رفتن به مطلب

طول عمر با ژن‌ها قابل پيش‌بيني است!


ارسال های توصیه شده

محققان به الگويي از ژن‌ها دست پيدا كرده‌اند كه مشخص مي‌كند چه كساني تا 100 سال يا بيشتر از آن عمر مي‌كنند.

 

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) منطقه مركزي، در اين مطالعه كه با سرپرستي پائولا سپاستياني و دكتر توماس پرلز در دانشگاه بوستون انجام شد محققان الگوي ژنتيكي يك‌هزار نفر كه عمري نزديك به 100 سال داشتند را با هزار و 200 فرد عادي ديگر مورد مقايسه قرار دادند.

 

نكته قابل توجه اين است افرادي هم كه عمر طولاني دارند مثل ديگران داراي ژن‌هاي بيماري‌زا هستند، اما به نظر مي‌آيد ژن هاي مربوط به طول عمر آنها اثر ژن‌هاي بيماري‌زا را خنثي مي‌كنند.

 

محققان از ميان 150 ژن 19 الگوي ژني را يافتند و اعلام كردند اين الگوها با 77 درصد دقت مي‌توانند پيش‌بيني كنند چه كساني عمر طولاني خواهند داشت.

 

بعضي از اثرات اين الگوهاي ژني مربوط به افزايش طول عمر مي‌شود و بعضي از آنها بروز بيماري‌هاي مربوط به پيري مثل زوال عقل، بيماري‌هاي قلبي عروقي و فشار خون را به تاخير مي‌اندازند.

 

با اين حال محققان تاكيد مي‌كنند: نمي‌توان به كساني كه داراي اين ژن هستند مجوز استفاده از سيگار، نوشيدني‌هاي الكلي و پرخوري را داد.

 

محققان در اين زمينه به گروهي اشاره كردند كه ميانگين عمر آنها 88 سال است يعني عمري كه هشت سال از اميد به زندگي در امريكا بيشتر است. اين گروه طول عمر خود را مديون مذهبي مي‌دانند كه آنها را تشويق به گياه‌خواري مي‌كند، آنها استرس‌هاي خود را از طريق اعتقادات مذهبي كنترل مي‌كنند، وقت بيشتري را با خانواده مي‌گذرانند، عادت به ورزش منظم دارند، سيگار نمي‌كشند و نوشيدني‌هاي الكلي مصرف نمي‌كنند.

 

به گفته محققان، آنها مي‌توانند از روشي كه در اين تحقيق استفاده كرده‌اند در ديگر الگوهاي پيچيده ژني مثل بيماري آلزايمر، پاركينسون، ديابت و بيماري‌اي قلبي عروقي استفاده كرد.

 

محققان مي‌گويند: آنها قصد ندارند اكسير جواني بسازند، اما اميدوارند بتوانند با اين روش شروع بيماري‌هاي مربوط به پيري مثل آلزايمر را به تاخير بيندازند.

 

گفتني است، هم اكنون از هر شش هزار نفر در دنيا يك نفر عمر 100 ساله دارد و از هر هفت ميليون نفر يك نفر تا 110 سال عمر مي‌كند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...