رفتن به مطلب

« عروس سنگ دريايي » و درمان سرطان‌هاي شايع


ارسال های توصیه شده

« عروس سنگ دريايي » كمكي براي درمان سرطان‌هاي شايع ... :icon_gol::icon_gol::ws2:

 

خبرگزاري فارس: استاديار پژوهشكده گياهان دارويي جهاد دانشگاهي گفت: گياه عروس سنگ دريايي، گياهي است كه مي‌تواند 80 درصد از سلول‌هاي سرطاني خون را كه سرطاني شايع ميان كودكان، سالمندان و اكثر افراد است از بين مي‌برد.

A0663241.jpg

 

به گزارش خبرنگار علمي خبرگزاري فارس، اهميت استفاده از گياهان با خواص دارويي قدمتي طولاني دارد. بشر از ديرباز براي كشف روش‌هاي درماني مؤثر با داروهاي طبيعت دست به تحقيقات و بررسي‌هاي متعددي زده است. امروز اين تحقيقات بيشتر براي درمان بيماري‌هاي صعب‌العلاج از جمله سرطان كه ساليانه قربانيان زيادي را در جهان بر جاي مي‌گذارد به كار مي‌رود.

 

عباس آزادمهر داراي مدرك دكتراي تخصصي ايمونولوژي پزشكي، محقق و استاديار پژوهشكده گياهان دارويي جهاد دانشگاهي با انجام تحقيق روي گياه دارويي عروس سنگ دريايي به موفقيت‌هايي در درمان سرطان نزديك شده است.

مشروح اين گفت‌و‌گو را بخوانيد:

 

فارس: كشف گياهان دارويي در ايران به چه زماني باز مي‌گردد؟

 

آزادمهر:گياهان دارويي از ديرباز به منظور درمان بيماري‌هاي مختلف كاربرد داشته است.

انسان متمدن امروزي با توجه به پيشرفت و توليد داروها و مواد شيميايي به دليل عوارض جانبي و صرف هزينه كمتر بيشتر تمايل به استفاده از فرآورده‌هاي طبيعي در درمان بيماري‌ها دارد به همين علت است كه در دامن طبيعت به دنبال جست‌وجوي گياهان دارويي مي‌رود و به طب سنتي روي مي‌آورد. نه تنها در ايران بلكه در ساير كشورها نيز افراد از ديرباز به سوي تحقيق روي گياهان دارويي مي‌روند تا از طريق آن بتوانند به نتايج دلخواه برسند.

 

فارس:گياهان دارويي كه مصرف آنها متداول‌تر است، كدامند؟

 

آزادمهر: بسياري از اين گياهان پس از گذراندن مراحل كارخانه‌اي به صورت پماد و شربت با تجويز پزشك متخصص در اختيار افراد گذاشته مي‌شود و در سبد دارويي افراد خانواده مورد استفاده قرار مي‌گيرند. تحقيقات اخير نشان مي‌دهد برخي گياهان دارويي خواص ضدالتهابي دارند و برخي ديگر سبب تقويت سيستم ايمني بدن در برابر بيماري مي‌شوند. به‌طوري كه امروز گياهان دارويي مانند پماد كالان دولا كه براي درمان التهاب است يا داروي تزريقي اكرنياسين كه عامل محرك سيستم دفاعي بدن است و داروهاي ديگر كه با تحقيق محققان روبه افزايش است كاربرد فراوان دارد.

 

فارس: تحقيق شما در زمينه‌اي است؟

 

*آزادمهر: از آنجايي كه سيستم ايمني بدن نقش بسيار مهمي در دفاع از بدن در برابر انواع ميكروب‌ها و ويروس‌ها ايفا و كمك زيادي به از بين بردن تومورهاي سرطاني مي‌كند، از اين رو شناسايي تركيباتي از گياهان دارويي كه سبب تقويت و تحريك پاسخ ايمني بدن و مهار سرطان مي‌شود از اهميت بالايي برخوردار است. اقليم جغرافيايي كشور ما داراي تنوع آب‌وهوايي و سرشار از داروهاي متنوع گياهي است و شناسايي اثرات ضدسرطاني اين گياهان دارويي بااهميت و سودمند است.

 

از اين رو به كمك كارشناسان گياه‌شناسي و متخصصان داروسازي چند گياه دارويي استان فارس و منطقه دنا را كه به‌طور سنتي در ميان مردمان اين منطقه مصارف دارويي داشتند شناسايي و انتخاب كرديم. پس از تهيه عصاره گياهان دارويي تأثير آنها را روي سلول‌هاي ايمني بدن و انواع سلول‌هاي سرطاني انسان شامل سرطان خون، مثانه، ريه و تخمدان مورد بررسي قرار داديم و در اين طرح پژوهشي مشخص شد برخي گياهان دارويي باعث تحريك و تقويت پاسخ‌هاي ايمني بدن مي‌شوند. پس از انجام تحقيقات و تكميل اين پروژه نتايج تحقيق به صورت مقاله ISI در مجلات خارجي چاپ شد و اميدواريم در آينده، موفق به شناسايي ماده مؤثره اين گياه دارويي در نمونه‌هاي آزمايشگاهي حيوانات مبتلا به تومورهاي سرطاني شويم و به صورت تخصصي انجام شود.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...