رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

چکیده :

با افزايش تقاضاي انرژي و همچنين كاهش توليد از ميادين قديمي ، شركتهاي نفت وگاز فعاليت هاي اكتشافي خود را در محلهاي مورد چالش مانند مخازن در زير آبهاي عميق ، گنبد هاي نمكي ، بازالت و كربناته توسعه داده اند. اين محيطها اغلب داراي تصاوير لرزه نگاري روشني نيستند اما اكنون تكنولوژي لزره نگاري دريايي جديد نتايج با كيفيت بالايي را در جهت كاهش ريسك مهيا نموده است .

اكتشاف نفت وگاز كاري مبتني بر ريسك است . با افزايش احتمال حفاري موفق در لرزه نگاري سه بعدي، اين تكنولوژي بيشتر از هر تكنولوژي مدرن ديگر بكار ميرود . در دهه هاي 1970 و 1980 قبل از كار هاي اكتشافي سه بعدي موفقيت حفاري اكتشافي در آمريكا حدود 25 در صد بود . به محض استفاده گسترده شركتهاي توليدي و اكتشافي حفاريهاي موفقيت آميز اكتشافي به 50 درصد در سال 2005 افزايش يافت و همچنين براي چاههاي توسعه‎اي به 88 درصد رسيد . گرچه پيشرفتهاي حاصل از حفاري ، LWD ، بررسي هاي تصويري و داده هاي حين حفاري در اين موفقيت دخالت داشته اند اما لرزه نگاري سه بعدي تأثير به مراتب بيشتري از اين تكنولوژي ها داشته است .

گرچه لرزه نگاري سه بعدي در مقياس وسيع موفقيت هاي خوبي كسب نموده است اما در برخي محلها نرخ حفاري موفق همچنان پايين است .عمليات اكتشافي لرزه نگاري سه بعدي كه نرخ موفقيت را در خشكي و آبهاي كم عمق را خيلي افزايش داده نتوانسته در آبهاي عميق ، لايه هاي نمكي ، كربناته و سطوح نامناسب درياها موفق باشد. .

 

 

 

 

ارائه دهندگان : اقبال مطاعی، کارشناس مخازن- شرکت بهره برداری نفت و گاز غرب- اداره مهندسی نفت

محل ارائه : دومین کنگره ملی مهندسی نفت ایران

تاریخ انتشار : بهمن 86

تعداد صفحه : 11

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...