رفتن به مطلب

معرفی هواپیما


ارسال های توصیه شده

همانطور که اسم تاپیک پیداست

در این تاپیک هواپیماهای مهم معرفی میشن براساس کمپانی سازنده

ابتدا با معرفی هواپیماهای غیر نظامی تولید شده توسط کارخانه بویینگ شروع میکنیم تا بقیه در اینده........

  • Like 6
لینک به دیدگاه

ساخت این هواپیما در سال 1958 تحولی عظیم در صنعت هواپیماسازی بود و این هواپیما اولین نسل هواپیماهای جت مسافرتی امروزی شناخته میشود.این هواپیما در زمان خود بهترین هواپیمای مسافری در رده خود حساب میشد

در همان سالهای اولیه تعداد زیادی از انها توسط دولت ایران خریداری شد حتی قبل از خیلی از کشورهای اروپایی ایران این تایپ هواپیمارا در فهرست هواپیماهای خود داشت فقط در یک خرید تعداد 11 فروند ان برای استفاده در نیروی هوایی بعنوان تانکر سوخت رسان و مسافری که هنوز هم استفاده میشوند و چند فروند هم برای هواپیمایی ملی هما خریداری شد.

دو فروند از نوع سفارشی ان به عنوان هواپیمای تشریفاتی برای شاه و مقامات خریداری شد که انها را شاهین و شهباز نامیدند شاهین هواپیمای مخصوص شاه بود که دارای اتاق خواب مجلل اتاق کنفرانس اتاق مذاکرات خصوصی و اتاق خدمه - حمام - و... بود و شهباز با امکانات کمتری اما گنجایش بیشتر جهت افراد مهم دیگر خریداری شد که هم اکنون هردو هواپیما جهت مسافرت مسئولین درجه اول کشور استفاده میشود

این هواپیما در ورژنهای مختلف تولید شد و جزء هواپیماهای سنگین با حداکثر وزن برخاست حدود 155 تن میباشد

چهار موتور توربوجت و یک موتور apu دارد

 

عکس هواپیما

Boeing-707-138B-Qantas-John-Travolta-N707JT-Australias-Overseas-Airline-Qantas-V-Jet.jpg

 

 

32153401262706058346.jpg

 

  • Like 7
لینک به دیدگاه

هواپیمای بوئینگ 727 برای مدتی طولانی، محبوبترین هواپیمای مسافربری در دنیا بوده است. برای اولین بار این هواپیما در دهه 1960 چند سال پیش از خواهر بزرگتر و مشهورتر خودیعنی Boeing 747 به پرواز در آمد.

بوئینگ 727 همکاری بسیار موفقی با شرکتهای هواپیمایی در سراسر دنیا داشته است چرا که توانائی فرود آمدن در باندهای فرودگاهی کوچکتر را داراست و در عین حال مسافتهای متوسط را می تواند طی کند. این توانایی در هواپیمای مدل 727 باعث شده تا شرکتهای هواپیمایی قادرباشند مسافران و توریستها را از شهرهای پر جمعیت که فرودگاه های کوچکی دارند به مقاصد توریستی در سراسر دنیا جا به جا نمایند.

ایران از همان سالهای اولیه تولید این هواپیما در صنعت هوانوردی خود انرا بکار گرفت.

هواپیمایی زیبا با قابلیت های تحسین برانگیز

 

 

Braniff_Boeing_727-227__B_.jpg

 

یکی از دلایلی که به این هواپیما توانایی فرود آمدن در باندهای فرودگاهی کوچکتر را می دهد طراحی منحصر به فرد بالهای آن است. مدل 727 می تواند سطح بالهای خود را با باز کردن باله های کوچک پشتی تا دو برابر افزایش دهد و به این ترتیب با ثبات و پایداری قابل توجهی در سرعتهای پایین پرواز نماید. در عین حال 3 موتور قدرتمند این هواپیما، امکان برخاست سریع از روی باند را به این مدل می دهد.

حتی زمانی که مدل 747 در دهه 1970 وارد بازار شد، شرکتهای هواپیمایی بین المللی هنوز خواستار 727 بودند. دلیل دیگر محبوبیت مدل 727 این بود که این هواپیما می تواند محدوده متنوعی از پروازها با مسافتهای مختلف را پوشش دهد. برای مثال پروازهای اروپا، آفریقا، آسیا، استرالیا، آمریکای شمالی، جزایر کاریسبی، آمریکای مرکزی و آمریکای جنوبی را می توان نام برد.

Boeing 727 حتی برای شرکتهای باربری هوایی و چارتری نیز محبوبیت داشت. شرکت Federal Express با استفاده از 727 در سال 1975 در واقع آغازگر بهره برداری از این مدل در صنعت Cargo بود. شرکتهای هواپیمایی دیگر نیز نظیر Carnival Cruiselines از این هواپیما برای جابه جایی مسافران و باربری هوایی استفاده نموده اند.

هواپیما Boeing 727 به حدی محبوبیت پیدا کرد که گاهی از آن به عنوان DC-3 عصر هواپیمایی یاد می شود، به این معنی که 727 هواپیمایی قابل اعتماد و تطبیق پذیر و همه کاره بود که اصلی ترین بخش ناوگان بسیاری از شرکتهای هواپیمایی را تشکیل میداد.

در پایان قرن بیستم، هواپیمای Boeing727 هنوز بخش قابل توجهی از ناوگان هوایی بسیاری از شرکتهای هواپیمایی آمریکایی را به خود اختصاص داده بود. ولی وقایع گوناگونی این محبوبیت را به تدریج کم رنگ تر کرد. شاید وضعیت اقتصادی پس از حوادث 11 سپتامبر را بتوان یکی از مهمترین این وقایع نام برد که بیش از همه بر صنعت هواپیمایی ایالات متحده تاثیر گذار بود. بیشتر شرکتها به سراغ هواپیماهای دوموتوره می رفتند تا بتوانند از این طریق در مصرف سوخت صرفه جویی کرده و هزینه های خود را کاهش دهند.

 

1731014.jpg

از طرف دیگر 727 یکی از آخرین مدلهایی بود که خدمه آن را 3 نفر تشکیل می دادند که یکی از آنها مهندس پرواز است ، در حالی که در مدلهای جدیدتر وظایف این عضو گروه پروازی به عهده سیستم کامپیوتر می باشد.

با وجود افزایش قیمت سوخت ، استقبال کمتر مردم از سفرهای هوایی و هزینه های نگهداری و تعمیر هواپیماهای شرکت هواپیمایی Delta آخرین شرکتی بود که در سال 2003 این مدل را از ناوگان هوایی خود خارج نمود.

البته در حال حاضر 727 هنوز در شرکتهای هواپیمایی تازه کار و کوچکتر و شرکتهای باربری و چارتر مورد استفاده قرار میگیرد و به تازگی به عنوان وسیله شخصی و خصوصی در امر حمل و نقل و جا به جایی مطرح شدهاست. شرکتهای اصلی که تا کنون از این مدل استفاده کرده اند عبارتند از:

include Delta Airlines, Mexicana, Air France, American, Eastern Airlines, Viasa, Pan Am, Air Canada, Dominicana, Iberia, Avianca, Aerolineas Argentinas, British Airways, Lufthansa, ANA, Australian Airlines, Copa, Fed Ex and, among Charter Airlines, Carnival Airlines and Hapag Lloyd در عین حال همه روزه USPS (سرویس پست ایالات متحده) از این مدل برای حمل محموله های پستی هوایی از شهری به شهر دیگر استفاده می نماید.

رکورد فروش مدل 727 به عنوان بیشترین مدل فروخته شده در تاریخ هواپیمایی در سالهای آغازین دهه 1990 توسط مدل 737 شکسته شد.

در 18 ژوئن 2003، یک فروند 727 که پیش از آن بوسیله American مورد استفاده قرار می گرفت از فرودگاه بین المللی Luanda در آنگولا به سرقت رفت، و به عقیده مسئولان اطلاعاتی ایالات متحده این هواپیما در حال حاضر در دست تروریستها و یا قاچاقچیان مواد مخدر قرار دارد.

 

1663072.jpg

HIX58a1278613619.jpg

  • Like 6
لینک به دیدگاه

ین شرکت پنج هزارمین فروند از نوع بویینگ 737 البته از نوع مسافربری ان را تولید نمود و به این ترتیب نام خود را به عنوان رکورددار پرفروش ترین هواپیمای مسافربری جهان در تاریخ به ثبت رساند رکوردی که به گفته ی کارشناسان دیگر هیچ گاه برای هیچ نوع هواپیمایی تکرار نخواهد شد. در سال 1967نخستین فروند از این نوع هواپیما ساخته شد و به جهانیان عرضه گردید.

 

دکتررابرت وندر لندن رییس هوافضای ایالات متحده واقع در واشنگتن در این باره می گوید:دقیقا 4دهه از اغاز خدمت بویینگ 737 می گذرد و عجیب انکه هنوز هم استقبال از ان به حدی است که هیچ نشانه ای از کاهش تولید ان به چشم نمی اید.

 

وی افزود:ظرفیت بویینگ 737 بین 110 تا 189 مسافر است و به نظر می اید که این اندازه برای شرکت های هوایی عالی ترین اندازه باشد افزون بر ان بویینگ 737 هواپیمایی بسیار مقرون به صرفه است ودر یک جمله هواپیمای بویینگ 737 ترکیبی است از خصوصیات هواپیمایی که همه ی شرکت های هوایی به دنبال ان می باشند.

 

هم اکنون در حدود 4100فروند از این نوع هواپیما در حال خدمت هستند.هواپیمای بویینگ 737 برای طی مسفت های کوتاه تا متوسط طراحی شده و مصرف ان هم نسبتا کم می باشد و در عین حال برای مسافران راحت است.دکتر لندن معتقد است که وجود 737 بود که باعث شد شرکت های هوایی ارزان قیمت هم چون (south west)در کارشان موفق باشند.

 

جالب اینجاست که پنج هزارمین فروند از این نوع هواپیما به شرکت مزبور تحویل داده شده.

 

در سال گذشته در مجموع 600فروند از این بویینگ به شرکت سفارش داده شده است که حداقل تا سه سال دیگر خط تولید این نوع هواپیما برقرار است و کارکنان این شرکت هواپیماسازی باید مدیون بویینگ 737 باشند.

این هواپیما در مدلهای مختلف تولید میشود .......از سری 100 که اولین سری تولید بود تا سری 900 که جدیدترین ان است

ایران نیز از اولین دارندگان این هواپیما میباشد.......... هواپیمایی ملی ایران هما ..........از اولین سری تولید این هواپیما خریداری کرد ......که تا همین چند سال پیش استفاده میشدند فکر میکنم تا سال 1383 استفاده میشدند .......... و البته بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی بدلیل تحریم این نوع هواپیما دیگر خریداری نشد.

این هواپیما دارای دو موتور توربوفن در زیر بال میباشد و از ایمن ترین هواپیماهای دنیا بشمار میرود.

 

عکس زیر بویینگ 737-900 را که جدیدترین ان میباشد نشان میدهد

 

1728286.jpg

 

اینم یه عکس از هواپیمای بوینگ 737-100 خسته ایران ایر

 

1292368.jpg

  • Like 5
لینک به دیدگاه

بوینگ 747 شاه شاهان..........عزیز دل............یه زمانی درس الات دقیق با استاد نیکپور داشتم ..........ایشون هر وقت نام مقدس 747 رو بر زبان جاری میکرد اشک تو چشماش حلقه میزد...........747 سرور همه هواپیماهای دنیاست.......ایشون از بچه ها خواسته بودند هر وقت نام 747 میاد صلوات بفرستند.

هواپیمای عجیبیه این هواپیما..........مهندسی این هواپیما از زمان خودش جلوتره.............اگر یکماه بشینید و این هواپیما رو نگاه کنید از دیدنش سیر نمیشین

وقتی که این غول بی شاخ و دم 350 تنی به ارامی از زمین بلند میشه .........حس غریبی بوجود میاد ...........اگر انسان میخواست جمله فتبارک به خودش بگه باید برای ساخت این هواپیما بگه .......... من فکر میکنم بعد از ساخت این هواپیما خدا به انسان حسادت کرد.

 

1739372.jpg

 

بوئینگ ۷۴۷ (به

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
: Boeing 747) معروف به جامبوجت
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
چهار موتوره بزرگ مسافربری است که شرکت
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
می‌سازد. هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ بعد از هواپیمای
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
، دومین هواپیمای بزرگ مسافربری در جهان است.

تولید بوئینگ ۷۴۷ در زمان خود انقلابی بزرگ در صنعت هواپیماهای مسافربری به حساب می‌آمد. بوئینگ ۷۴۷ چهار موتوره با ساختار دو طبقه‌ای که دارد قابلیت جابجایی حداکثر ۵۵۰ مسافر را دارا است. برخلاف

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
، طبقه دوم در بوئینگ ۷۴۷ کامل نیست و منحصر به قسمت جلوی هواپیما است.

اندیشه ساخت ۷۴۷ توسط شرکت هواپیمایی بوئینگ در اواسط دهه شصت میلادی مطرح شد، به‌دنبال آن ارتش آمریکا برای تقویت ناوگان خود قرارداد خرید تعداد زیادی از این هواپیما را با شرکت بوئینگ منعقد کرد.

پس از آن بوئینگ طراحی مدل مسافربری آن را اعلام کرد که نتیجه آن پرواز مدل ۱۰۰-۷۴۷ این هواپیما در سال ۱۹۶۹ بود، پس از یک سال و در سال ۱۹۷۰ این مدل از ۷۴۷ اولین سرویس دهی خود را برای شرکت هواپیمایی

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
آغاز کرد. امروزه بوئینگ ۷۴۷ جایگاهی ویژه در نزد عموم مردم و مسافران پروازهای بین‌المللی پیدا کرده‌است و بی دلیل نیست که به آن لقب ملکه آسمان‌ها داده‌اند.

 

 

به عظمت این هواپیما نسبت به ساختمانها توجه کنید

 

 

1739181.jpg

 

 

 

 

شرکت عظیم بوئینگ در دهه 1960 در حقیقت هواپیمای بوئینگ 747 برای نیروی هوایی آمریکا و برای ایفای نقش یک جت حمل و نقل بار عظیم الجثه به مرحله طراحی در آورد. پس از مدتی، بنا به دلايلی این برنامه به شرکت لاکهید مارتین و این نقش به هواپیمای C-5 گالاکسی واگذار گردید.

در نتیجه تصمیم بر آن شد که بازار هواپیماهای تجارتی با هواپیمای جدید «جامبوجت» ادامه یابد. برنامه تولید جامبوجت از آن زمان (1966) شروع شد که درخواستی مبنی بر سفارش 25 فروند بوئینگ 747 از شرکت مسافری پان آمریکن Pan American توسط شرکت بوئینگ دریافت گردید. البته از امکانات و هزینه های اضافه مازاد بر آن صرف نظر شد و این هواپیما به صورت یک هواپیمای اقتصادی کم مصرف سوختی و همچنین هواپیمایی میان قاره ای که قادر به حمل تعداد زیادی مسافر و قادر به کاستن ترافیک هوایی زیاد باشد، طراحی گردید. سرانجام، در 9 فوریه 1969، سرخلبان جک وادل و خدمه دیگر اولین هواپیمای بوئینگ 747 را به آسمان بردند.

 

اولین مدل هواپیمای بوئینگ 100-747 در سال 1970 وارد قسمت خدماتی و تجارتی شرکت پان آمریکن شده و در اولین پروازش نیویورک را به مقصد لندن ترک گفت. هواپیمای بوئینگ 747، در حقیقت می توان گفت که به آمیزه ای از اقتصادی بودن، کاهنده هزینه های مسافرت هوایی و سرعت و برد و گنجایش کافی دست یافته است. اولین سری 400-747 دارای پنج مدل می باشد. مدل مسافربری که بیشترین بردش برابر 13,570 کیلومتر بوده و در حالت پیکربندی کلاس 2، 416 صندلی و در پیکربندی کلاس 3، 524 صندلی وجود دارد. مدل باربری آن توانایی حمل 113 تن بار را به فاصله ی حدود 9,000 کیلومتر داشته و مدل کومبو قادر به حمل 266 نفر مسافر و هفت سکوی بار به فاصله ی 8,300 مایل است.

البته گونه ی دیگری نیز تحت عنوان 400-747 ER وجود دارد که اولین پروازش را در جولای 2002 انجام داد و سپس به قسمت خدمات شرکت کانتاس ایرویز تحویل داده شد. این گونه در دو مدل باری و مسافری طراحی شده و قادر به حمل وزن بیشتری بار یا مسافر به میزان بیشترین وزن برخاست معادل 412 تن است. شرکت بوئینگ اعلام کرده است که گونه جدیدی نیز قرار است که به بازار آید که این مدل QLR 747 نام داشته و ویژگی بارز این مدل حذف سر و صدای اضافی به میزان 20% در هنگام برخاست و حدود 40% هنگام نشست در مقایسه با انواع دیگر می باشد.

موتورها یا پیشرانه های به کار رفته:

هواپیمای بوئینگ 400-747 به وسیله چهار موتور زیر بال تجهیز شده است. در این هواپیما سه مدل موتور مختلف به کار گرفته می شود که عبارتند از: موتورهای توربوفن پرات اند ویتنی با حداکثر کششی معادل 63,300lb، موتورهای توربوفن رولزرویس با حداکثر کششی برابر 59,500lb، موتورهای توربوفن جنرال الکتریک CF6 با حداکثر کششی معادل 63,100lb. گنجایش سوخت داخلی برابر با 216,840 لیتر بوده که حداکثر بردی معادل 8,430 مایل با سرعت کروز 910 کیلومتر بر ساعت و ارتفاع 10 کیلومتری را ارائه می دهد.

اینجا باید این رو اضافه کنم که قدرت اعجاب انگیز موتورهای هواپیمای بوئینگ 400-747 به این صورت است که کشش و قدرتی که هر یک از موتورهای این هواپیما تولید می کند، بیشتر از نیروی تولیدی توسط هر چهار موتور هواپیمای بوئینگ 100-707 است! بی مورد نیست که سرعت کروز این هواپیما چیزی در حدود 910 تا 940 کیلومتر بر ساعت است؛ البته به تازگی همانطور که مطلع هستید پس از سال ها حاکمیت بوئینگ 747 بر پهنه آسمان ها، هواپیمای ایرباس A-380 با پا نهادن به عرصه وجود، این مقام را از بوئینگ 747 گرفته است. پس از سال ها، این هواپیما تنها هواپیمایی است که مجموع قدرت موتورهای عظيم آن از هواپیمای بوئینگ 747 بیشتر مي باشد.

 

دقیقا نمیدونم چند فروند 747 توسط ایران خریداری شد ولی حدس میزنم حدود 10 فروند هما خرید و حدود 20 فروند هم برای نیرو هوایی خریداری شد....

البته شرکت ماهان ایر هم تعدادی از این هواپیما را در اختیار دارد

 

وارد توضیحات فنی این هواپیما نمیشم که داستان مفصل است............هواپیمای رئیس جمهور امریکا نیز 747 میباشد و نام ان ایرفورس وان میباشد اطلاعات کامل انرا در سایت

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
میتوانید مشاهده کنید

 

1738857.jpg

 

در ساخت یک هواپیمای بوئینگ 400-747 بیش از 6 میلیون قطعه به کار رفته است که نیمی از این قطعات به هم متصل می‌باشند.

در ساخت یک هواپیمای 400-747 از 147000 پوند (66150 کیلو گرم) آلومینیوم بسیار مقاوم استفاده شده است . همچنین در این هواپیما به میزان 171 مایل (274 کیلومتر) لوله‌کشی وجود دارد .

ارابه اصلی فرود (Landing Gear ) این هواپیما دارای 16 تایر می‌باشد. دو تایر نیز به عنوان چرخ اصلی در زیر دماغه‌ی هواپیما قرار دارد. (این هواپیما جمعا دارای 18 تایر می‌باشد.)

ارتفاع دم این هواپیما از سطح زمین معادل 63 فوت و 8 اینچ (19.04 متر) است که برابر با ارتفاع یک ساختمان 6 طبقه می‌باشد.

وزن بال‌های این هواپیما 95000 پوند (43090 کیلو گرم) یعنی بیش از 30 بار سنگین‌تر از وزن اولین هواپیمایی که توسط شرکت بوئینگ در سال 1916 ساخته شد؛ می‌باشد.

مساحت بال‌های یک B744 درحدود 5600 فوت مربع (524.9 مترمربع) است که برابر با مساحت پارکینگ بزرگی می‌باشدکه گنجایش پارک 45 ماشین با اندازه‌ی متوسط را دارد. از منظری دیگر 4 هواپیما از نوع (Jenny) که در جنگ جهانی اول مورد استفاده قرار می‌گرفتند می‌توانند به آسانی بر روی هر بال این هواپیما پارک شوند.

اگر نوک بال B744 حدودا 6 فوت امتداد یابد و بالچه‌ای نیز به آن اضافه شود وزن این هواپیما در مقایسه با 747 های اولیه هیچ افزایشی نمی‌یابد؛ زیرا با استفاده از آلیاژهای جدید آلومینیوم در بدنه‌ی هواپیماهای جدید وزنی معادل 5000 پوند (2270 کیلو گرم) در کل وزن هواپیما صرفه‌جویی گردیده؛ به طوری که افزایش وزن ناشی از اضافه شدن طول بال و بالچه در مقایسه با میزان وزن صرفه‌جویی شده ناچیز می‌باشد.

75000 مهندس در تولید اولین نمونه از هواپیمای بوئینگ 747 کار کرده‌اند. اولین نمونه از هواپیماهای 747 قبل از اولین پرواز بیش از 15000 ساعت در آزمایشگاه‌های تونل باد تست گردید.

برنامه‌های مربوط به آزمایش اولین هواپیمای 747 در دسامبر 1969 انجام گرفت که منجر به صدور گواهینامه برای سرویس‌دهی در خطوط بازرگانی شد . این آزمایش‌ها 10 ماه به طول انجامید و از 5 فروند هواپیما در این مدت استفاده گردید.

ناوگان هواپیماهای 747 تاکنون بیش از 35 میلیارد مایل پرواز رسمی انجام داده که این مسافت برابر است با 74000 مسافرت رفت و برگشت به کره‌ی ماه! تا کنون بیش از سه و نیم میلیارد مسافر توسط هواپیماهای بو ئینگ 747 حمل شده است که معادل بیش از نیمی از جمعیت جهان است.

هواپیماهای بوئینگ 747-400ER قادرند تا مسافتی معادل 7720 مایل (14297 کیلومتر) را بدون انجام سوخت‌گیری مجدد پرواز نمایند.

به طور متوسط سرعت یک هواپیمای B744 در هنگام برخاستن ( Take off speed ) حدود 290 کیلومتر بر ساعت؛ در مسیر ( Cruising speed ) حدود 910 کیلومتر بر ساعت و در هنگام نشستن ( Landing speed ) نزدیک 260 کیلومتر بر ساعت می‌باشد.

هر یک از موتورهای نمونه‌های اولیه‌ی یک هواپیمای 747 قادر به تولید نیروی جلوبرنده ای ( 19730 (Thrustکیلو گرم) بودند. در حالی‌که موتورهایی که بر روی هواپیماهای جدید نصب می‌گردند قادر به تولید نیرویی معادل 28710 کیلو گرم می‌باشند. قطر دهانه‌ی هر موتور بوئینگ 747 در حدود 2.6 متر است.

هواپیمای 747-400ER قادر به حمل سوختی معادل 240370 لیتر می‌باشد که این هواپیما را قادر می‌سازد تا مسیرهای هوایی طولانی نظیر لس‌آنجلس در آمریکا تا ملبورن در استرالیا را بدون سوخت‌گیری مجدد طی نماید. یک B744 قادر است تا مسیری به طول 5630 کیلومتر را با مصرف 56700 کیلوگرم سوخت طی نماید؛ بنابر این مصرف سوخت این هواپیما به طور متوسط 5 گالن (19 لیتر)در هر مایل می‌باشد. هواپیمای B744 قادر به حمل 12490 لیتر سوخت در سکان افقی (دم) خود می‌باشد که به آن اجازه می‌دهد 350 مایل بیشتر پرواز کند. حجم فضای داخلی هواپیمای B744 حدودا 876 مترمکعب می‌باشد که بعد از هواپیمای A380 بیشترین میزان را دارا می‌باشد.

جالب است بدانیم که این حجم از فضا معادل حجم بیش از 3 خانه به مساحت 135 مترمربع می‌باشد.

کابین هواپیمای B744 انعطاف لازم برای طراحی مجدد را دارا می‌باشد به طوری که خطوط هوایی قادر خواهند بود تنها در مدت 8 ساعت با جابجایی صندلی‌ها این هواپیما را با توجه به نیازهای فصلی خود در حمل بار و مسافر آماده‌ی سرویس‌دهی نمایند. همچنین برای جابجایی مکان دستشویی‌ها و آشپزخانه تنها به 48 ساعت زمان نیاز می‌باشد.

هواپیمای B744 مجهز به سیستم جدیدی به منظور بارگیری و تخلیه بار می‌باشد که این هواپیما را قادر می‌سازد تا در مدت زمانی معادل 15 دقیقه، 20 تن بار و 625 جامه‌دان ( جمعا به میزان 30 تن) را بارگیری یا تخلیه نماید.

در فناوری جدید کابین B744 حدود 606 عدد لامپ و سوییچ به کار رفته است که 365 عدد کمتر از میزان استفاده شده در اولین نمونه‌های هواپیماهای B747 می‌باشد ( لازم به ذکر است که در مدل‌های اولیه، 971 قطعه از این تجهیزات به کار رفته است).

 

 

1730934.jpg

  • Like 5
لینک به دیدگاه
  • 3 هفته بعد...

بوئینگ 757 هواپیمایست، دوموتوره، میان برد و مســـافربری که توسط کارخانه بوئینگ تولید شده است. 757 برای اولین بار در British airways و Eastern airlines به عــنوان جایگزینی، برای بوئینگ 727 به خدمت گرفته شد. این هواپیما از سال 1983 شروع به کار کرد. تولید 757 در 28 اکتبر 2005 بعد از ساختن 1050 فروند متوقف شــــد. در 28 نوامبر 2005 آخرین 757 تولید شده به Shanghai airlines تحویل داده شــــــد. بر طبق آماری در جولای 2008 ،1019 فروند مشغول در حال سرویس بوده اند.

بوئینگ 757 ( که در طی مراحل تکمیل 7N7 نامیده می شد )به عنوان جایــــــــگزینی مناسب برای 727،و مکمل 767 در پرواز های کوتاه طراحی شده بود.در ابتــدا طراحی 757 به صورت دم T شکل در نظر گرفته شده بود، اما به علت عدم جذب از طـــــــــرف هواپیمایی ها، 757 به شکل مرسوم یعنی دو موتور در زیر بال ساخته شد. اولیــــــــن بوئینگ 757 به Eastern airlines در 22 دسامبر 1982 تحویل داده شد.

Icelandair.b757-200.tf-fiv.arp.jpg

757 اولین محصل بوئینگ بود که از پیشرانه غیر امریکایی استـــــــــــــــفاده می کرد،(Rolls Royce RB 211. اندکی بعد پیشرانه PW2000 نـــــــــیز بر روی 757 به کار گرفته شد.

از 757 برای پرواز های نسبتآ طولانی مانند اروپا به آمریکا شمالی اســتفاده می شود (مانند 727). همچنین این هواپیما برای کار در شرایط جوّی گرم و مــرطوب نیز مناسب است.

در طول طراحی و ساخت 757 به نظر می آمد که این هواپیـــــــــــــما مدل خوبی برای جایگزین کردن 727 نباشد. در حقیقت 757 با %20 ظرفیت بیشـــتر و %50 برد بلند تر نمی توانست جای خای 727 را پر کند. شاید به همین دلیل بوئـــــــــینگ مدتی بعد از ساختن سری 200- (مدل پایه 757)شروع به ساخــــــــــتن سری 100- نمود. بنابراین هواپیمایی ها ابتدا 727 های خود را با بوئینگ 400-737 جایگــزین کردند.( البته تا قبل از ورود a320 که برد بیشتری هم داشت.)

بیشترین تعداد 757 ها هم اکنون در ایلات متحده مشغول کار هستند. (حدود 64%). Delta airlines و American airlines بزرگترین کاربران 757 اند. در اواخــر جولای 2007 تعداد 757 های American airlines به 141 فروند رسید.

همچنین در امریکا، عربستان، آرژانتین، مکزیک و نیوزلند از 757 به عنوان هواپیــــــمای نظامی و دولتی استفاده می شود.

مدل ها

مدل اصلی این هواپیما 200-757 است که در سال 1983 شروع به کار کــــــرد. آخرین مدل این هواپیما نیز 300-757 است، که در 1996 به پرواز در آمد.

757-200

سری 200 پایه مدل های 757 و پر فروش ترین مدل آن است. این مـــدل توانایی حمل 228 مسافر را در یک کلاس را داراست، اما می تواند حداکثر 234 نفر را نیز حمل کـند. 200-757 دارای دو شکل در بود. در مدل اول هواپیما در هر طرف 3 درب اســــتاندارد و یک درب اضطراری کوچک اضافه روی بال وجود داشت. هر 8 در مجهز به سرسره نجات بودند. در مدل دوم هر طرف 3 درب استاندارد و دو در در دو طرف بال ها قرار داشت.

757-200PF / 757-200SF

این مدل برای اولین بار در 1985 ساخته شد و از 1987 به خدمت UPS در آمد. حداکثر سرعت بلند شدن 757PF ،250000 پوند(113400 کیلوگرم) است.

757PF در و پنجره برای مسافر ندارد. اما دو در بار بزرگ در قســــــــمت جلو و عقب آن تعبیه شده است. تنها یک درب در پشت کابین قسمت چپ هواپــــــــیما برای خدمه و خلبان ایجاد شده.

تعدادی از بوئینگ 200-757 ها به مدل باری تغییر کاربری شده اند که به آن ها 757SF می گویند. در این مدل تمام پنجره ها، در های اضطراری و در های مســافر ( غیر از دو در در دو طرف کابین) حذف شده اند و دو در بزرگ باری در آن ها به وجــود آمده است. از این مدل بیشتر برای حمل DHL استفاده می شود.

757-200M

این مدل اولین بار برای Royal Nepal airlines ساخته شد. -200M مــــدلی دو منظوره است که به درخواست نپال به صورت مسافربری با قابلیت تبدیل به مـدل باری ساخته شده. این هواپیما به منظور کاربری در فودگاه های مرتفع و با تراکم کم مسافر انحصارا برای Royal Nepal airlines ساخته شد که هم اکنون با شناسه 9N ACB مشغول کار است.

757-200ER

این مدل که هیچ وقت تولید نشد، دارای باک اضافه برای افزایش برد بود.

757-300

این مدل که اندکی کشیده تر بود، در اوت 1998 پرواز کرد. ســــــری 300 توانایی حمل 289 مسافر را داشت. ظرفیت باک این مدل نسبت به ســــری 200 افزایش پیدا نکرده بود بنابراین حدود 2000 کیلومتر از برد آن کاسته شد. از این مدل 55 فرونــــد سفارش داده شد که همه آن ها تحویل گرفته شدند. هر 300-757 دارای 8 در بود، 4 عــــدد در مجاورت بال ها، 2 عدد در عقب آن 2 عدد در جلو هواپیما قرار داشتند.

 

1746643.jpg

 

استفاده های نظامی و دولتی

همچنین از 757 استفاده های دولتی و نظامی نیز انجام شد. نیـــــــــرو هوایی ایالات متحده 4 فروند از این هواپیما را برای مسافران VIP در اخـــــــــــــتیار دارند، که به رنگ مخصوص آب و سفید هواپیما های VIP نیرو هوایی امریکا در آمده اند.

هواپیمایی سلطنتی نیوزلند نیز 2 فروند 757 برای حمل مسافران VIP در اختیار دارد. برای رئیس جمهور آرژانتین نیز یک 757 در نظر گرفته شده است. یک 757 دیگر نیز در اختیار خانواده سلطنتی عربستان است که به عنوان بیمارستان پرنده پرواز می کند.

تولید

757-200: 914 فروند

757-200 پی اف : 80 فروند

757-200ام: 1 فروند

757-300: 55 فروند

  • Like 3
لینک به دیدگاه

در حال حاضر چند سالی است که بویینگ 767 ( گنجایش 240-280 نفر) ساخته می شود و موفقیت تجاری آنان به اندازه مدلهای دیگر نبوده ولی رویهم رفته پروژه ی سود آوری بوده است . علت اصلی عدم موفقیت این مدل،اول رقابت شدید از طرف کنسرسیوم ارباس و دوم پیش بینی غلط بویینگ در مورد بازنشسته کردن 727 توسط اکثر شرکت های هوایی دنیا بود . تثبیت قیمت سوخت هواپیما در حد معقول یک دلار برای هر گالن نیز بدون تاثیر نبوده است .

رقابت شدید کنسرسیوم ارباس در ارائه هواپیماهای مشابه 767 باعث شگفتی دست اندرکاران صنایع هوایی شده کیفیت خوب ، قیمت مناسب و تسهیلات فراوان بعد از فروش که از طرف کارخانجات ارباس ارائه می شود از نکاتی است که مورد پسند مشتریان قرار گرفته است . در حال حاضر سه مدل 767-200/300/300ER تولید می شود . هواپیمای 767-300ER‌برای مسیرهای فوق طولانی (6 تا 10 ساعت ) بکار می رود که بعلت کمبود مسافر برای 747 مقرون به صرفه نیست .

 

1750443.jpg

 

مشخصات بوئینگ767:

موتور: 2 موتور توربوفن پرات اندویتنیJT9D-7Rبا قدرت 48000پاوند رانش

سرعت:حداکثر سرعت937 کیلومتر در ساعت

برد: 8000کیلومتر

وزن:خالی81000Kg-حداکثر وزن هنگام بلند شدن136000Kg

سقف پرواز:400000پا

حداکثر گنجایش:289 نفر

تعداد ساخته شده:650 فروند(خط تولید هنوز دایر است.)

  • Like 2
لینک به دیدگاه

هواپیمای بوئینگ 777 یکی از مدلهای مسافربری دور پرواز دو موتوره غول پیکر ساخته شده توسط کارخانه Boeing است.

 

 

 

1750199.jpg

 

این مدل توانایی حمل 305 تا 550 مسافر را در مسافت 5600 تا 8870 مایل را دارد.

تاریخچه:

 

در دهه 1970 مدلهای جدیدی را به منظور جایگزینی مدلهای گذشته طراحی نمود. این مدلهای جدید شامل مدل 757 برای جایگزینی 727، مدل دو موتوره 767 برای رقابت با Airbus A300 مدل 777 برای رقابت با DC-10 و Lockheed Tristor.

 

مدل 777 ، هواپیمای جدید 3 موتوره بود که طرحی همانند 767 داشت و فقط شکل بالها تغییر کرده بودند و در دو نوع transcontinental با قابلیت حمل 175 مسافر تا مسافت 5000 کیلومتر و international با قابلیت حمل همان تعداد مسافر تا مسافت 8000 کیلومتر ساخته شد.

 

بعد از راه اندازی مدلهای دو موتوره ساخت مدل 777 3 موتوره کنار گذاشته شد.

 

موفقیت در ساخت مدلهای 757 و 767 با همان طراحی مدلهای 3 موتوره ولی با استفاده از 2 موتور برای ایجاد نیروی محرک، کارخانه بوئینگ را به ساخت این مدلها بیش از پیش ترغیب کرد.

 

 

 

طرح اولیه شرکت Boeing فقط شامل بزرگترکردن و افزایش ظرفیت مدل 767 بود که نتیجه آن طراحی مدل 767-x بود. این مدل جدید در واقع همان 767 بود با این تفاوت که بدنه و بالها بزرگتر بودند و ظرفیت حمل 340 مسافر را تا مسافت 7300 مایل دارا بود.

 

شرکت Boeing به دنبال مدلی شبیه 747 با تمام توانایی های 767 بود که حاصل این تلاشها طراحی مدلی کاملاً جدید یعنی مدل 777 دوموتوره بود.

 

 

1750114.jpg

 

مشخصات تکنولوژیک:

 

برای ارضاء احتیاجات و تقاضاهای خطوط هوایی ، تکنولوژیهای تازه باید توسط Boeing به کار گرفته می شد. مشخصات تکنولوژیک مانند:

 

- صفحه نمایش LCD در اتاقک خلبان.

 

- سیستم کنترل پرواز دیجیتال fly-by-wire.

 

- سیستم اویونیک نرم افزاری.

 

- شبکه اویونیک fiber-optic.

 

- موتورهای غول پیکر توربو با ضریب اطمینان بالا برای مسافتهای دور.

 

1750513.jpg

 

مدل 777 اولین بار در 14 ژوئن 1994 پرواز آزمایشی خود را انجام داد. Boeing اولین نمونهETOPS (پرواز در مسیرهای طولانی بوسیله هواپیمای دو موتوره) را با مدل 777 به مدت 180 دقیقه ارائه نمود. اداره هواپیماهای ایالات متحده در 30 ماه می سال 1995 جایزه ای را برای ارائه ETOPS به مدت 180 دقیقه به مدل pw4074 777-2005 اهدا نمود.مدلهای مختلف:

 

سری 200-777:

 

اولین هواپیمای 777 ساخته شده توسط Boeing در ماه می 1995 به شرکت United Airlines تحویل داده شد. این مدل با توانایی حمل وزن حداکثر (MTOW) یعنی 247 تن و توانایی طی مسافت بین 3780 تا 5150 مایل را داراست.

 

نیروی مدل 200-777 بوسیله 2 موتور (Pratt & Whitney PW4074 turbofans) 74000LB یا (General Elective GE90-75BS)75000LB یا (Rolls Royce Trent 875S) 75000Lb تامین می شود.

 

 

 

سری 700-200er

 

این مدل ظرفیت سوخت بیشتر و توانایی طی مسافت دورتری را داراست و قادر به حمل 286 تن در مسافت 6000 تا 7700 مایل است. اولین هواپیمای مدل 777-200ER در فوریه 1997 به هواپیمایی British Airways تحویل گردد.

 

در 2 آپریل 1997 یک فروند 777-200ER متعلق به هواپیمایی مالزی، رکورد دورترین پرواز بدون توقف را با پرواز از Seattle تا کوالالامپور یعنی در مسافت 20/20044 کیلومتر طی 21 ساعت و 23 دقیقه بدست آورد.

 

 

 

سری 777-200LR

 

طبق ادعای شرکت Boeing این مدل دورپروازترین مدل مسافربری با توانایی پرواز 18 ساعته بدون توقف می باشد. این رکورد با به کارگیری دو موتور GE90-110B1turbofans110000Lb و با استفاده از ذخایر کمکی سوخت در قسمت بار هواپیما مقدور خواهد بود.

 

 

 

سری 300-777

 

این مدل به عنوان جایگزینی برای مدل 100-747 و 200 طراحی شده است. در مقایسه با مدلهای 747 قدیمی، 777 از ظرفیت حمل مسافر و طی مسافت بیشتری برخوردار است، در حالی که یک سوم کمتر سوخت مصرف می کند و هزینه نگهداری این مدل 40 درصد کمتر از 747 است.

 

این مدل ظرفیت حمل 550 مسافر را داراست و 13 تن سنگین تر از مدل 200-777 است.

 

در مدل 300 دوربینهای مانور زمینی روی بالهای افقی نصب شده که به خلبان در زمان نشست و برخاست کمک می کند.

 

این مدل نیز جایزة ETOPS را همزمان در 4می 1998 از FAA و JAA دریافت کرد و در همان ماه بوسیله Cathay Pacific در خطوط هوایی به خدمت گرفته شد.

 

نیروی محرکه این مدل بوسیله دو موتور (Pratt & Whitney PW4090)Lb یا (PW-4098S)98000Lb یا (RollsRoyce Trent 8925)92000Lb تامین می شود.

 

 

 

سری 777-300ER:

 

این مدل قدرتمند و دور پرواز جدید به منظور جایگزینی 400-747 طراحی شده.

 

در این مدل بدنه قویتر، ظرفیت سوخت بالاتر همراه با موتورهای بسیار قدرتمند General Electric به کار گرفته شده و توانایی حمل 365 مسافر در مسافت 7250 مایل را داراست. برنامه ساخت مدل 777-300ER توسط Air France راه اندازی شد.

مشخصات کلی:

 

سرعت حرکت در حالت افقی: 84/0 ماخ(550مایل در ساعت در ارتفاع 35000پایی)

 

متوسط طول بال: 199پا و 11 اینچ

 

طول بدنه: 209پا در مدل 200،242پا و 4اینچ در مدل 300.

 

1746756.jpg

 

نکاتی در مورد Boeing777:

 

- مدل 777 بعد از 747-400 بزرگترین هواپیمای مسافری جهان است. مدل 777-300ER از 747-100 سنگین تر است و توانایی حمل بار حداکثر (MTOW) معادل 750000 پوند را داراست.

 

- چرخها و قسمت تحتانی مدل 777 بزرگترین نمونه استفاده شده در مدلهای مسافربری است.

 

- مدل 777-300ER در پرواز آزمایشی با به کارگیری فقط یک موتور به مدت 6 ساعت و 29 دقیقه برفراز اقیانوس آرام پرواز کرد.(بر اساس قوانین جدید ،پرواز به مدت 3 ساعت یعنی 180دقیقه با یک موتور برای گرفتن گواهینامه ETPOS کفایت می کند.)

 

- موتورهای GE90 که بر روی بعضی مدلهای 777 نصب شده است ارتفاعی بیش از بدنه مدل 737 دارند و کتاب رکوردهای جهانی ،موتورهای GE90-115B محرک مدلهای 300ER و 200LR را با قدرت 127900 lbs به عنوان قوی ترین موتورهای محرک هواپیماهای مسافربری در جهان معرفی نموده است.

  • Like 3
لینک به دیدگاه
مهمان
این موضوع برای عدم ارسال قفل گردیده است.
×
×
  • اضافه کردن...