رفتن به مطلب

استفاده از نانولوله‌هاي ساخته شده از dna در نانوپزشكي


ارسال های توصیه شده

استفاده از نانولوله‌هاي ساخته شده از DNA در نانوپزشكي

خبرگزاري فارس: گروهي از محققان از نانو لوله‌هاي ساخته شده از DNA در نانو پزشكي استفاده كردند.

 

A0471202.jpg

 

 

به گزارش خبرگزاري فارس، گروهي از محققان دانشكده شيمي دانشگاه مك‌گيل به رهبري دكتر هانادي اسليمن به پيشرفت قابل ملاحظه‌اي در توسعه نانولوله‌ها دست يافته‌اند. اين نانولوله‌ها «گلوله‌هاي جادويي» هستند كه مي‌توانند در آينده براي رسانش داروها به سلول‌هاي بيمار خاص بهكار روند. اسليمن توضيح مي‌دهد كه در اين تحقيق مولكول‌هاي DNA از بستر زيستي خود بيرون آورده مي‌شوند. بنابراين به جاي اينكه بهعنوان كد ژنتيكي بهكار روند، به نوعي واحد ساختماني براي توليد اشياي نانومقياس كوچك تبديل مي‌شوند.

اين گروه پژوهشي با استفاده از اين روش اولين نانولوله‌هاي ساخته شده از DNA را كه مولكول‌هاي مختلف را كپسوله كرده و حمل مي‌كنند، توليد كرده‌اند. زماني كه يك رشته خارجي DNA خاص اضافه مي‌شود، اين نانولوله‌ها محتواي خود را به سرعت و به صورت كامل رها مي‌كنند. يكي از نانولوله‌هاي ساخته شده تنها چند نانومتر عرض داشته و طول آن به 20 هزار نانومتر مي‌رسد.

تاكنون نانولوله‌هاي DNA تنها از طريق پيچيدن ورقه‌هاي دوبعدي ساخته شده از DNA و تبديل آن به يك استوانه توليد مي‌شدند. در روشي كه اسليمن و گروهش توسعه داده‌اند، امكان توليد نانولوله‌هاي با شكل‌هاي مختلف وجود داشته و همچنين اين نانولوله‌ها مي‌توانند داراي انتهاي بسته (براي نگهداشتن مواد) يا داراي ساختار متخلخل (براي رهايش اين مواد) باشند. بنابراين مواد مختلفي همچون داروها مي‌توانند در حضور يك مولكول خاص رها شوند.

 

يكي از كاربردهاي بالقوه اين اكتشاف در آينده درمان سرطان است. با اين حال اسليمن گفت: هنوز تا درمان بيماري‌ها با استفاده از اين روش فاصله زيادي داريم. اين كشف تنها يك گام در اين مسير است. محققان بايد ياد بگيرند كه چگونه اين نانوساختارهاي تشكيل شده از DNA (همچون نانولوله‌ها) را گرفته و آنها را به محيط‌هاي زيستي برگردانند تا مشكلات مربوط به نانوپزشكي همچون دارورساني، مهندسي بافت و حسگرها را حل كنند.

يافته‌هاي اين گروه در 14 مارس 2010 در مجله Nature Chemistry منتشر شده است. هزينه اين تحقيق توسط انجمن ملي علوم و تحقيقات مهندسي و موسسه تحقيقات پيشرفته كانادا تأمين شده است.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...