رفتن به مطلب

راه های ارتباط موثر پدر با فرزندان 7 تا 12 سال


ارسال های توصیه شده

اولین و مهمترین مساله این است که پدر و مادر فکر می کنند که برقرار کردن رابطه دوستی با فرزندان مشکل می باشد، در صورتی که اگر پدر و مادر کمی حوصله به خرج دهند و صبوری کنند و با آرامش به حرفهای بچه هایشان گوش دهند مسلما خیلی از گره هایی که بایستی با دندان باز شود را با دست باز می کنند.
 
1.بدانید که فرزندان تحت تاثیر پدر خود هستند
هنگامی که فرزندان به رفتار پدر خود نگاه می‌کنند از او الگو می‌گیرند. فرزندان نحوه تعامل پدر و مادر خود را می‌بینند و یاد می‌گیرند که در آینده باید چگونه با افراد تعامل داشته باشند. همچنین فرزند وقتی نحوه تعامل پدر خود با سایر مردان را می‌بیند، نحوه برقراری ارتباط با سایرین را الگو برداری می‌کند. پس درک این موضوع که فرزندان تحت تاثیر رفتار پدر خود هستند، کمک می‌کند که پدران به نحوه روابط خود با فرزندان عمیق‌تر فکر کنند.(1)
 
2.کارهای مشترک با فرزندتان را توسعه دهید
برای بهبود روابط پدر و فرزندی و همچنین ایجاد صمیمیت توصیه می‌شود که کارهای مشترک با فرزندانتان انجام دهید. می‌توانید زمانی را برای تفریح مشترک اختصاص دهید یا زمانی را برای آشپزی باهم در نظر بگیرید یا به ورزش کردن همراه با فرزندتان بپردازید. این کارهای مشترک باعث ایجاد دوستی بیشتر بین پدر و فرزند می‌شود و فاصله شما را با فرزندتان کمتر خواهد کرد.(1)
 
3.به فرزندتان گوش دهید
همیشه تلاش کنید که شنونده خوبی باشید. یک شنونده خوب، به حرف‌های طرف مقابل بدون قضاوت کردن و یا سرزنش کردن گوش می‌دهد. به عنوان یک پدر با تقویت این مهارت می‌توانید به فرزندتان نزدیک‌تر شوید و به او احساس آرامش دهید تا همیشه برای همدلی یا مشورت به شما مراجعه کند. با تقویت این مهارت در خودتان، اگر مشکلی برای فرزندتان پیش بیاید او همیشه ترجیح می‌دهد که اول با شما صحبت کند و این موضوع بسیار حائز اهمیت است.(1)
 
4.نقاط مثبت فرزندتان را به او یادآور شوید
به عنوان یک پدر باید نقاط مثبت و توانمندی‌های فرزندتان را به او یادآور شوید. این کار به تقویت اعتماد به نفس فرزند کمک می‌کند و باعث ایجاد ارتباط موثر بین پدر و فرزند خواهد شد. جملاتی مثل" تو به خوبی از عهده کارها برمیایی" یا " توسلیقه خوبی داری" و " تو بسیار خوب نقاشی می‌کشی" و غیره، از جمله عبارات مثبتی هستند که توانمندی فرزندتان را یادآور می‌شود. (2)
 
5.وظایف فرزندتان را به او یاد دهید
همیشه متناسب با سن فرزندتان وظایفی را به او محول کنید و وظایفی که در آینده بر عهده دارد را هم به او یادآور شوید این موضوع به مسئولیت پذیر شدن فرزندتان کمک می‌کند و به او یاد می‌دهد که همواره باید روی انجام صحیح وظایفش تمرکز کند و هدفمند باشد.(2)
 
6.از مقایسه کردن فرزندتان با دیگران بپرهیزید
مقایسه کردن در هر سنی یکی از آسیب زا‌ترین رفتارهایی است که یک پدر می‌تواند انجام دهد. این را بدانید که هر فردی منحصر به فرد است و خصوصیات و ویژگی‌های مختص خودش را دارد. با مقایسه کردن فرزندتان با دیگران به او می‌فهمانید که او به اندازه کافی خوب نیست. مقایسه کردن فرزند با سایرین، باعث تضعیف اعتماد به نفس او می‌شود و در عوض حسادت را در او تقویت می‌کند که می‌تواند زمینه آسیب روحی شود. بنابراین همیشه روی ویژگی‌های مثبت فرزندتان تمرکز کنید و از مقایسه کردن بپرهیزید.(2)
 
7.اصل محبت را فراموش نکنید
این نکته را مد نظر قرار دهید که فرزندتان در هر سنی به محبت نیاز دارد. توجه و محبت یکی از نیازهای اساسی هر انسانی است. با یک نگاه محبت آمیز یا در آغوش گرفتن فرزندتان، پیوند عاطفی میان خود و فرزندتان را تقویت کنید. همچنین با این کار به فرزندتان به طور غیرمستقیم آموزش می‌دهید که به اطرافیانش محبت کند.(3)
 
8.به فرزند خود بگویید که او را دوست دارید
یک جمله" دوستت دارم" به سادگی می‌تواند باعث تقویت روابط شود. اینکه تصور کنید که با رفتارهایتان به فرزندتان نشان داده‌اید که دوستش دارید؛ کافی نیست. به کار بردن جمله " دوستت دارم" اثر ویژه‌ای بر روی شخص خواهد داشت. پس از این جمله معجزه گر غافل نشوید.(3)
 
9.با فرزندتان درباره معنویات صحبت کنید
با فرزند خود در مورد اعتقاداتتان صحبت کنید و به او نیز فرصت دهد تا سوالاتش را از شما بپرسد و صادقانه به او پاسخ دهید. این موضوع به تقویت همدلی و صمیمیت بین شما و فرزندتان کمک می‌کند. همچنین باعث می‌شود فرزندتان نیز باورهای صحیحی را در زندگی آینده خود انتخاب کند.(4)
 
10.اجازه دهید فرزندتان در کارها کمک‌تان کند
در برخی از کارها اجازه دهید که فرزندتان به شما کمک کند، این کار باعث می‌شود که او احساس قدرت و ارزشمندی کند. فرزندتان پس از کمک کردن به شما احساس می‌کند که توانمند است و این به تقویت اعتماد به نفس او کمک می‌کند. همچنین انجام صحیح برخی کارها را نیز از شما یاد می‌گیرد.(4)
 
11.به انتخاب فرزندتان احترام بگذارید
احترام به انتخاب‌های فرزندتان نیز بسیار مهم است. به عنوان مثال اجازه دهید لباسش را خودش انتخاب کند یا اتاقش را به سبکی که دوست دارد تزیین کند. اینها نوعی احترام به انتخاب اوست و به تصمیم گیری مستقل او در آینده کمک می‌کند و مهارت تصمیم گیری را در او تقویت می‌کند. درصورتی که انتخاب او صحیح نیست سعی کنید دلایل تان را برای او توضیح دهید. (5)
 
12.به فرزندتان نشان دهید که او در اولویت است
همیشه با رفتار خود نشان دهید که فرزندتان را در اولویت اول قرار داده اید. وقتی فرزندتان احساس کند که به او توجه نمی‌کنید دچار استرس و حس ناامنی می‌شود. اما دقت داشته باشید که با توجه بیش از حد نیز از حد اعتدال خارج نشوید.(5)
 
13.به فرزندتان یاد بدهید که چگونه از خودش دفاع کند
یک پدر می‌تواند به فرزندش یاد دهد که چگونه و چه وقت از خودش دفاع کند. چگونه باید از حقش دفاع کند و چه واکنشی باید نشان دهد. چه موقع باید منطقی برخورد کند و چه موقع باید آن محیط را ترک کند. این موضوع تا حدی به واکنش پدر در مواقعی که باید از خودش دفاع کند نیز بستگی دارد. چون فرزند از رفتار پدرش الگوبرداری می‌کند و از او یاد می‌گیرد.(5)
 
14.فرزند خود را به طور مستقیم نصیحت نکنید
هیچ گاه فرزندتان را به طور مستقیم نصیحت نکنید. چون این کار نه تنها اثرگذار نیست بلکه اثر مخرب نیز دارد. آنچه میخواهید به فرزندتان یاد بدهید به طور غیرمستقیم به او یادآوری کنید. زیرا نصحیت به طور مستقیم و یا در حضور دیگران باعث ایجاد فاصله و شکاف بین شما و فرزندتان خواهد شد و فرزندتان را از شما دور خواهد کرد.(5)
 
15.از به کار بردن القاب و عبارات منفی برای فرزندتان بپرهیزید
عبارات و القابی که بار منفی دارند مانند: بچه بد، لجباز، دردسر ساز و یا غیره برای فرزندتان تبعات منفی دارد. به این دلیل که او به مرور زمان این القاب و اصطلاحات را باور می‌کند و باعث می‌شود اعتماد به نفس فرزندتان کم شود.

همچنین به کار بردن این القاب و اصطلاحات منفی به تدریج باعث بروز مشکلات روحی و روانی در فرزند خواهد شد. پس همیشه با صبوری با فرزندتان برخورد کنید و در صورتی که خطا یا اشتباهی از او سر زد با رفتار منطقی به او واکنش نشان دهید.(5)

با رعایت این 15 نکته می‌توانید روابط خود را بهبود ببخشید و از ارتباط خوب پدر و فرزندی بهره ببرید. به خاطر داشته باشید که تربیت فرزند یک سرمایه گذاری بلند مدت است. با رفتار صحیح و تربیت خوب فرزندتان هم روابط خانوادگی بهتری را تجربه می‌کنید؛ هم فردی مفید و موثری را برای جامعه تربیت می‌کنید.

پی نوشتها
1-www.verywellfamily.com
2-www.verywellfamily.com
3-www.liveabout.com
4-www.psychologytoday.com
5-www.parentingni.org
لینک به دیدگاه

سلام 

این موارد و موارد دیگر اساسی هست . 

مثلا بعضی از ما ها را نگاه کنید واضع معلوم است بعضی از این موارد در زندگیمون کم بوده یا اصلا نبوده

برای مثال "8.به فرزند خود بگویید که او را دوست دارید" وقتی که بزرگ می شویم در زندگی زن و مرد یا حتی بین ما بزرگترها ، ابراز دوست داشتن کم است (همونی که فیلت-ر می شود) بابا خب بگو دوستش داری چی می شه این جمله را به زبان بیار 

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...