رفتن به مطلب

شبيه سازي پديده مخروطي شدن آب در مخازن نفتي شکاف دار طبيعي


mim-shimi

ارسال های توصیه شده

چکیده :

يکي ازمهمترين مشکلات مخازن نفتي، ورود آب به مخزن در اثر پديده مخروطي شدن و توليد همزمان آن همراه با نفت از طريق چاه توليدي مي باشد. پديده مخروطي شدن که بر اثر غلبه نيروهاي ويسکوز بر نيروهاي ثقلي اتفاق مي افتد، هم در مخازن معمولي و هم در مخازن شكاف دار طبيعي به وفور ديده شده است. از آنجايي که با شروع توليد آب در اثر مخروطي شدن بازيافت نهايي نفت کاهش يافته و هزينه عملياتي توليد افزايش مي يابد، شناخت و پيش بيني رفتار مخازن نفتي در ارتباط با اين پديده حائز اهميت است. با توجه به اين موضوع كه اكثر مخازن ايران از نوع شكاف دار بوده و توليد آب در اثر مخروطي شدن ازمشکلات معمول اين نوع مخازن مي باشد، در اين تحقيق به بررسي اين پديده در اين نوع از مخازن پرداخته شده و با استفاده ازنرم افزار شبيه سازCMG و بکار گيري مدل تخلخل دوگانه - تراوايي دو گانه، مخروطي شدن در اين نوع ازمخازن شبيه سازي شده و تاثير خواص فيزيکي و سيالاتي مخزن بر زمان ميان شکني مورد مطالعه قرار گرفته است. نتايج شبيه سازي نشان مي دهد که مكانيزم مخروطي شدن در مخازن شكافدار در مقايسه با مخازن معمولي رفتار كاملا تحقيق همچنين، اثر خواص سنگ مخزن مانند تراوايي و تخلخل محيط شکاف و ماتريس بر زمان ميان شکني بررسي شده است.

 

 

 

ارائه دهندگان : 1 - جلال فروزش، )کارشناسي ارشد مهندسي شيمي، دانشگاه شيراز( 2 - داود برزگري، )کارشناسي ارشد مهندسي شيمي، دانشگاه شيراز( 3 – سيد شهاب الدين آيت اللهي، )استاد مهندسي شيمي، دانشگاه شيراز( 4 - عبدالحسين جهانميري) استاد مهندسي شيمي، دانشگاه شيراز(

محل ارائه : دومین کنگره ملی مهندسی نفت ایران

تاریخ انتشار : بهمن 86

تعداد صفحه : 10

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...