رفتن به مطلب

رونق بازار نفت و چالشهاي صنعت حفاري


mim-shimi

ارسال های توصیه شده

چکیده :

تاثيرپذيري مستقيم صنعت حفاري از رونق بازار نفت، به عنوان يكي از مولفه هاي اصلي فعاليتهاي اكتشاف و توليد عملا اين صنعت را با مشكلاتي اساسي مواجه ساخته است كه مي توان اهم چالشهاي پيش روي اين صنعت را در سه بخش عمده تامين مصالح و تجهيزات، نيروي انساني متخصص و ماهر و نيز توانايي پيمانكاران عرضه خدمات مهندسي و مديريت فعاليتهاي تخصصي بررسي نمود.

بازار مواد و مصالح مورد نياز چاهها و نيز تجهيزات مورد استفاده در عمليات علاوه بر تاثير پذيري از افزايش قيمت فولاد ارتباط معني داري با التهاب بازار انرژي دارد. ضمن اينكه اكثر سازندگان انواع دكلهاي حفاري به ويژه دكلهاي حفاري دريايي، دستگاهها و ابزارهاي خدمات جانبي حفاري نيز اين افزايش را در قيمتهاي كالا ها و خدمات لحاظ كرده اند. به عبارت ديگر التهاب بازار انرژي تاثير مضاعفي بر قيمت كالا و خدمات تخصصي حفاري هم از جهت نياز به مواد اوليه فولادي و هم به دليل عطش بازار تقاضاي اين گروه داشته است. به دليل مشكل عدم تامين به موقع مصالح و تامين دستگاههاي حفاري براي پروژه هاي توسعه اي، شركتهاي نفتي در عمل راه تعميرات و بازيابي و توان افزايي چاههاي متروكه يا در حال توليد را در پيش گرفته اند تا در زمان كمتري با ساختار موجود چاههاي غير اقتصادي را اقتصادي و يا بالاترين بهره را از رشد بازار كنوني داشته باشند. همين امر به تبع خود نياز به سرويس هاي تخصصي تعمير و تست چاهها را تشديد نموده است.

در دهه اخير نياز به نيروي انساني متخصص و ماهر در بخش مهندسي، مديريت و نيروهاي فني- خدماتي پروژه هاي بالادستي نفت و گاز هم در بخش چاههاي اكتشافي و توليدي و هم در بخش افزايش توليد چاههاي موجود و احياي چاههاي غير اقتصادي قديمي به نحو چشمگيري افزايش يافته است. بطوريكه شركتهاي پيمانكار مديريت و سرپرستي فعاليتهاي نفتي ضمن در اختيار داشتن فرصت هاي فراوان كاري از بابت تامين نيروي انساني و تجهيزات اجراي كار دچار محدوديت هستند و نوعي تناقض "چالش در عين فرصت" پيش روي اين شركتهاست. همچنين اطمينان از ظرفيت شركتها و توانايي انجام همزمان چند پروژه از ديگر چالشهاي شركتهاي نفتي در واگذاري پروژه ها به پيمانكاران بخش حفاري و تكميل چاهها مي باشد.

 

 

 

 

ارائه دهندگان : ذوالفقار ملائيان -) كارشناس ارشد مهندسي نفت - شركت پتروپارس(

محل ارائه : دومین کنگره ملی مهندسی نفت ایران

تاریخ انتشار : بهمن 86

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...