رفتن به مطلب

رهايي از كابوس آمپول با ابتكار ايراني!


ارسال های توصیه شده

سرنگسوزن مخفي با قابليت حفظ تعادل سرنگ به هنگام تزريق وريدي و خونگيري ازعروق به همت يك دانشجوي پزشكي دانشگاه علوم پزشكي قم طراحي و ساخته شد.

 

کد خبر : 05630 تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۸۹

 

 

 

با بيان اين كه آمپول سوزن مخفي، كاهش درد ناشي از تزريقات عضلاني را بههمراه خواهد داشت، گفت: اين سرنگ به راحتي روي پوست بيمار قرار گرفته وسپس با فشار دادن دسته سوزن، قسمت نوك سوزن وارد عضله شده و تا حداكثر عمقعضله وارد مي‌شود كه اين امر باعث كاهش درد ناشي از تزريق شده و اطمينانكامل از عميق بودن تزريق ايجاد مي‌شود و باعث كاهش احتمال آسيب به اعصابعمقي و عروق خواهد شد.

 

وي افزود: به دليل مخفيبودن سوزن سرنگ در داخل محفظه مخفي كننده به راحتي مي توان كودكان را فريبداده و از ترس آنها كم كرد. از آن جا كه اين سرنگ‌ها سوزن ندارند، وقتيكودك اين را مي‌بيند از لحاظ رواني به وي القا مي‌شود كه سرنگ فاقد سوزنتيز و برنده و فلزي است و قبل از تزريق از ترس وي كاسته مي‌شود كه باعثكاهش احتمال شوك خواهد شد.

 

به گفته وي، اين ترفنددر ترس ناشي از سرنگ دندانپزشكي‌ نيز قابل اجرا بوده و تنها مي بايستساختمان سرنگ، فلزي شده و تغييرات كوچكي جهت مقاومت بيشتر آن صورت پذيردولي مكانيسم تغييري نمي كند و ديگر نياز به تكنيك‌هاي قديمي نخواهد بود.

 

داستاني درباره ساختارآمپول ابداعي گفت: سرنگ سوزن مخفي داراي سه قسمت بدنه اصلي، دسته پمپكننده و سوزن است. بدنه اصلي كه خود شامل دو قسمت لوله مخزن و لوله مخفيكننده است، از دو محفظه تشكيل شده كه به وسيله يك سوراخ كوچك در قسمتانتهايي لوله مخزن با لوله مخفي كننده در ارتباط است و مايع مورد نظر دراين دو فضا از طريق اين سوراخ منتقل مي‌شود كه قطر اين سوراخ دايره‌اي شكلحدود 2 ميلي متر است؛ البته از لحاظ طول مانند سرنگ‌هاي معمولي است كه ايناضافه قطر به دليل اضافه شدن لوله مخفي كننده مي‌باشد كه اين قطر كمتر ازسرنگ انسولين خواهد بود.

 

وي درباره مزيت سرنگسوزن مخفي(sna) توضيح داد: تعيين زمان دقيق وارد شدن نوك سرنگ به فضاهايداخل بدن جهت تخليه مايعات حفرات داخلي مثل پلور، پريكارد، مايع آسيت،مفاصل مهمترين مزيتاین سرنگ به شمار مي رود.

 

داستاني خاطرنشان كرد: براي استفاده از اين سرنگ‌ در اين موارد سرنگ سوزن مخفي شده را روي پوستقرار داده و دسته سوزن را به آرامي فشار مي دهيم، زماني كه قسمتي از سوزنوارد پوست شد دسته پمپ كننده را به طرف عقب مي‌كشيم كه باعث ايجاد خلا درپشت سوزن شده و زماني كه دسته سوزن را فشار مي دهيم و به فضاي حاوي مايعمي‌رسد. به علت اختلاف فشار دو فضا و خلاء ايجاد شده پشت سوزن مايع واردمحفظه رابط مي‌شود كه به راحتي با چشم قابل ديدن است و ديگر نياز به جابجاكردن يا بيشتر جلو بردن سوزن نمي‌باشد؛ بنابراين اين مساله دقت كار رابالا برده و از آسيب‌هاي احتمالي جلوگيري مي‌كند.

 

وي مزيت ديگر اين آمپولرا حفظ تعادل سرنگ هنگام تزريق داخل وريدي يا خونگيري از عروق عنوان كرد وبه ايسنا گفت: به دليل اين كه اين سرنگ داراي دو دسته كنترل كننده پمپ وسوزن به طور جداگانه است به راحتي مي‌تواند فرايند تزريق يا خونگيري راهدايت كرد، بدون اين كه سرنگ جابجا شده يا حركت كند با استفاده از اينسرنگ زماني كه رگ مورد نظر انتخاب شد، سرنگ در قسمت پايين رگ با دست چپثابت و نگه داشته مي‌شود و با دست ديگر دسته سوزن به درون رگ فشار دادهمي‌شود، زماني كه خون وارد محفظه رابط شود، بدون تغيير زاويه سرنگ با هماندست راست اين بار دسته پمپ كننده فشار داده شده و تزريق يا خونگيري صورتمي‌گيرد و در حين انجام اين اعمال سرنگ با دست چپ ثابت بوده و حركتينخواهد داشت و مانع از ايجاد آسيب به ديواره رگ‌ها خواهد شد.

 

داستاني، انجامآسپيراسيون خودكار قبل از تزريق عضلاني را يكي ديگر از مزيتهاي اين اختراععنوان و اضافه كرد: زماني كه نوك سوزن وارد پوست مي‌شود با كشيدن دسته پمپكننده به ميزان كمي به عقب در پشت سوزن ايجاد خلاء مي‌شود كه اگر در حينوارد كردن سرنگ به عضله به رگي آسيب وارد شود و خونريزي ايجاد شور فوراوارد محفظه رابط شده و فرد تزريق كننده ملزم به خارج كردن سوزن و تغييرجاي سرنگ مي‌باشد كه اين امر خود نيز باعث كاهش درد ناشي از تزريق و كاهشخطرات احتمالي ناشي از آسيب به عروق خواهد شد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...