رفتن به مطلب

معرفی نرم افزارGeoMagic


ارسال های توصیه شده

متداول ترين نوع اندازه برداري از سطوح پيچيده که با روش ها و وسايل دستي مثل کوليس يا زاويه سنج يا Rسنج قابل اندازه گيري نيستندروش CMM مي باشد که يک حسگر بر روي قطعه کار حرکت داده مي شود و خطوطي (Curves) در راستاهاي متلف قطعه ارائه مي گردد که مدلساز مي بايست در نرم افزار مدلسازي خود از اين خطوط صفحاتي(Surfaces) عبور داده و با اصلاح و بازسازي اين صفحات به شکل کلي قطعه کار برسد ، اما اين روش پروسه اي است بسيار زمانگير و مشکل ساز مي باشد و گاها در قطعاتي که داراي سطوح خيلي پيچيده و دقت بالا هستند جواب نمي دهند لذا اسکنرهاي سه بعدي به بازار آمده اند که توسط تاباندن نور به نقاط بسيار زياد و مجاور هم بر روي سطح قطعه کار و ثبت آن ها به توده اي از نقاط کنار هم مي رسند که اين توده انباشته شده به ابر نقاط معروف است و محل عبور سطوحي است که شکل کلي مدل را در بر دارد.

 

از طرفي به علت دقت ابعادي فوق العاده اين نقاط که ممکن است تا رنج ميکرون نيز هم برسد کوچکترين ناهمواري روي سطح قطعه نيز اسکن خواهد شد لذا خروجي نهايي دستگاه شامل يکسرس نقاط اسکن شده اضافي و نقاطي که بيانگر برجستگي ها ، فرورفتگي ها يا بريدگي هاي ناخواسته سطوح نازک است ، مي باشد که بايد اصلاح گردد.

 

اما نرم افزار GeoMagic چيست؟

 

نرم افزار فوق محصول شرکت آمريکايي PTC بوده و جهت تسريع مراحل ساخت سطوح پيچيده در مهندسي معکوس و بالا بردن دقت مدل کامپيوتري تهيه شده به وسيله ابر نقاط بکار گرفته مي شود که داراي قابليت هاي بي نظير و منحصر به فردي است. که هم اکنون بيش از 3000 صنعتگر حرفه اي در صنايع مختلف مثل اتومبيل ، هوافضا ، مهندسي پزشکي يا ساخت وسايل مصرفي در کل دنيا از آن بهره مي برند.

 

در اين نرم افزار فازهاي مختلفي وجود دارند که بايد به ترتيب در تک تک آن ها مراحل کاري مربوطه را انجام داده و به فاز بعدي برويم تا در نهايت به يک مدل سه بعدي يکپارچه با دقت بالا و سطوح يکنواخت برسيم.

 

به طور خلاصه در مورد منطق نرم افزار مي توان گفت که به طور اتوماتيک از هر سه نقطه کنار هم ، سه خط عبور داده و تشکيل يک مثلث مي دهد حال از اين هزاران مثلث بوجود آمده سطوحي عبور مي دهد که همه آن ها در کنا هم شکلي شبيه و نزديک به شکل اصلي قطعه ارائه دهند.

 

اکنون کاربر بايد براي سبک شدن فايل به دقت تعداد اين نقاط را کم کرده و پستي و بلندي هاي احتمالي را اصلاح کند و در نهايت با تکنيک هاي نرم افزار به يک شکل يکپارچه با حداقل سطوح و به صورت کاملا منظم برسد از طرفي در کنار اين کار انواع نمودارها و آناليز هاي مورد نياز جهت کنترل سطوح را نيز در اختيار دارد.

 

در کشورهاي صنعتي از نرم افزار فوق علاوه بر مواردي که ياد شد در جاهايي که نياز به کپي کاري دقيق دارند مثل مدلسازي دندان مصنوعي در دندانپزشکي يا تهيه يک مدل آرشيوي دقيق از اشياء عتيقه يا ابنيه تاريخي و يا قطعات کوچک تزئيني استفاده مي گردد.

 

در کشور ما در حال حاضر تنها در تهران 3 مرکز صنعتي داراي اسکن سه بعدي قطعات (مدل GOM) هستند. که به مراکز صنعتي خارج از سازمان خود خدمات رساني مي کنند و تنها مرکز آموزش نرم افزار فوق گروه فني و مهندسي ادونس تکنولوژي مي باشد

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...