رفتن به مطلب

شبكه هاي نسل آينده ان جي ان ngn


spow

ارسال های توصیه شده

ngn.jpg

شبكه‌های نسل آینده آمیزه‌ای یكپارچه از شبكه تلفن عمومی (پی‌اس‌تی‌ان) و شبكه‌ی عمومی داده‌های (پی اس دی ان) هستند كه انعطاف پذیری را به گونه‌ای چشم‌گیر افزایش می‌دهند.

با توجه به آن كه روند مقررات‌زدایی و آزاد‌سازی در بازار مخابرات به رقابت دامن‌زده‌ است ،قیمت‌ها كاهش یافته است و نوآوری‌ها اوج گرفته‌اند. شبكه‌ی نسل آینده نیز یكی از این نوآوری‌ها است. با همگرایی خدمات صوتی و داده‌ای، شبكه‌ی "پی اس تی ان" در معرض دگرگونی شگرفی قرار گرفته است. شبكه‌ی جدیدی در حال سر برآوردن است كه خاستگاه‌اش فناوری‌‌ها نو،‌ تقاضا‌های نو و شدت‌گیری رقابت است.

این دگرگونی همسانی‌های بسیاری با تحولی داردكه طی دهه‌ی گذشته در قلمرو پردازش اطلاعات رخ داد. شبكه‌های بزرگ متكی به بزرگ رایانه‌های متمركز و گران قیمت و پایانه‌های دست و پا گیر جای خود را به شبكه‌های گسترده‌ی كنونیداد كه استخوان‌بندی‌شان را رایانه‌های رومیزی ارزان و كوچك و متصل به هم تشكیل می‌دهند. به لطف این تحول بود كه پیوند نزدیك‌تری میان كاربر نهایی و برنامه‌های كاربری برقرار شد،‌ هزینه‌ی كلی كاهش یافت و انعطاف‌پذیری و قابلیت كاربرد سامانه‌ها به گونه‌ای چشم‌گیر افزایش یافت.

به بیان دیگر نسل جدید شبكه‌های ارزان قابلیت آن را دارند كه همان تحول را در بازار خدمات مخابراتی پدید آورند كه رایانه‌ای شخصی رومیزی در بازار خدمات پردازش رایانه‌ای پدید آوردند سوییچ‌های بزرگ و متمركز همچنان نقش مهمی در شبكه خواهند داشت اما سوییچ‌های برنامه‌پذیر و توزیع شده نیز در تغییر چشم‌انداز شبكه نقش مهمی ایفا خواهند كرد.

حلقه‌ی گمشده

معماری نسل آینده شبكه، نقش بسیار مهمی در شكل‌گیری این تحول دارد و در واقع حلقه‌ی گمشده‌ی بین شبكه‌های "پی اس دی ان" است.

معماری سویچینگ نسل آینده،رهیافتی كاملاً نو به دست می‌دهد كه خدمات زیر را فراهم می آورد:

*ارائه‌ی كاركرد‌های سوییچی با هزینه‌ای بسیار كم‌تر از سوییچ‌های متعارف

* توزیع كاركرد سوییچی در لبه‌های شبكه نه در مركزیت آن

* حفظ سرمایه گذاری‌های موجود از طریق پشتیبانی از تمام استاندارد‌های موجود شبكه‌های آنالوگ و دیجیتال، واسط‌ها، خطوط انتقال و عناصر خدمات

*كاستن از شمار عناصر شبكه از طریق تركیب مجموعه‌ای از كار‌كرد‌های تحول خدمات،‌ برنامه‌ها‌ی كاربردی و خدمات تلفن.

* فراهم آوردن امكان ایجاد خدمات جدید از طریق واسط‌های برنامه‌پذیر و انعطاف‌پذیر.

* افزایش چشم‌گیر میزان پذیری برای آن كه بهره‌برداران شبكه بتوانند شمار مشتركین خود را به سرعت و به گونه‌ای مقرون به صرفه افزایش دهند.

* افزایش گسترش پذیری شبكه از طریق استفاده از معماری باز و در نتیجه برخورداری از مزایای پیشرفت‌های آینده در قلمرو فناوری‌ها

* بازنگری در طراحی شبكه به گونه‌ای كه قابلیت پایداری در برابر ایراد‌های به حداكثر برسد و اوقات از كار افتادگی به صفر برسد.

* كاستن از هزینه‌های بهره‌برداری با استفاده از قابلیت‌های پیشرفته‌ی نگه‌داری و عیب‌یابی از راه دور.

* افزایش در آمد‌ها از طریق ارائه هر چه سریع تر خدمات به بازار، كاستن از هزینه‌های بالاسری و ارائه ی قابلیت‌های مدیریت از راه دور.

سوییچ‌های نسل آینده

سوییچ‌های نسل آینده انعطاف ‌پذیر‌ترین كار پایه‌‌های (پلاتفورم) موجود هستند. سوییچ‌های نسل آینده آمیزه‌ای از میزان‌پذیری قوی، محیط باز برای ایجاد خدمات،‌ عیب‌یابی و مدیریت از راه دور و بالا‌ترین دسترس‌پذیری به دست می‌دهند و گذار از معماری امروزی سوییچ‌ها به سوی معماری مقرون به صرفه‌تر و كارآمد‌تر شبكه‌های نسل آینده را میسر می‌كنند.

میزان پذیری قوی:

سوییچ‌ها نسل آینده به گونه‌ای ساخته شده‌اند كه برای برآورده سازی نیاز هر تعداد مشترك میزان پذیرند. این سامانه‌ها را به گونه‌ای طراحی كرده‌اند كه هزینه‌ی راه‌اندازی و آغاز به كار با آن‌ها اندك باشد و به مرور و با گسترش كار به تدریج افزایش یابد به این ترتیب شركت‌های مخابراتی بهتر می‌توانند از سرمایه‌های خود استفاده كنندو به میزانی كه شبكه‌اشان نیاز دارند به خرید ظرفیت اقدام كنند. همین كه به ظرفیت بیشتری نیاز افتاد می‌توان كارت‌های بیشتری نصب كرد.

محیط ایجاد خدمات:

برای عقب‌ نماندن و پیروزی در محیطی رقابتی، شركت‌ها چاره ای ندارند جز ارائه‌ی خدمات پیشرفته و در آمد‌زا. یكی از مزیت‌ها سوییچ‌های نسل آینده همین محیط ایجاد خدمات است. محیط ایجاد خدمات در سوییچ‌های نسل آینده به طور معمول به صورت یك واسط كاربری گرافیكی است و شركت‌های مخابراتی می‌توانند همان مقدار كه مشتریان‌شان نیاز دارند خدمات ایجاد كنند و بابت آن پول خرج كنند. شركت‌های مخابراتی دیگر لازم نیست كه چشم به راه ارتقاء نرم افزار‌ها توسط فروشندگان سوییچ بمانند. در عوض می‌توانند به سرعت و به گونه‌ای مقرون به صرفه به تولید نرم‌افزار‌های اختصاصی خود بپردازند و در این راه از خدمات شركت‌های كوچك ثالث استفاده كنند. این كار یك حسن دیگر هم دارد،‌ هر شركت مخابراتی برنامه‌ی كاربردی خاص خود را دارد بنابر این توانایی رقبا برای ارئه خدمات مشابه‌ محدود می‌شود.

مدیریت و عیب‌یابی از راه دور:

شركت‌های مخابراتی می‌توانند با استفاده از سوییچ‌های نسل آینده شبكه‌ای گسترده از سوییچ‌های هوش‌مند ایجاد كنند اما در قلمرو مدیریت با یك سوییچ مجازی سرو كار داشته باشند. در كنار این شبكه یك واسط كاربری گرافیكی بسیار كارآمد هم وجود دارد كه به شركت‌های مخابراتی امكان می‌دهد شبكه‌اشان را از راه دور اداره كنند. سوییچ‌های نسل آینده به شركت‌های‌ مخابراتی امكان می‌دهند از طریق رایانه‌ی میزبان متصل به شبكه‌ی نسل آینده به منابع روی هر كارت دسترسی یابد. این قابلیت به گونه‌ای چشم‌گیر هزینه‌های بهره‌برداری از شبكه را كاهش می‌دهد.

بالا‌ترین دسترس پذیری:

در سوییچ‌های نسل آینده میزان از كار افتادگی به صفر می‌رسد و این به لطف نرم‌افزار‌هایی است كه در برابر بروز ایراد بسیار مقاوم‌اند و در حین كار می‌توان آن‌ها را تنظیم كرد. در این كارپایه‌ برای ارتقا نرم افزار‌ نیازی به خواباندن سامانه‌ یا قرار دادن آن در حالت كار كرد ساده نیست. یعنی در حین كار سوییچ می‌توان به بارگذاری و فعال سازی نرم افزار پرداخت. حتی وقتی كه مكالمه‌ها در حال انجام هستند نیز می‌توان بدون وقفه‌ای عمل ارتقاء به نرم‌افزار جدید را انجام داد. شركت‌های مخابراتی با استفاده از سوییچ‌های نسل آینده می‌توانند خدمات و قابلیت‌های جدید را به صورت بی‌درنگ عرضه كنند و نیازی نیست كه منتظر بمانند تا ترافیك شبكه به حداقل برسد.

انعطاف پذیری كاركردی

سوییچ‌های نسل آینده را می‌توان در كاربرد‌های شبكه‌ای گوناگون به كار گرفت كه برخی از آن‌ها عبارتند از:

* جانشین سوییچ‌های متعارف

* به كار‌گیری در كارپایه‌های خدمات پیشرفته

* استفاده در سوییچ‌های دسترسی محلی بی‌سیم و كنترل كننده‌های ایستگاه پایه

مزیت اقتصادی

آشكارترین مزیت سوییچ‌های نسل آینده پایین‌ بودن هزینه‌ی آن ها است. در سوییچ‌های نسل آینده در مقایسه با سوییچ‌های متعارف میزان سرمایه گذاری اولیه‌ی كم‌تری لازم است و میزان‌پذیری آن ها بسیار كم هزینه‌تر و بسیار خطی‌تر است. پیامد‌های اقتصادی این مزیت‌های هزینه‌‌‌ای آشكار است. حتی شركت‌های مخابراتی كوچك هم می‌توانند با استفاده سوییچ‌های نسل آینده وارد بازارشوندوبه به سودآوری برسند. همین كه این شركت‌های نوپا سهمی‌ از بازار را به دست آوردند می‌توانند به سرعت و به گونه‌ای مقرون به صرفه خود را با افزایش تقاضا هماهنگ كنند.

مزیت خدماتی

اما كاهش هزینه فقط بخشی از معادله‌ی رقابت است. امروزه مشتركین در پی خدماتی ابتكاری‌اند كه به ارزش ارتباطات شخصی آن‌ها بیافزاید. ایجاد و ارائه‌ی خدماتی مشتری‌پسند و پاسخ‌گوی نیاز‌های مشتركین برای دست یافتن به سود و عقب نماندن در گردونه‌ی رقابت ضروری است.

برنامه‌پذیری انعطاف‌پذیر یكی از مزیت‌های سوییچ‌های نسل آینده است و برنامه‌های خدمات پیشرفته نیز درون معماری سوییچ تعبیه شده است. بنابراین در بیشتر موارد نیاز به كارپایه‌ی جداگانه‌ای برای خدمات پیشرفته نیست و این هزینه‌های اولیه را باز هم كاهش می‌دهد. باز بودن معماری نرم‌افزاری امكان می‌دهد كه به سرعت بتوان خدمات و امكانات جدید را به اجرا در آورد و از شركت‌های ثالث برای تولید برنامه‌‌های كاربردی بهره گرفت.

این انعطاف‌پذیری در كنار پایین بودن هزینه و ماهیت نامتمركز و گسترده‌ی سوییچ‌های نسل سوم به بهره برداران شبكه امكان می‌دهد خدماتی مطابق پسند و نیاز گروه‌های مختلف مشتركین ارائه دهند، حتی اگر شمار مشتركین هر گروه بسیار اندك باشد. از آن جا كه در سوییچ‌های نسل آینده،‌ یكپارچه‌سازی قابلیت‌های شبكه بی‌نظیر است می‌توان خدمات صوتی،‌ خدمات داده‌ای،‌ خدمات اینترنتی‌، خدمات پیشرفته و غیره را با هم تركیب كرد و در قالب مجموعه‌هایی منحصر به فرد ارائه كرد. در محیطی رقابتی چنین قابلیتی برای بهره‌برداران شبكه مزیت چشم‌گیری به شمار می‌آید.

دگرگونی‌های بخش چند میلیارد دلاری مخابرات چنان شتابان است كه دشوار بتوان رویداد‌ها را پیش بینی كرد. در سده‌ی آینده آن دسته از بهره‌برداران شبكه می‌توانند رقابت كنند و برنده شوند كه آینده‌نگرو بسیار انعطاف پذیر باشند. شبكه‌های پیشرفته‌ی نسل آینده، مزیت‌های مهمی به دست می‌دهند:

* كاهش هزینه و پیچیدگی بهره‌برداری شبكه از طریق انتقال كار‌كرد‌های سوییچی به لبه‌ی شبكه‌ها

*همگرا كردن صوت و داده و انعطاف پذیر كردن بهره‌برداران شبكه برای برخورداری از مزیت استاندارد‌ها و فناوری‌های نو

* حفظ سرمایه‌گذاری‌های موجود شبكه و ایجاد قابلیت ارائه‌ی مقرون به صرفه‌ی خدمات جدید در بازار های جدید برای بهره‌برداران شبكه

سوییچ‌های نسل آینده راهی برای گذار از شبكه‌های امروزی به شبكه‌های همگرای آینده به دست می‌دهند. این سوییچ‌ها یكپارچه‌سازی شبكه‌های "پی اس تی ان" و پی بستر‌های داده‌ای "آی پی" و "ای تی ام" را میسر می‌كنند. برنامه‌پذیری باز سوییچ‌های نسل آینده امكان می‌دهد تا بتوان به گروه‌های مختلف مشتركین خدمات پیشرفته و مشتری‌پسند عرضه كرد.

لینک به دیدگاه
  • 4 هفته بعد...

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...