رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

تكنولوژی پینچ ابزاری برای محاسبات انرژی و هدف گذاری بمنظور بهینه سازی مصرف آن است. در سال 2004، بعد از انجام آنالیزهای انتالپی و اكسرژی در مورد كارخانه قند چهارمحال و اعمال برخی تغییرات در سیستم انتقال حرارت آن، درصد بخار مصرفی به چغندر نسبت به سال قبل 34 درصد كاهش یافت. جهت دستیابی به صرفه جویی بیشتر در مصرف انرژی، وضعیت انرژی در سال 2004 با استفاده از آنالیز پینچ مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و بر مبنای اطلاعات بدست آمده سه دستگاه مبدل حرارتی در مناسب ترین محل به سیستم انتقال حرارت اضافه گردید. نتایج حاصل از این تغییرات نشان داد كه مصرف بخار بر مبنای وزن چغندر از 54 درصد در سال 2004 به 46 درصد در سال 2005 كاهش یافته است.

راندمان سیكل یك نیروگاه حرارتی بستگی به دما و فشار عملیاتی بكار گرفته شده در سیكل دارد بطوری كه هر چه دما و فشار عملیاتی بیشتر باشد راندمان سیكل بیشتر خواهد بود. این مسئله بسادگی از قوانین ترمودینامیك قابل اثبات می‌باشد. مطابق قوانین ترمودینامیك ، گرم كردن آب تغذیه خروجی از كندانسور توسط بخارهای استخراج شده از طبقات مختلف توربینها می‌تواند باعث بهبود راندمان سیكل گردد. این عمل را بازیاب یا گرمایش بازیابشی می‌نامند و در حال حاضر در تمام نیروگاه‌های حرارتی مدرن مورد استفاده قرار می‌گیرد. چگونگی استفاده از بخارهای استخراج شده برای گرم كردن بهینه آب تغذیه مسئله پیچیده‌ای می‌باشد. در روش متداول پیشنهاد می‌شود كه بخارهای استخراجی بگونه‌ای انتخاب شوند كه افزایش دمای آب تغذیه حین عبور از گرمكنهای میانی برای تمام گرمكنها یكسان و برابر اختلاف دمای اشباع در بویلر منهای دمای كندانسور تقسیم بر یكی بیش از تعداد گرمكنهای موجود باشد. اما این روش از لحاظ استفاده مطلوب از انرژی دارای اشكالاتی می‌باشد. طی دو دهه اخیر تكنولوژی استفاده بهینه از انرژی بنام تكنولوژی پینچ با ارائه روشهای كاربردی مبتنی بر قوانین ترمودینامیك برای هدفگذاری و طراحی فرایندها معرفی شده و كارایی خود را در طراحی واحدهای فرایندی نشان داده است . بنابراین مناسب می‌باشد كه نحوه استفاده از این ابزار در طراحی مناسب سیكل یك نیروگاه حرارتی نیز مورد بررسی قرار گیرد. نتایج این مطالعه نشان می‌دهد كه شبكه پیشنهاد شده توسط تكنولوژی پینچ بگونه‌ای است كه امكان افزایش راندمان سیكل از 41/97 درصد مربوط به نیروگاه نمونه به 43/506 درصد فراهم می‌كند كه این میزان افزایش راندمان معادل حدود 3/3 درصد كاهش در مصرف سوخت می‌باشد كه این مسئله با توجه به وجود بحران انرژی در جهان حائز اهمیت می‌باشد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...