رفتن به مطلب

مرفولوژی پوشش گیاهی


ارسال های توصیه شده

در اغلب موقعیتهای طراحی سایت، جوامع گیاهان بیشترین اثر را در نحوه ادراک آن مکان دارند. در اکثر موارد، گیاهان مهمترین متغیر محیطی هستند که در ذهن بیننده تصویر ایجاد می‌کنند. درک حسی یک مکان تا حد بسیار زیادی به شکل بصری صورت می‌گیرد. همچنین در اکثر مواقع، گیاهان بهتر از هر ماده دیگر مورد استفاده طراح سایت می‌توانند ویژگی بصری مکانی را تعیین نمایند.

 

فرم گیاه از بین تمام ویژگیهای آن بیشترین اثر را بر احساس بصری ناظر از محیط دارد. فرم گیاه ترکیبی از نمای کلی گیاه و نحوه رشد آن است. هر فرمی ویژگیها و امکانات طراحی خاص خود را به شرح زیر داراست

 

- گیاهان مخروطی شکل بر جهت عمودی تاکید دارند. این گیاهان معمولا در طراحی به عنوان نقاط کانونی مطرح می‌شوند.

 

- گیاهان ستونی شکل، شبیه گیاهان مخروطی شکل هستند با این تفاوت که نوک آنها مدور است، در طراحی نیز به همین منظور به کار می‌روند.

 

- گیاهان مدور که معمولترین نوع گیاهان هستند، اغلب در مجموعه طراحی، بخش عمده گیاهان را تشکیل می‌دهند. آنان فاقد جهت بوده و به عنوان زمینه‌ای برای فرمهای جهت دارتر کارایی داشته و غالبا برای مجموعه گیاهان نقش پیوند دهنده دارند.

 

- گیاهان چتری بر جهت افقی تاکید می‌کنند، این گیاهان برای امتداد دادن فرمهای معماری به درون سایت کاربرد دارند.

 

- گیاهان هرمی شکل ویژگی رسمی و معمارانه دارند. آنها به مجموعه استحکام و دوام می‌بخشند.

 

- درختان مجنون غالبا در نواحی مرطوب می‌رویند، اگر به صورت نیمرخ در مقابل فرمهای معماری قرار گیرند یا به شکل آبشار بر آنها بریزند شکل موثری پیدا خواهند کرد.

 

- گیاهانی که به اشکال بدیع و برجسته دیده می‌شوند نامنظم و خمیده هستند. فرم آنها معمولا در اثر عوامل طبیعی ایجاد شده است که از این طریق به بیان آن عوامل می‌پردازند. این گیاهان در محیط و منظرهای گیاه کاری شده نمونه‌های جالبی هستند. فرمهای ترکیبی متمرکز، از رابطه متقابل تعدادی از گیاهان حکایت دارد و با توالی گیاهان تغییر می‌کند. توده گیاهان با شکل طبیعی با توجه به معیارهای محیطی آزادانه سازمان می‌یابند، اما نوع معمارانه آن. روی خطوط شبکه‌ای سازمان می‌گیرند. این توده از فاصله دور به شکل خط مستقیم و صحنه‌ای با تراکم یکسان به نظر می‌رسد و از نزدیک فضایی رسمی را می‌سازد که با شبکه ستونی تنه درختان تقسیم شده و بسیار معمارانه می‌نماید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...