رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

با وجودی كه ژن های زیادی به عنوان مسوول گلدهی شناسایی شده است. پژوهشگران دانشگاه ویسكانسین ژن دیگری را شناسایی كردند, كه vin3 نامیده شده. ژن vin3 منجر به متوقف شدن عمل ژن دیگری (به نام flc) میشود كه وظیفه آن تولید پروتئینی است كه جلوی گلدهی را میگیرد. پروفسور "ریچارد آماسینو" بیوشیمیست دانشگاه ویسكانسین توضیح میدهد: "این بخشی از سازوكاری است كه طول دوره سرما را اندازه میگیرد."

دوره سرمایی كه برخی گیاهان برای گلدهی به آن نیاز دارند اصطلاحا "ورنالیزاسیون" نام دارد.

برخی گونه های گیاهی در پاییز رشد میكنند و در زمستان به خواب میروند. این گیاهان باید مجهز به سیستمی باشند كه بر اثر یك موج گرمای موقتی "اشتباها" به گل نروند. به گفته پروفسور آماسینو, ژن vin3 بخشی از سیستمی است كه سپری شدن كامل زمستان را تشخیص میدهد. وی كه این ژن را به كمك همكارش "سیبوم سونگ" مكان یابی كرده, میگوید این ژن تنها زمانی فعال میشود كه گیاه یك دوره سرما را تجربه كرده باشد.

آنها این ژن را در یكی از ارقام گیاه "آرابیدوپسیس" (گیاهی وحشی از تیره كلم كه دو بار در سال به گل میرود) سویه های جهش یافته بدون ژن vin3 اصلا به گل نرفتند. به اعتقاد گروه پژوهشی آماسینو, پروتئین ساخته شده توسط ژن vin3 پروتئین ژن flc

(كه با نام هیستون ها شناخته میشوند) را تغییر میدهد.

در پاییز ژن flc به شدت فعال است, ولی در بهار بعد از ورنالیزاسیون, عمل ژن flc متوقف میشود و لذا گیاه به گل میرود.

در پژوهش دوم (چكیده انگلیسی) كه در موسسه جان اینز در انگلستان انجام شد, گروه پژوهشی تغییرات شیمیایی را كه گیاه میتواند به كمك آنها گذراندن دوره سرما را "به یاد بیاورد" بررسی كردند. آنها در پژوهشهای پیشین خود دو ژن vrn1 و vrn2 را به عنوان ژن های موثر در گلدهی شناسایی كرده بودند. در این پژوهش اخیر آنها دریافتند كه ژنی كه h3 نامیده شده و عامل تغییرات شیمیایی در هیستون است, مانند نوعی حافظه عمل میكند كه گیاه به كمك آن میتواند تشخیص دهد كه یك دوره طولانی سرما را سپری كرده است.

پروفسور "كارولین دین" سرپرست تیم پژوهشی جان اینز, این پدیده را چنین تشریح میكند: "در سرمای شدید انگلستان ما منتظر نشانه های بهار هستیم تا بتوانیم سرما را فراموش كنیم. اما گیاهان به عكس عمل میكنند: آنها سرما را به خاطر میسپارند تا بتوانند در زمان مناسب به گل بروند. شناختن ماهیت این پدیده علاوه بر این كه از ارزش علمی بالایی برخوردار است, از نظر كاربردی هم اهمیت دارد, چرا كه زمان گلدهی بر میزان محصول اثر قابل ملاحظه ای میگذارد

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...