رفتن به مطلب

دنياي رنگ‌ها در بال‌هاي پروانه


ارسال های توصیه شده

دانشمندان در دانشگاه ييل براي اولين بار توانسته اند ساختار تركيبات رنگي پيچيده موجود در بال پروانه‌ها را به شكل سه بعدي به ثبت برسانند.

 

به گزارش مهر، دانشمندان از گذشته مي‌دانستند رنگ سبز بال پروانه‌ها به واسطه فلس‌هاي كريستالي به نام Gyroid‌ها به وجود مي‌آيند كه مي‌توانند نور را به اشكال خاصي منحرف كرده و بازتابانند.

 

اما از آنجايي كه Gyroidها ابعادي برابر چند صد نانو متر دارند، دانشمندان فقط قادر به ثبت تصاويري نا واضح و دو بعدي از آنها بودند.

 

اكنون با كمك شيوه تصويربرداري پرتو ايكس، دانشمندان در دانشگاه ييل براي اولين بار توانسته اند ساختار سه بعدي اين تركيبات پيچيده در بال پروانه‌ها را به شكلي واضح و شفاف مورد بررسي و مشاهده قرار دهند.

 

همه پروانه‌ها براي ساخت بال‌هاي رنگي از اين كريستال‌ها استفاده نمي‌كنند و بيشتر اين حشرات زيبا از رنگدانه‌ها يا ساختارهاي ساده تري استفاده مي‌كنند.

 

با اين همه دانشمندان اميدوارند با استفاده از بال پروانه‌ها به عنوان الگو بتوانند موادي را براي اهداف تكنولوژيكي مصنوعي ابداع كنند.

 

براي مثال مي‌توان از Gyroidها براي توليد پارچه‌هايي مقاوم در برابر كم رنگ شدن استفاده كرد كه نيازي به رنگ نداشته و از هر زاويه‌اي قابل ديدن هستند.

 

دانشمندان بر اين باورند Gyroidها فقط در دوره پيله بر روي بال پروانه‌ها به وجود مي‌آيند و پس از خارج شدن پروانه‌ها از پيله امكان جايگزين شدن آنها توسط ساختاري جديد وجود نخواهد داشت.

 

در ادامه تصوير زيبايي كه ساختار سه بعدي بال پروانه‌هاي زمردي «كتل هارت» و «جونيپر» را نمايان مي‌كند و توسط دانشمندان دانشگاه ييل به ثبت رسيده‌است را مي‌بينيد:

 

اين ساختار سبز - نارنجي كه بيشتر به پوست يك خزنده شباهت دارند تصويري از فلس‌هاي زمردي رنگ بال‌هاي پروانه «كتل هارت» است كه در زير ميكروسكوپ به ثبت رسيده است.

 

 

 

لينک خبر:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

منبع خبر: اطلاعات

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...