رفتن به مطلب

وقتي تن اينشتين در گور مي‌لرزد


ارسال های توصیه شده

اشاره: مقاله‌ای که می‌خوانید از پایگاه کانترپانچ - متعلق به روشنفکری چپ - ترجمه شده است. انتشار این مقاله با هدف آشنایی با گوشه‌ای از فعالیت‌های بنیاد اینشتین و نه دفاع از اقدامات چاوز صورت می‌گیرد.

 

این موضوع واقعا مسخره و توهین آمیز است که بنیاد آلبرت انیشتین نام این فیزیکدان مشهور جهان را بر روی خود گذاشته است. این بنیاد تحت عنوان «اقدامات غیرخشونت آمیز» نقابی بر چهره خود زده است.

 

این بنیاد نقش مهمی در راه‌اندازی نسل جدیدی از جنگ ها و اقدامات براندازانه در نقاط مختلف جهان ایفا کرده است. این را نیز به خوبی می دانیم که خود انیشتین به این نوع اقدامات خرابکارانه به هیچ وجه تمایلی نداشت.

 

در کتاب « بوش علیه چاوز» به اقدامات آمریکا برای تضعیف دولت چاوز در ونزوئلا اشاره شده است. پس از انتشار این کتاب، جین شارپ بنیانگذار بنیاد آلبرت انیشتین، نویسنده این کتاب را تهدید کرد.

 

نویسنده این کتاب گفته است که یکی از مقامات این بنیاد ضمن تهدید و فرستادن ایمیل، همراه با انتقاد شدید اذعان کرده بود که بنیاد انیشتین از سوی دولت آمریکا برای انجام اقدامات خرابکارانه در ونزوئلا بودجه دریافت کرده است. شارپ نیز پذیرفت که بنیاد انیشتین از «موسسه وقف ملی برای دموکراسی» ( ned) و موسسه بین المللی جمهوری خواهان iri بودجه دریافت کرده است. منابع این بودجه ها نیز در گزارش سالانه موسسه آلبرت انیشتین ذکر شده است. بنابراین واقعا دروغ گویی است که بگوییم این بنیاد متعلق به دولت آمریکا نیست.

 

باید به این موضوع نیز اشاره کرد که بنیاد انیشتین در سال 1983 برای حمایت از طرح «جنگ های پنهان» که از سوی رونالد ریگان رئیس جمهور اسبق آمریکا مطرح شده بود، تاسیس شد.

 

در کتاب اول کالینگرز با عنوان «رمز چاوز»، این موضوع به صراحت اعلام شده که دولت آمریکا بودجه‌ای در اختیار حامیان کودتا در ونزوئلا و مخالفان دولت چاوز قرار داده بود.

 

نکته دیگر این است که کالینگرز اعلام کرده که بنیاد انیشتین با شهروندانی در ونزوئلا که قصد ترور چاوز را داشتند، در ارتباط بود.

 

باید گفت بنیاد انیشتین به طور فعال در طرح ترور چاوز حضور نداشت اما در این راستا بودجه هایی را دراختیار مخالفان دولت چاوز قرار داده بود.

 

رابرت آلونسو یکی از رهبران مخالفان ونزوئلایی نیز در بنیاد انیشتین با مقامات این بنیاد دیدارکرده بود. زمانیکه آلونسو دستگیر شد، در بازجویی هایش به این موضوع اعتراف کرد که ماموریت آنها اقدام علیه چاوز بوده است.

 

از دیگر اقدامات بنیاد انیشتین می توان به آموزش مخالفان دولت چاوز در راستای انجام عملیاتی برای براندازی دولت وی اشاره کرد. درهمین راستا یکسری شورشهای خیابانی طرح ریزی شد که طی آن چندین نفر نیز کشته شدند.

 

تاکتیکهای این عملیات نیز توسط دانشجویان تحت کنترل مخالفان دولت چاوز طی سال 2007 به اجرا درآمد.

 

رهبران این دانشجویان در سال 2005 به بلگراد برای دیدار با نمایندگان جنبش otor-canvas که توسط بنیاد انیشتین آموزش دیده بود، سفر کردند و پس ازاین دیدار به ایالت بوستون برای مشورت مستقیم با جین شارپ رفتند.

 

زمانیکه این دانشجویان غیرحزبی در سال 2007 به خیابانهای ونزوئلا ریختند، شعارها و ایدئولوژی آنها دقیقا همان ایدوئولوژی جنبش otor-canvas بود؛ ایدوئولوژی که تحت ادبیات بنیاد انیشتین تعریف شده بود.

 

جین شارپ هیچ وقت شخصا به نقش مستقیم بنیاد انیشتین در انجام اقدامات خرابکارانه در ونزوئلا اذعان نکرد. البته ازاظهارنظرها و گزارشهای وابسته به این بنیاد می توان به مواضع خصمانه بنیاد انیشتین علیه چاوز و دولتش پی برد.

 

در گزارشی از سوی بنیاد انیشتین به این موضوع اشاره شده که جین شارپ شخصا با رهبران مخالفان در ونزوئلا برای انجام اقدامات خرابکارانه در این کشوردیدار داشته است.

 

به رغم اینکه جین شارپ اعلام کرده بود که بنیاد انیشتین نه موافق و نه مخالف چاوز است، اما اسناد این بنیاد نشان می دهد که هدف مشورتهای شارپ و همکارانش با مخالفان دولت چاوز، حمایت از آنها برای اجرای استراتژی « اقدامات غیرخشونت آمیز» در راستای براندازی دولت چاوز بوده است.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...