رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

زادگاه جديد سيارات

 

اخترشناسان، ستارگان منفرد را در جستجوي سيارات فراخورشيدي جستجو مي‌کنند، درحالي‌که تازه‌ترين تحقيقات از احتمال بالاي وجود سيارات در منظومه‌هاي دوتايي و تشکيل نسل دوم و سوم سيارات در آنها حکايت دارد.

اغلب دانشمندان، ستارگان را عامل ايجاد سيارات مي‌دانند و گمان مي‌کنند هر ستاره نوظهوري که توسط ابري از گاز و غبار کهکشاني احاطه شود، مي‌تواند سياره‌ يا سياراتي را نيز به يکباره خلق کند. اين در حالي است که مطالعات تازه نشان مي‌دهند

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
مي‌توانند عامل خلق نسل دوم يا حتي سوم سيارات باشند. بيش از نيمي از ستارگان آسمان در منظومه‌هاي دوتايي قرار دارند.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

به گزارش نيوساينتيست، هاگاي پيترز از مرکز اختر‌ فيزيک هاروارد، ساز و کار خلق نسل‌هاي تازه سيارات از ستارگان را ساده، اما حيرت‌انگيز توصيف مي‌کند. البته نسل اول سيارات در اين مکانيسم نيز مانند تشکيل هر سياره ديگري از اجتماع صفحات دايره‌اي شکل گرد و غبار در اطراف ستارگان ايجاد شده است.

زماني که يکى از ستارگان همدم يک منظومه دوتايي مي‌ميرد، ماده بازمانده از مرگ آن در اطراف جفت ديگر، صفحاتي از غبار و گاز تشکيل خواهد داد که اين صفحه و متعلقات آن، اجزاي ساختماني براي ايجاد نسل دوم سياره را در اختيار آن قرار خواهند داد. لازم به يادآوري است که چنين صفحاتي پيش از اين نيز رصد شده‌اند.

نسل سوم يک سياره هم مي‌تواند از خاکسترهاي حاصل از مرگ جفت دوم

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
سربرآورد. پيترز مي‌گويد: «بسياري از افراد تنها در اطراف ستارگان جوان به دنبال رصد سيارات هستند. در حالي که سيستم‌هاي جفت‌ستاره‌اي که مدام در حال تغيير هستند، رويه کاملا متفاوتي را براي رصد سيارات و يافتن آن‌ها مي‌طلبند».

پيدا کردن چنين سيستم‌هايي چندان غيرممکن به نظر نمي‌رسد، چرا که ستارگان دوتايي در طول زمان با کم‌کردن جرم و افزايش سن يا از يکديگر دور مي‌شوند، يا بسيار‌‌نزديک‌تر از قبل نسبت به يکديگر قرار خواهند گرفت. در اين صورت سياراتي که بسيار‌نزديک‌تر از حد انتظار مشغول به گردش دور ستارگان هستند يا سياراتي که فاصله بيش‌تري نسبت به سيارات نسل اول از ستاره خود گرفته‌اند، مي‌توانند سيارات نسل دوم باشند. پيترز مشاهده و بررسي چندتايي از اين سيارات را در برنامه کار خود قرار داده است.

بسياري از ذرات تشکيل‌دهنده نسل دوم سيارات مي‌توانند در يک صفحه يا صفحه‌هاي متفاوت و در جهت‌هاي مختلف گردش کنند.

 

 

اين سيارات حتي مي‌توانند در هنگام مرگ يک ستاره، در فضايي کهکشاني مانند

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
که ذخيره چنداني از عناصر سنگين مورد نياز براي تشکيل سيارات در اختيار ندارد، تشکيل شوند. عناصر سنگين مورد نياز براي ايجاد سياره را خاکستر غني از عناصر سنگين که حاصل مرگ ستاره است، تأمين خواهد کرد.

بسياري از ذرات تشکيل‌دهنده نسل دوم سيارات مي‌توانند در يک صفحه يا صفحه‌هاي متفاوت و در جهت‌هاي مختلف گردش کنند. علاوه بر اين احتمالا مي‌شود اين سيارات را از روي حجم عظيم آن‌ها نسبت به ديگر سيارات شناسايي کرد. بعضي از سيارات نسل دوم هم زماني شکل مي‌گيرند که ماده حاصل از مرگ يک ستاره به سمت سياراتي که در حال حاضر وجود دارد حرکت کند و منجر به ايجاد اجرام بسيار‌سنگيني شود که

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
ناميده مي‌شوند. جرم کوتوله‌هاي قهوه‌اي از 8درصد جرم خورشيد کم‌تر است و نمي‌توانند فرآيند هم‌جوشي هسته‌اي را در هسته خود آغاز کنند و به يک ستاره تبديل شوند.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

اين فرايند مي‌تواند با افزايش اصطکاک در مدار حاضر، تهديدي براي موجوديت سياراتي باشد که در تشکيل کوتوله‌هاي قهوه‌اي نقش داشته‌اند. افزايش گاز و غبار کهکشاني مي‌تواند اصطکاک را در اين منطقه آن‌قدر بالا ببرد که به خروج اين سيارات از مدار منجر شود و حتي باعث تصادم آن‌ها با ستاره‌اي شود که به دور آن در گردش هستند.

ماريو ليويو از مؤسسه علوم تلسکوپ فضايي با اين مسئله که احتمالا اغلب سيارات در اطراف ستارگان در حال رشد ايجاد مي‌شوند، موافق است و مي‌گويد: «از آن‌جايي که اطلاعات چنداني در مورد فرايند تشکيل سيارات در دسترس نيست، مطالعات رصدي اين فرضيه مي‌تواند بسيار‌جالب‌توجه باشد و ما را به شناخت راه‌هاي ممکن در طبيعت برساند. کشف يا عدم‌کشف اين سيارات مي‌تواند به ايجاد محدوديت‌هايي در الگوهاى نظرى منجر شود و ما را به آنچه که در طبيعت رخ مي‌دهد نزديک‌تر کند».

 

به نقل از:

خبرآنلاين

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...