایط در حال بهبود بوده و ارتباط میکروتوربین ها با شبکه سراسری آسانتر شده است.

مسئله دیگری که در گسترش میکروتوربین ها مطرح است هزینه تمام شده می باشد این هزینه برای یک واحد تا 1100 دلار بازاء هر KW می باشد گرچه این مبلغ کمتر از مقادیر مربوط به واحدهای توزیع قدرت مشابه مانند توربین های بادی و پیل سوختی است ولی از میزان 500 دلار مربوط به واحدهای دیزلی بیشتر است. چنانچه میکروتوربین ها به تعداد زیاد مورد استفاده قرار گیرند هزینه اشاره شده در بالا کاهش یافته و با هزینه مربوط به انواع دیزلی قابل رقابت بوده بخصوص که از لحاظ تعمیرات بسیار بهتر از واحدهای دیزلی می باشند.

ترکیب میکروتوربین ها با تجهیزات ذخیره انرژی (مانند باطری ها و چرخ لنگرها) موجب بهبود کیفی برق تولیدی و افزایش قابلیت سیستم خواهد شد. امکانات ایجاد شده توسط شبکه اینترنت و کامپیوترهای حساس موجب افزایش کارآئی صنعت تولید برق شده است. البته تولید برق تنها مسئله میزان KWh نیست بلکه بیشتر مسئله کیفیت و قابلیت در مدار بودن برق تولیدی است. بیشتر قطعی برق در شبکه ها در قسمت توزیع می باشد که بهترین راه حل این مسئله توزیع تولید می باشد. با توجه به آلودگی کم میکروتوربین ها و بخصوص عدم استفاده از روغن در یاتاقانها امکان استفاده از محصولات خروجی توربین در بعضی فرآیندهای صنعتی وجود دارد و می توان از این واحدها در سیستم های تولید مشترک قدرت و حرارت بنحو مناسب استفاده کرد. در اینصورت راندمان کلی واحد تا 70-80% افزایش خواهد یافت. استفاده بعنوان شارژر باطری در بعضی از اتومبیل های جدید (باتوجه به آلودگی کم) مورد توجه قرار گرفته که این مورد بطور عملی در نوعی اتوبوس در آمریکا استفاده شده و نتیجه مثبت داشته است

منبع : ماهنامه صنعت برق

لینک به دیدگاه

یک طراح فرانسوی میکروتوربینی را طراحی کرده است که می تواند با استفاده از انرژی باد بین ۴۰۰ وات تا یک کیلووات برق برای مصارف خانگی تولید کند.

فیلیپ استارک طراح فرانسوی این میکروتوربین را که " revolutionair" نام دارد، طراحی و شرکت ایتالیایی "پراماک" آن را تولید می کند.

این شرکت که تاکنون برای تولید پانلهای خورشیدی فتوولتائیک Ternienergia شهرت داشت، از این پس در عرصه انرژیهای بادی نیز فعالیت خواهد کرد.

در این خصوص رئیس این شرکت توضیح داد: "ما می خواهیم باد را به چیزی زیبا تبدیل کنیم. رویای من این است که هر یک از ما بتوانیم یکی از این میکروتوربینها را داشته باشیم و در حیاط منزل خود انرژی لازم برای مصرف خانگی را تولید کنیم این یک انقلاب بزرگ است."

ارتفاع این توربینها بسیار کم و بین ۳ تا ۶ متر است و بنابراین نه تنها می توانند در داخل حیاط خانه و یا روی سقف نصب شوند بلکه می توانند برای نصب در خیابانها نیز مورد استفاده قرار گیرند.

فیلیپ استارک طراح این میکروتوربین اظهار داشت: "از امروز ما بهترین سلاح برای شروع جنگ تولید انرژی دموکراتیک را در اختیار داریم."

این میکروتوربینها که شبیه به بیل باغبانی هستند و در جهت عمودی می چرخند دو نوع دارند. نوع اول کوچکتر است که می تواند حداکثر تا ۴۰۰ وات برق تولید کند و توان دومی برابر با یک کیلووات است.

هزینه توربین کوچکتر حدود دو هزار و ۵۰۰ یورو و توربین بزرگتر سه هزار و ۵۰۰ یورو است. هزینه های نصب نیز بین هزار تا دو هزار یورو است.

مصرف متوسط برق یک خانواده حدود سه کیلووات است و بنابراین نیاز به نصب سه توربین یک کیلوواتی دارد که مجموع هزینه آن حدود ۱۲ هزار و ۵۰۰ یورو می شود این درحالی است که هزینه لازم برای نصب هر پانل فتوولتاتیک به طور متوسط ۵ هزار یورو برای هر کیلووات است.

لینک به دیدگاه

شبکه هاي کوچک يا ميكروگريد (Micro Grid) شبکه هايي هستند که از قرار گرفتن تعدادي مولد هاي کوچک در کنار هم تشکيل شده اند که ميزان بار اندکي را در محدوده خود تامين مي کنند و با اتصال چندين شبکه کوچک به يکديگر يک شبکه وسيع شکل مي دهند که کارايي شبکه هاي کنوني را داشته و در عين حال در مواقع بحراني مي تواند مجددا به شبکه کوچک تشکيل دهنده خود تجزيه شود.

لینک به دیدگاه

برخلاف روش‌هاي سنتي توليد برق، در فناوري افزايش راندمان سوخت براي توليد برق از تلفات حرارت حاصل از احتراق سوخت كه معمولاً در محيط زيست تخليه و تلف مي‌شود استفاده مي‌شود (CHP). اين فناوري با عنوان حرارت و برق تركيبي يا (CHP) Combined Heat and Power مشخص مي‌شود. با استفاده از اين فناوري مي‌توان راندمان سوخت مصرفي را به بيش از 75 درصد بهبود و افزايش داد كه با راندمان 50 درصد توليد برق به روش‌هاي سنتي قابل مقايسه و قابل توجه است. بنابراين با استفاده از فناوري راندمان سوخت در توليد برق (CHP) مي‌توان تا 25 درصد در مصرف سوخت صرفه‌جوئي كرد. علاوه بر برتري مذكور به دليل توليد برق در محل، در فناوري CHP مي‌توان از تلفات انتقال و توزيع برق جلوگيري به عمل آورد.

فناوري افزايش راندمان سوخت CHP در سياست جديد انرژي دولت به طوريكه در گزارش رسمي دولت انگلستان ذكر شده است عامل مهمي است. منظور از اجراي اين سياست قراردادن كشور انگلستان در شرايط كاهش 60 درصد توليد دي اكسيدكربن تا سال 2050 است. اين استراتژي نظريه دولت اين كشور را تأييد مي‌كند كه فناوري CHP در كسب اهداف دولت نقش مهمي بازي مي‌كند. اطلاعات زير در اين باره قابل توجه مي‌باشد:

- اهداف فناوري افزايش راندمان سوخت CHP

- كيفيت خوب فناوري CHP چيست؟

- استراتژي CHP

- اقدامات مربوط به تشويق فناوري CHP

- گزارشات و مشاوره‌هاي اخير

- اطلاعات ديگر

لینک به دیدگاه

اهداف فناوري راندمان سوخت CHP

در سال 2000 دولت براي رسيدن به حداقل 10000 مگاوات ظرفيت نصب با كيفيت خوب فناوري CHP تا سال 2010، هدف‌گذاري جديدي را آغاز كرد. در حمايت از اين سياست دولت براي بدست آوردن حداقل 15 درصد برق از فناوري CHP و مصرف آن در ساختمان‌هاي دولتي تا سال 2010 هدف‌گذاري كرده است.

 

 

 

كيفيت خوب فناوري CHP چيست؟

منظور از كيفيت خوب فناوري CHP توليد برق از طريق افزايش راندمان سوخت و افزايش راندمان انرژي در بهره‌برداري است. برنامه تضمين كيفيت (CHPQA) CHP كه در ماه مي 2000 شروع شد با فراهم‌كردن روش اجرائي برآورد كليه انواع و اندازه‌هاي طرح CHP اين كيفيت را مشخص مي‌كند.

روش‌ها و معيارها در استاندارد برنامه تضمين كيفيت CHPQA آمده است. پيشرفت براي رسيدن به هدف سال 2010 تحت عنوان CHPQA به كرات كنترل و نظارت مي‌شود و درمورد فناوري برنامه‌ريزي شده و نصب شده CHP آمار ساليانه تهيه مي‌شود. به منظور تعيين قابليت و شايستگي برنامه‌ها از گواهي‌نامه‌اي تحت عنوان CHPQA (برنامه تضمين كيفيت فناوري راندمان سوخت در توليد برق) استفاده مي‌شود. اطلاعات بيشتر در سايت

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
در اختيار شما خواهد بود.

لینک به دیدگاه

توسعه نوآوري

- افزايش راندمان انرژي و توسعه فناوري‌هاي كاهش كربن و برنامه‌هاي لازم براي رسيدن به هدف توليد انرژي به مقدار 10000 مگاوات با حمايت تراست‌هاي كاهش كربن و صرفه‌جوئي در انرژي

- تشويق انجام آزمايش‌هاي فني براي ارزشيابي مزاياي فناوري راندمان سوخت Micro- CHP.

لینک به دیدگاه
با تشکر از دوستان اگر امکان داره در مورد chp هر مطلبی دارید به بنده نیز کمک کنید.

خیلی نیاز دارم ممنون میشم

 

ممنون دوست عزیز از توجهتون

تو تالار مکانیک یکی دوتا فایل گذاشته شده وبه صورت تخصصی هم تو این تاپیک به این مبحث پرداخته میشه

خوشحال میشیم شما هم اونچه رو که میدونید با بقیه به اشتراک بزارید تا باهم یاد بگیریم ویاد بدیم

موفق باشیم:icon_gol:

لینک به دیدگاه

مقدمه ای بر تولید پراکنده

 

در سيستم‌هاي بهم پيوسته برق، با توجه به صرفه‌جويي‌هاي مقياس (Economies of Scale)، توليد انرژي الكتريكي بصورت مركزي و توسط نيروگاه‌هاي بزرگ صورت مي‌گيرد. در سال‌هاي اوليه پيدايش سيستم‌هاي بهم پيوسته، معمولاً سيستم با رشد سالانه حدود 6 الي 7 درصدي در مصرف انرژي الكتريكي مواجه بود. در دهه 1970 مباحثي از قبيل بحران نفتي و مسائل زيست‌محيطي مشكلات جديدي را براي صنعت برق مطرح نمودند، به‌گونه‌اي كه در دهه 1980 اين فاكتورها و تغييرات اقتصادي، منجر به كاهش رشد بار به حدود 6/1 الي 3 درصد در سال شدند. در همين زمان هزينه انتقال و توزيع انرژي الكتريكي نيز به طرز قابل توجهي افزايش يافت. لذا توليد مركزي توسط نيروگاه‌هاي بزرگ، اغلب به دليل كاهش رشد بار، افزايش هزينه انتقال و توزيع، حاد شدن مسائل زيست محيطي و تغييرات تكنولوژيكي و قانون‌گذاري‌هاي مختلف غير عملي شدند.

لینک به دیدگاه

در دهه‌هاي اخير، تجديد ساختار صنعت برق و همچنين خصوصي‌سازي اين صنعت، مطرح و در برخي كشورها اعمال گشته است. طي اين مدت، به خاطر بالا بردن بازده بهره‌برداري و تشويق سرمايه‌گذاران، صنعت برق دستخوش تغييرات اساسي از لحاظ مديريت و مالكيت گرديده است، به طوريكه براي ايجاد فضاي رقابتي مناسب، بخش‌هاي مختلف آن از جمله توليد، انتقال و توزيع از هم مستقل گرديده‌اند. در محيط تجديد ساختار يافته صنعت برق، متقاعد نمودن بازيگران بازار به سرمايه‌گذاري در پروژه‌هاي چندين ميليارد دلاري توليد و انتقال توان آسان نيست.

اين تغيير و تحولات از يك طرف و همان‌طور كه قبلاً نيز اشاره شد، عواملي همچون آلودگي محيط‌زيست، مشكلات احداث خطوط انتقال جديد و پيشرفت فناوري در زمينه اقتصادي نمودن ساخت واحدهاي توليدي در مقياس كوچك در مقايسه با واحدهاي توليدي بزرگ از طرف ديگر، باعث افزايش استفاده از واحدهاي توليدي كوچك تحت عنوان "توليدات پراكنده" (dg) كه به طور عمده به شبكه‌هاي توزيع متصل شده و نيازي به خطوط انتقال ندارند، گرديده است

لینک به دیدگاه
  • 4 هفته بعد...

بچه ها من با این پیغام مواجه میشم:ws3:

 

این فایل پیوست وجود ندارد . ممکن است حذف شده باشد و یا لینک اشتباه وارد کرده باشید. اگر از موجودیت این لینک مطمئن هستید برای کسب اطلاعات بیشتر با مدیریت سایت تماس بگیرید.

لینک به دیدگاه
بچه ها من با این پیغام مواجه میشم:ws3:

 

این فایل پیوست وجود ندارد . ممکن است حذف شده باشد و یا لینک اشتباه وارد کرده باشید. اگر از موجودیت این لینک مطمئن هستید برای کسب اطلاعات بیشتر با مدیریت سایت تماس بگیرید.

 

یه دوره ای پیوست فایلهایی که تو خود سایت up شده پاک شدن اگه موردی هست بگو تا دوباره upload شن

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...