رفتن به مطلب

چرا یوتیوب بجای استفاده از html5 همچنان از فلش استفاده می کند ؟


ارسال های توصیه شده

بزرگترین مرجع آنلاین کلیپ های ویدیویی، همچنان به کاربران خود پیشنهاد می کند از نرم افزار ادوبی فلش برای مشاهده فیلم هایش استفاده نمایند هرچند که از مدتی قبل به صورت آزمایشی پشتیبانی از فرمت HTML5 نیز به آن افزوده شد که نتایج چندان رضایت بخش نبود. در رابطه با وضعیت کلی بکارگیری فلش و HTML5 در بین مرورگرهای معروف باید گفت، تب HTML5 به نحوی بود که تمامی مرورگرهای بزرگ اینترنت، از انتهای سال گذشته میلادی در تلاش بودند تا به سمت HTML5 گام بردارند این امر حتی شامل مایکروسافت با مرورگر اینترنت اکسپلورر نیز شده بود.

از سوی دیگر مرورگرهای اختصاصی دستگاهای قابل حمل (موبایل ها) مانند گوگل اندروید و ویندوز موبایل ۷ اختصاصاً از فلش پشتیبانی به عمل می آورند.

در رابطه با اپل اوضاع اندکی متفاوت است، به نحویکه این کمپانی تصمیم گرفت مرورگر سافاری ۵ آنها از HTML5 پشتیبانی نماید اما مرورگر مورد استفاده در محصولات آیفون، آپاد، آیپد از فلش پشتیبانی به عمل نیآورد.

با این احوال، مشخص است که یوتیوب همچنان مردد است که آیا بطور کامل با پخش کننده های سنتی با فرمت فلش خداحافظی نماید و یا در انتظار برنده نهایی این رقابلت باشد.

هزاران کاربر در هر دقیقه مایل هستند فیلم های خود را در یوتیوب بارگزاری نمایند و میلیون ها کاربر در همان لحظه در حال مشاهده کلیپی ویدیویی در یوتیوب هستند، بنابراین ساختار سایت یوتیوب باید به نحوی باشد که از حداقل استانداردهای موجود پشتیبانی کامل و بدون نقصی به عمل آورد.

هم اکنون غول هایی مانند گوگل، اپرا و موزیلا از فناوری WebM VP8 پشتیبانی به عمل می آورند که خود قدرت فراوانی به ویدیوهای با سیستم کدگذاری HTML5 می بخشد. VP8 یک فرمت کدباز پخش فیلم های ویدیویی است که تحت لایسنس رایگان BSD-style ابتدا توسط گوگل توسعه داده شد.

از سوی دیگر مایکروسافت و اپل پشتیبان سیستم ویدیویی با فرمت استاندارد H.264 می باشند، هرچند که اخیراً مایکروسافت اعلام کرده است اینترنت اکسپلورر ۹ به کاربران خود امکان استفاده از WebM را نیز می دهد!

تا زمانیکه تمامی مرورگرها بر سر پشتیبانی از یک استاندارد واحد به توافق دست یابند، یوتیوب اعلام کرده است کماکان به پشتیبانی از فرمت H.264ادامه می دهد که سابقه آن به سال ۲۰۰۷ میلادی باز می گردد.

در تصویر زیر یک کلیپ ویدیویی را مشاهده می کنید که هم زمان از طریق مرورگر گوگل کروم ۶٫۰ در ویندوز ۷ اجرا شده است. در تصویر سمت راست از فلش و در تصویر سمت چپ از HTML5 استفاده شده است.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

نکته قابل ذکر آن است که از نظر کیفیت تصویر و زمان لود شدن تفاوتهایی مشاهده می شود که البته فرمت فلش امتیاز بهتری کسب می کند. آزمایش ها نیز نشان می دهد زمان بارگزاری یک فیلم در HTML5 به مقدار ۱ تا ۲ ثانیه تاخیر دارد.

از جمله مهمترین مزیت های یوتیوب امکان افزودن (embedding) کلیپ های فلش آن در وب سایت های دیگر است که HTML5 هنوز در این زمینه با مشکلاتی روبرو است. همچنین، HTML5 امکان پشتیبانی از وب کم و میکروفون را نیز ندارد.

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...