رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

در عصر حاضر از محصولات فولادی در صنایع مختلفی استفاده می شود. یکی از رایج ترین محصولات فولادی که در بسیاری از صنایع، به خصوص ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد میلگرد نام دارد. میلگرد ها از جهات مختلف، به انواع مختلفی تقسیم می شوند. در ادامه انواع میلگرد را از نظر ظاهر و مقاومت معرفی خواهیم کرد.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

انواع میلگرد از نظر ظاهری

  1. میلگرد ساده
    این میلگرد ها که دارای سطحی صاف و یکنواخت هستند، در سایز های بین 6 تا 50 میلی متر در دسترس می باشند. یکی از مهم ترین ویژگی های میلگرد های ساده این است که به راحتی خم می شوند و بدون این که به کل ساختار میلگرد آسیب وارد شود، می توان آن ها را برش داد. از این میلگرد ها بیشتر به منظور ساخت درز انقباض برای خیابان ها و فرودگاه ها استفاده می شود. درز های انقباض در فاصله های معینی در مابین بتن ها جایگذاری شده و از جمع شدن و ایجاد ترک در بتن جلوگیری می کنند. با توجه به انعطاف نسبی میلگرد های ساده، به هیچ عنوان برای استفاده در پل ها و ساختمان ها توصیه نمی شود، زیرا امکان جدا شدن میلگرد از بتن در اثر وارد شدن فشار زیاد وجود خواهد داشت.
  2. میلگرد آجدار
    این میلگرد ها که در سایز های 6 تا 50 میلیمتر تولید می شوند، به دلیل سطح زبر و آجداری که دارند، مشکلات میلگرد های ساده را نداشته و اتصال نسبتا خوبی با بتن برقرار می کنند، به طوری که احتمال جدا شدن میلگرد از بتن بسیار کم است. میلگرد های آجدار نیز خود به دو دسته « آجدار ترمودینامیکی یا TMT » و « آجدار مقاومت بالا یا HSD » تقسیم می شوند.

انواع میلگرد از نظر مقاومت
میلگرد ها دارای تنوع نسبتا بالایی هستند. در هر پروژه عمرانی می توان از 6 نوع میلگرد از نظر مقاومت استفاده کرد:

  • میلگرد اروپا
    این میلگرد ها که از منگنز و ترکیبات آن ساخته شده اند، در بین انواع میلگرد ها کم ترین مقاومت را از خود نشان می دهند و کار با آن ها بسیار راحت است؛ در ضمن این میلگرد ها به نسبت سایرین قیمت مناسب تری دارند.
  • میلگرد کربن دار
    این میلگرد ها از جهت این که مقاومت کششی نسبتا خوبی دارند گاهی اوقات گزینه مناسبی می باشند؛ اما در استفاده از میلگرد های کربن دار با یک مشکل اساسی رو به رو هستیم. میلگرد های کربن دار که گاهی از آن ها با نام نوار سیاه نیز یاد می شود، با قرار گرفتن در معرض رطوبت دچار خوردگی شده، به مرور زمان ساییده می شوند و در نهایت از بین می روند. لازم به ذکر است که برای محافظت از خوردگی فولاد در بتن راه حل هایی عملی وجود دارد که می توانید با اعمال این راه حل ها تا حد زیادی از خوردگی میلگرد های کربن دار هنگام قرار گرفتن در معرض رطوبت جلوگیری کنید.
  • میلگرد گالوانیزه
    این میلگرد ها به دلیل وجود یک پوشش به نام ورق گالوانیزه 40 درصد نسبت به فولاد ضد زنگ در برابر رطوبت و خوردگی مقاوم تر هستند. شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد که ورق گالوانیزه چیست؟ ورق گالوانیزه در واقع پوششی است که محصولات آهنی و فولادی را در برابر خوردگی محافظت می کند و همان طور که گفتیم میلگرد های گالوانیزه به دلیل وجود پوشش گالوانیزه‌ی روی آن ها، در برابر خوردگی بسیار مقاوم بوده و بسیار سخت و با دوام می باشند؛ البته این ویژگی ها سبب شده است که قیمت میلگرد های گالوانیزه نسبت به سایر میلگرد ها تا حدودی گران تر باشد.
  • میلگرد پوشش داده شده با اپوکسی
    این میلگرد در واقع همان میلگرد کربن دار است که با اپوکسی پوشانده شده است. این پوشش اپوکسی بسیار ظریف و حساس بوده و هر گونه شوک و ضربه، بر مقاومت آن در برابر خوردگی و زنگ زدگی تاثیر منفی خواهد داشت. گفتنی است که این نوع میلگرد 70 تا 1700 برابر فولاد کربن در برابر زنگ زدگی مقاوم تر است.
  • میلگرد های فولادی ضد زنگ
    این نوع میلگرد همان طور که از اسم آن نیز پیدا است، در برابر خوردگی بسیار مقاوم است و حدود 1500 برابر مقاومت بیشتری نسبت به میلگرد سیاه دارد. این میلگرد ها بالا ترین قیمت در بین کلیه میلگرد ها را به خود اختصاص داده اند و بهترین نوع میلگرد برای اکثر پروژه ها محسوب می شوند.
  • میلگرد فایبرگلاس تقویت شده با پلیمر
    این نوع میلگرد در بین تمامی انواع میلگرد ها مقاوم ترین می باشد و به میلگرد شیشه ای تقویت شده با پلیمر شهرت دارد. ترکیب آن از موادی شبیه به کربن و فایبرگلاس بوده، خوردگی در آن ایجاد نمی شود و پوشش آن نسبت به پوشش اپوکسی بیشتر است.
نقل قول

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...