رفتن به مطلب

7 نرم افزار آی فن برای نجات زمین


ارسال های توصیه شده

نرم افزارهای متعدد و فراوانی برای تلفنهای آی-فن طراحی و ارائه می شوند اما تعداد محدودی از آنها کاربرد خود را به حفظ و بقای محیط زیست و سبزتر کردن زیستگاههای انسانها و حیوانات محدود کرده اند تا به این شکل اثری هر چند جزئی در نجات سیاره زمین داشته باشند

کد خبر : 05645 تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۸۹

 

 

 

 

 

بسیاری از نرم افزارهای آی-فن شرکت اپل وجود دارند که می توانند شیوه زندگی کاربران را به زندگی پاک و دوستدار محیط زیست تغییر دهند اما تنها چند نمونه از آنها وجود دارند که قادرند قدمهای آنها را در این مسیر مستحکم تر و سبزتر کنند. در ادامه با هفت نمونه ای این نرم افزارهای سبز آشنا خواهید شد:

 

گزارش محیطهای آلوده به نفت: محافظان و ناجیان حیات وحش در خلیج مکزیک تمامی نیروی خود برای نجات جان حیواناتی که در محاصره نفتهای نشتی از چاه نفت شرکت BP قرار گرفته اند را به کار بسته اند اما تعداد آنها به اندازه ای نیست که بتوانند هر سانتیمتر از سواحل آمریکا را تحت نظر داشته باشند. در این جا است که نرم افزار MoGo وارد میدان می شود.

 

این نرم افزار رایگان توسط محققان دانشگاه ماساچوست و با امید گسترش دادن شبکه احیا و نجات حیات وحش ساخته شده است و کاربران با استفاده از آن به راحتی تصویری از حیات وحش به نفت آلوده را به ثبت می رسانند. GPS داخلی آی-فن جزئیات مربوط به تصویر را تعیین کرده و پس از قرار گرفتن عکس بر روی اینترنت، نرم افزار کاربر را با مرکز WildLife Hotline اتصال می دهد تا گزارش وی از آنچه دیده است را دریافت کند.

 

کاربران این نرم افزار علاوه بر کمک به نجات جان حیوانات در واقع پایگاه اطلاعاتی حیات وحش را به وجود می آورند که پس از خاتمه این فاجعه زیست محیطی می توان از آن در بازسازی و احیای حیات وحش منطقه استفاده کرد.

 

ردیابی مسیر نشت نفت در خلیج: نرم افزار "گزارشگر نشت نفت خلیج" فرایند ردیابی و پیگیری نشت نفت در اعماق دریا در خلیج مکزیک را آسانتر می کند. این نرم افزار رایگان که توسط سازمان خیریه و فعال محیط زیست ارائه شده است امکان جستجوی گزارشهای مربوط به نشت نفت، مناطق آلوده به نفت و یا وجود بوی نفت در یک منطقه را برای کاربر به وجود آورده و کاربران می توانند در صورت مواجهه با چنین شرایطی عکسها و گزارشهای خود را در اینترنت و به سایت این سازمان ارسال کنند.

 

ماهیگیری بیش از اندازه را متوقف کنید: این نرم افزار با رتبه بندی غذاهای دریایی از جنبه های پایدار بودن منابع آنها و میزان سالم بودن این مواد غذایی، به گونه ای بر میزان مصرف این جانداران کنترل و نظارت خواهد داشت.

 

درختی بکارید: با پرداخت تقریبا یک دلار برای خریداری نرم افزار "یک درخت واقعی" می توانید درختی مجازی با شکوفه و پرنده های آوازه خوان بر روی شاخه هایش داشته باشید اما ارزش واقعی این نرم افزار در جهان واقعی کاشته شدن یک درخت واقعی در مناطق جنگل زدایی شده گرمسیری توسط یاران سازمان ملل در ازای هر بار خریداری این نرم افزار است. تا کنون با کمک این نرم افزار بیش از دو هزار درخت در برزیل، هندوراس، نیکاراگوئه، پاناما، کامرون، اتیوپی، بروندی، سنگال، زامبیا، هند، فیلیپین و هائیتی کاشته شده اند.

 

با گرمای جهانی بجنگید: نرم افزار "سبز سنج" با استفاده از شتاب سنجهای آی-فن و یا آی-پاد لمسی میزان کارایی رانندگی کاربران خود را ارزیابی کرده، میزان مصرف سوخت، هزینه و انتشار دی اکسید کربن خودروهای آنان را در زمان حقیقی و در هنگام رانندگی محاسبه کرده و به اطلاع کاربر می رساند تا کاربران با استفاده از این اطلاعات و با مدیریت بر روی مصرف سوخت از میزان انتشار کربن در هوا بکاهند. عرضه کننده این نرم افزار پیش بینی می کند در دوره ای دو ساله این نرم افزار 6 دلاری توانسته است دو میلیون گالن سوخت را ذخیره کرده و از انتشار 47 هزار تن دی اکسید کربن در هوا جلوگیری کند.

 

انرژی را حفظ کنید: نرم افزار یک دلاری MeterReading به کاربر امکان کنترل میزان مصرف آب، برق و گاز و هزینه های ناشی از آن را خواهد داد. کاربران با خواندن اطلاعات به دست امده از این نرم افزار در قالب نمودار و آمار روزانه، هفتگی یا ماهانه و حتی سالانه می توانند به تدریج از هزینه قبضهای بعدی خود کاسته و به کاستن مصرف انرژی ها کمک کنند.

 

هوشمندانه سفر کنید: "چرخ کپنهاک" چرخ دوچرخه ای هوشمند است که می تواند هر دوچرخه ساده ای را به دوچرخه ای الکتریکی تبدیل کند. این چرخ با استفاده از بلوتوث به نرم افزار "پروژه چرخ کپنهاک" آی-فن اتصال یافته و اطلاعاتی درباره شدت پدال زدن کاربر، وضعیت جاده و ترافیک و میزان مونواکسید کربن موجود در هوا ارائه می کند. با وجود اینکه تولید انبوه این چرخها تا پایان سال جاری عملی نخواهد شد اما فرماندار کپنهاک تا کنون تعدادی از آنها را برای کارگران شهر سفارش داده است.

به گزارش مهر، MIT که ساخت این نرم افزار را به عهده داشته امیدوار است دوچرخه سواران با استفاده از این نرم افزار و ارسال اطلاعات آن بر روی شبکه های اجتماعی به دیگر دوچرخه سواران در انتخاب مسیر مناسب و خلوت کمک کرده و نقشه به دست آمده از اطلاعات کاربران بتواند در سبزتر کردن شهرها موثر باشد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...