رفتن به مطلب

آیا گوشی اندرویدی من از RCS پشتیبانی می کند؟


ارسال های توصیه شده

چگونه بفهمیم گوشی اندرویدی ما از RCS پشتیبانی می‌کند؟ 


RCS استاندارد مربوط به پیام های متنی است که مدتی پیش گوگل آن را در دسترس عموم قرار داده است. این امکان هنوز در دسترس کاربران کشور ایران و چند کشور دیگر قرار داده نشده است.در این مقاله در مورد چگونگی دانستن این که گوشی اندرویدی ما از RCS پشتیبانی می کند توضیح می دهیم. و روش آن را به مخاطبان آموزش می دهیم.

RCS چیست؟
RCS مخفف کلمات Rich Communication Services می باشد. RCS استاندارد کاربردی پیام های متنی است. این فن آوری توسط گوگل در دسترس عموم قرار گرفته و به عنوان رقیبی برای پیام رسان اپل محسوب می شود.

RCS پروتوکلی بین اپراتور های تلفن همراه و تلفن ها است. RCS با هدف جایگزینی پیام های SMS و MMS در نظر گرفته شده است. این دو مورد قالب هایی هستند که سال هاست وجود دارند و همه با آن ها آشنا هستیم.

 

RCS برای اولین بار در سال 2007 تشکیل شد و توسط انجمن GSM (GSMA) یعنی نهاد تجارت صنعت که نمایندگی اپراتور های تلفن همراه در سراسر جهان را در اختیار دارد در سال 2008 تصویب شد و در سال 2016 با نمایه جهانی شدن آن موافقت شد.

نمایه جهانی مجموعه ای از استانداردهاست که تمام اپراتور های تلفن همراه و تولید کنندگان موبایل و فراهم کنندگان نرم افزار ها می توانند از آن استفاده کنند و به کمک آن RCS را در دستگاه ها راه اندازی کنند.

 

پیام رسان RCS بیشتر شبیه واتس اپ است که در آن می توان بصورت زنده چت کرد و شامل پشتیبانی چند رسانه ای است و همه چیز از طریق شبکه اطلاعات مدیریت می شود.

RCS به عنوان رقیبی برای iMessage اپل محسوب می شود. اگر چه بین نحوه عملکرد این دو سرویس وجود دارد.

وضعیت اخیر پیام رسان RCS چگونه است؟


RCS برای سال ها به طور قابل ملاحظه ای توسط شبکه های تلفن همراه و نرم افزار ها و دستگاه ها پشتیبانی می شد. مشکلی که در گذشته وجود داشت این بود که مسئولیت پشتیبانی به شبکه های تلفن همراه واگذار شد و تعداد کمی از آن ها به این مسئله منتقل شدند. برای این امر دلایل زیادی وجود داشت که احتمالا یکی از این دلایل کاهش تعرفه های پیام کوتاه یا MMS بوده است و کار بر روی عملکرد های شبکه ای متقابل را با اولویت پایین در نظر گرفته است.

با این حال در سال 2019 گوگل زمام امور را پس گرفت و اکنون این قابلیت در دستگاه های اندرویدی و استفاده از سرور های گوگل به جای سرور های شبکه تلفن همرا پشتیبانی می شود.

این سرویس ابتدا در کشور های انگلیس و فرانسه مورد استفاده قرار گرفت. در انگلستان این سرویس در 28 ژوئن 2019 فعال شد و در دسامبر 2019 در ایالات متحده به طور گسترده تری مورد استفاده قرار گرفت.
 

قابلیت های سرویس RCS
همان طور که قبلا اشاره شد این سرویس در کشور هایی مانند روسیه و چین و از جمله ایران هنوز فعال نشده و مورد استفاده قرار نگرفته است. اما در صورتی که در یکی از کشور هایی زندگی می کنید که این سرویس در آن جا فعال است و مورد استفاده قرار می گیرد می توانید از طریق این آموزش بفهمید که آیا گوشی اندروید شما از این قابلیت برخوردار است یا نه.

 

به طور خلاصه RCS استانداردی است که بنا به باور تحلیل گران آینده پیام های متنی به حساب می آید. این سرویس بسیاری از قابلیت هایی که امروزه در اپ های پیام رسانی مانند تلگرام و واتس اپ استفاده می شود را برای ما به ارمغان می آورد. از جمله این قابلیت ها نشانگر تایپ و read receipt و امکان ارسال تصویر با کیفیت می باشد.

 

فرایند اضافه شدن این سرویس به گوشی های هوشمند مدت هاست که در حال انجام است. اما این فرایند از پیشروی منظمی برخوردار نبوده است. نکته قابل توجه این است که آیفون ها از این سرویس پشتیبانی نمی کنند و اپل به جای این سرویس از استاندارد های اختصاصی در آی مسیج بهره می برد. اپراتور های مخابراتی موانعی بر سر اضافه شدن این سرویس به گوشی ها قرار داده اند اما گوگل تلاش دارد تا این موانع را از میان بردارد.

 

بنابر این اگر می خواهید به این سرویس دسترسی داشته باشید باید از گوشی های اندروید استفاده کنید . گوشی شما باید مجهز به اپلیکیشنی باشد تا این سرویس را پشتیبانی کند. اپلیکیشن گوگل مسیجز  از این سرویس پشتیبانی می کند و برای همه دستگاه های اندرویدی قابل دسترسی است. احتمال می رود که اپلیکیشن پیش فرض پیامک روی گوشی شما نیز از این سرویس پشتیبانی کند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...