رفتن به مطلب

" دنیای مجازی و آسیب شناسی آن "


ارسال های توصیه شده

" بسم الله الرحمن الرحیم "

 

موضوع مقاله :

 

" دنیای مجازی و آسیب شناسی آن "

 

 

نویسنده :

 

علی کمالی ( ایلیا )

 

 

مقدمه :

 

 

امروزه با توجه به گسترش تکنولوژی، پایین بودن قیمت رایانه ها، هوش خوب کاربران ( که اغلب آنها را قشر جوان جامعه تشکیل می دهد ) و هم چنین وجود حداقل شرایط لازم جهت ورود به اینترنت و به عبارتی " دنیای مجازی " ، که متشکل از یک خط تلفن و مودم بوده که این روز ها به ترتیب در هر خانه و رایانه ای یافت می شود، استفاده از این ابزار به طور چشم گیری افزایش پیدا کرده است .

 

همانطور که می دانیم اینترنت بر مبنای تبادل اطلاعات و به بیان دیگر به اشتراک گذاردن آن میان تعدادی از رایانه ها پایه گذاری شده است . اوایل این تبادل اطلاعات تنها برای تعداد محدودی رایانه صورت گرفت اما امروزه حجم وسیعی از اطلاعات توسط تعداد انبوهی از رایانه ها در سطح جهان مورد تبادل قرار می گیرند .

 

اما در این میان اینترنت نیز چون سایر ابزارهای ساخته شده توسط بشر در کنار مزایا و قابلیت های بسیار خود معضلات و معایبی را در سطوح مختلف ( چه مادی چه معوی و چه انسانی ) دارا می باشد، که میزان این آسیب ها بسته به سطح فرهنگ هر جامعه نسبت به نحوه ی استفاده از این مهم ، متفاوت خواهد بود . اما آنچه مسلم است در جوامع با سطح فرهنگ پایین تر و به عبارت دیگر جوامع جهان سوم، مشکلات و خسارات ناشی از استفاده ی نا به جا از این ابزار بیشتر از سایر جوامع نمایان است .

 

در این مقاله سعی بر آن است تا با کشف و تحلیل این مشکلات و خسارات ناشی از آن ، راه کار های مناسب جهت کاهش این خسارات را کشف و معرفی نماییم .

 

امید است این مقاله گامی هرچند اندک جهت ارتقاء سطح فرهنگ صحیح استفاده از این مهم در میان کاربران آن به خصوص جوانان میهن عزیزمان " ایران " برداشته باشد .

لینک به دیدگاه

فصل اول :

 

" آسیب شناسی اینترنت "

 

 

 

 

همانطور که در مقدمه نیز اشاره شد مشکلات ناشی از استفاده ی نا به جا از اینترنت در جوامع جهان سوم بیشتر از سایر جوامع نمایان است . اما در این میان کشور ما به دلایل خاص مذهبی و اسلامی همواره در طول تاریخ دشمنان بسیاری در کمین داشته و چشم آنان را بیش از سایر جوامع به سوی خود معطوف کرده و مورد تهاجمات مختلفی، چه به صورت مستقیم و چه به صورت غیر مستقیم از سوی آنان واقع شده است .

 

اما آنچه در در این مقاله مورد بحث ما است در گستره ی تهاجامات غیر مستقیم آنها می باشد، که یکی از اسباب این تهاجم دنیای مجازی و اینترنت بوده که اخیرا به خوبی می توان به کنه این تهاجمات در ابعاد مختلف دینی، مذهبی، اخلاقی، ملی و فرهنگی پی برد .

 

تشکیل سایت ها و کانون های مختلف جهت ترویج مذاهب خاص به خصوص بهاییت که در چند سال اخیر فعالیت های بسیاری را آغاز کرده است از جمله ی این تهاجمات می باشد .

 

از دیگر دسیسه های آنها تشکیل سایت ها و کانون های غیر اخلاقی می باشد که با تحریک قوه ی شهوانی کاربران قصد تحریف افکار، اخلاق، مذهب و اندیشه ی آنان را دارا می باشند .

 

 

 

اما این دسیسه ها تنها به سایت های غیر اخلاقی ختم نمی شود، سایت های دوست یابی، چت و گفتگو که در سالهای اخیر مشتری های فراونی نیز پیدا کرده اند، از دیگر فعالیت های آنها و یا حداقل فعالیت هایی که آنان را در نیل به اهدافشان یاری می دهند ، می باشد .

 

دراین قبیل سایت ها اغلب با تحریک قوه ی عاطفی فرد، تحریف ذهن و اندیشه ی او نسبت به مسائل روز جامعه میسر می گردد . در این کانون ها عموما پس از گفتگو های مختلفی که میان افراد و به خصوص جنسیت های مخالف صورت می گیرد ، نوعی محبت و اصطلاحا دلبستگی کاذب میان افراد ایجاد خواهد شد و در ادامه آسیب ها و خسارت بسیاری را به دنبال خواهد داشت .

 

این رابطه در ابتدا تنها به صرف ساعتی گپ و گفت و گو می باشد اما این تنها آغاز ارتباط است، بعد از مدتی میزان این گفت و گو ها بیشتر می شود، دیری نمی پاید که طرفین با رد و بدل کردن شماره همراه های یک دیگر ( که این روزها در این محافل بسایر متداول است ) بر این ارتباط تداوم بیشتری خواهند بخشید . پس از آن به ترتیب ، پیام کوتاه ، شنیدن صدای یک دیگر و در نهایت ملاقات طرفین پایه های این ارتباط را بیش از پیش مورد استحکام قرار خواهد داد ، اما اکثر مشکلات و خسارات ناشی از این قبیل ارتباطات معمولا از این برهه ی زمانی به بعد هویدا خواهند شد .

 

در بعضی موارد فرد پس از اولین ملاقات با چهره ای بسیار متفاوت از آنچه در ذهن و رویاهای خود از طرف مقابل ساخته است مواجه می گردد و چه بسا این چهره ی متفاوت برای او خوشایند نبوده و همین عامل می تواند موجبات سستی احساس و عاطفه را دریکی از طرفین ایجاد نماید و چه بسا صدمات و خسارات جبران ناپذیر روحی وعاطفی بسیاری که گریبان گیر فرد مقابل خواهد شد .

 

در موارد دیگر ممکن است یکی از طرفین کمی دیر باورها، عقاید و اندیشه ی فرد مقابل را بشانسد. تا جایی که ممکن است فرد عقاید شخص مقابل را با عقائد خود مخالف ببیند و پس از مدتی از احساس خود نسبت به او بکاهد و یا به طور مشهود تقاضای قطع این ارتباط را داشته باشد و چه بسا خسارات عاطفی بسیاری که به خود و فرد مقابل وارد می شود و گاه ممکن است این آسیب ها تا مرز نابودی یکی از طرفین هم پیش برود، که البته میزان این خسارات یقینا بسته به مدت آشنایی و شدت علاقه ی طرفین متفاوت می باشد .

 

اما گاهی ممکن است فرد درگیر محبت کسی شود که تها برای سرگرمی به این قبیل دوستی ها تن می دهد ، ولی از آنجایی که این قبیل افراد در همان آغاز شکل گیری ارتباط هدف و نیت خود را از این ارتباط مطرح نمی کنند، پس از مدتی فرد با خواسته ی ناگهانی او مبنی بر قطع ارتباط مواجه خواهد شد . در این جا فردی که تن به دوستی به چنین شخصی داده است به شدت مورد حمله ی عاطفی قرار خواهد گرفت و یقینا خسارات روحی بسیاری متوجه او خواهند بود .

در تمام این اشنایی ها دختران بیش از پسران در معرض صدمات روحی و عاطفی می باشند و این امر نشئت گرفته از احساسات و عواطف لطیف جنس موئنث است، که خداوند به عنوان موهبتی در اختیار این جنس قرار داده اما عده ای افراد سودجو از همین موهبت الهی به عنوان نقطه ی ضعف آنان استفاده کرده و با بیان چند جمله ی زیبا و شعر عاطفی سعی در تحریک احساست دختران و جلب توجه آنان به سمت خود را دارند و از این طریق پایه های ارتباط تازه ای را پی ریزی میکنند. پس از مدتی نیز فرد با خواسته ی ناگهانی آنان مبنی بر قطع این ارتباط مواجه خواهد شد و باز این احساسات ظریف جنس موئنث است که مورد تهاجم واقع شده است .

 

اما آنچه تا کنون مورد بررسی قرار گرفت ، آسیب های ناشی از ارتباطات مجازی میان دو جنسیت مخالف بود اما گاه مسئه فراتر از این قبیل آسیب ها ( آسیب های عاطفی ) می باشد . گاه فرد با اشخاصی مواجه می شود که وابسته به حذب ، توده و آیین خاصی هستند و با پرسش سوالاتی در زمینه ی اصول اسلامی و دینی سعی در تحریف افکار و عقائد فرد دارند و اگر شخص اطلاعات اندکی در زمینه ی اصول دینی خود داشته باشد چه بسا با آنان هم عقیده شده و پای بر باور های راستین بگذارد .

 

یکی دیگر از مشکلات استفاده از این قبیل سایت ها و کانون ها اعتیاد آور بودن آنها می باشد . فرد به صرف لذت و سرگرمی کاذبی که از حضور در این محافل عائدش می شود بیش از پیش به آنها وابسته شده، به تدریج از دنیای حقیقی فاصله گرفته و مشکلات روحی و روانی بسیاری را برای خود خواهد آفرید .

 

 

 

 

آنچه در تمام موارد که تاکنون در مورد این قبیل ارتباطات مشترک است هدف و مقصود اصلی که همان تحریف افکار و اندیشه های فرد نسبت به دین، مذهب، علم، اخلاق وسایر مباحث مطرح روز هر جامعه می باشد، است .

 

 

اکنون که با آسیب ها و خسارات ناشی از استفاده ی نا به جا از اینترنت آشنا شدیم باید سعی در کشف را هکارهای مناسب جهت کاهش این معضلات و خسارات داشته باشیم، که برای دستیابی به این مهم ابتدا باید دلایل و علل گرایش فرد به سوی دنیای مجازی را مورد بررسی قرار داده و سپس در پی یافتن راه کار ها باشیم . در فصل آینده علل این گرایشات را به تفصیل مورد بررسی قرار خواهم داد .

لینک به دیدگاه

فصل دوم :

 

علل گرایش فرد به دنیای مجازی

 

 

 

 

در فصل اول آسیب ها و خسارات ناشی از استفاده ی نا به جا از اینترنت مورد نقد و بررسی قرار گرفت ، حال در این فصل سعی بر آن داریم تا علل گرایش افراد به اینترنت و به عبارتی دنیای مجازی را مورد تحلیل قرار دهیم که به این منظور این دلایل را در چند قسمت متفاوت مورد تجزیه قرار خواهیم داد .

 

 

1 . فرار از دنیای حقیقی

 

 

شاید مهم ترین و اساسی ترین علت برای گرایش فرد به دنیای مجازی را این اصل در بر بگیرد . به عبارت دیگر فرد برای فرار از دنیای حقیقی روی به دنیای مجازی می آورد و به ظاهر از دنیای حقیقی فاصله می گیرد . از آنجایی که ممکن است این تعبیر در ظاهر کمی پیچیده و کلیشه ای به نظر برسد در ادامه با بررسی اساسی ترین عامل موثر در این فرار سعی در شناخت بیشتر آن خواهیم داشت .

 

نیاز

 

مهم ترین عواملی که می تواند فرد را به سوی دنیای مجازی سوق دهد را نیاز های او تشکیل میدهند . به عبارت دیگر آن دسته از نیاز های فرد که در دنیای حقیقی شخص قادر به برآوردن آنها نیست موجب روی آوردن او به دنیای مجازی می شود تا در آن جا بتواند حداقل قسمتی از نیاز خود را به ظاهر برآورده کند .

تا به اینجا کمی از پیچیدگی موضوع کاسته شد، اما باز هم برای درک بهتر مطلب کمی در موضوع دقیق تر خواهیم شد . در ادامه این نیاز ها را در دو حیطه ی مختلف مورد بررسی قرار خواهیم داد .

الف . نیاز های عاطفی

 

در این قسمت خانواده نقش به سزایی در برآورد خواسته های عاطفی فرد دارند و اگر آنها نتوانند به خوبی نقش خود را ایفا نمایند، چه بسا در آینده فرد با مشکلات بسیاری مواجه شود و نتواند به راحتی با آنها مقابله کند . معمولا این دسته از نیاز ها در نهایت منجر به آسیب های عاطفی، روحی و روانی خواهند شد ( که در فصل اول به تفصیل در مورد ان ها سخن گفته شد ). اما اگر خانواده بتواند به درستی نقش خود را ایفا نماید و فرد حداقل در این زمینه خود را با کاستی هایی مواجه نبیند حتی ممکن است هرگز به چنین محیط هایی ( حداقل برای ارضای نیاز های عاطفی خود ) روی آور نشود و در بدو عمل از وقوع بسیاری از مشکلات و خسارات جلوگیری شود .

 

ب . نیاز های جنسی

 

همانطور که گفته شد کشور ما کشوری اسلامی می باشد و به تبع از احاکم الهی پیروی می نماید . از سویی در این احکم پاسخ گویی به این نیاز جز پس از قبول پیمان زناشویی جایز دانسته نشده است و از آنجایی که ممکن است فرد به هر دلیل خود را با چنین نیازی مواجه ببیند و از سوی دیگر شرع و عرف جامعه مانع از پاسخ گویی وی به نیاز باشد، از آن جایی که فرد در عالم حقیقی قادر به برآوردن این نیاز خود نمی باشد ناچار به دنیای مجازی روی آورده و در آنجا به ظاهر نیاز خود را تا قسمتی برآورده می کند اما غافل از مشکلاتی که گریبان گیر او و جامعه خواهند شد . همانطور که پیدا ست نا به جا بر آوردن این نیاز مشکلات و آسیب های دینی، مذهبی و اخلاقی را به دنبال خواهند داشت .

 

 

 

2 . فراغت بیش از اندازه

 

از دیگر عواملی که می تواند گرایش به دنیای مجازی را تشدید نماید " فراغت " و در اصطلاح عامیانه بیکاری بیش از اندازه می باشد . البته مقصود از واژه ی بیکاری در اینجا در حیطه ی شغلی نمی باشد . بلکه چیزی بسیار فراتر از آن و به عبارت دیگر بیکاری به معنای واقعی کلمه مورد نظر می باشد .

 

اکثر ما بیشترین زمان فراغت خود را به ساعات پایانی روز اختصاص می دهیم، البته نحوه ی استفاده از این ساعات در افراد مختلف متفاوت بوده اما آنچه در اینجا مورد نظر می باشد این است که در این ساعات احتمال گرایش به سوی دنیای مجازی بیشتر از سایر زمان ها خواهد بود ( به خصوص اگر تنهایی نیز در میان باشد ) .

 

 

بنابراین در یک جمله می توان چنین گفت :

 

" سکوت و خلوت شب گرایش به دنیای مجازی را تا چندین برابر افزایش می دهد. "

 

 

3 . جاذبه های دنیای مجازی

 

بشر همواره در طول تاریخ به دنبال کشف و استفاده از تازه ترین ها بوده است . حال آن که اینترنت با توجه به جاذبه ی های فراونی که در زمینه های مختلف دارا می باشد توانسته است توجه تعداد افراد بسیاری را در سطح جهان به سمت خود برانگیزد . به طور مثال نوآورهای دنیای مجازی در زمینه ی ارتباطات ( نامه های الکترونیکی – قابلیت های گفتگوی اینترنتی – مشاهده ی اشخاص در هنگام برقراری ارتباط و .. ) موجب گرایش بسیاری به این سو شده است . که اگر این گرایش ها به طور صحیح سامان دهی نشوند، ( همانطور که در فصل اول گفته شد ) می تواند آسیب های بسیاری به دنبال داشته باشند .

 

4 . نیاز های روز

 

امروزه با گسترش علم و تکنولوژی همچنین روی آوردن جوامع به سوی دنیای الکترونیک و دیجیتال ، به تبع نیاز های هر جامعه همگام با تکنولوژی های روز تغیرات بسیاری داشته است، به طور مثال تجارت الکترونیک که از مسائل مطرح روز نیز می باشد، یکی از مصادیق بارز این موضوع است و همانطورکه گفته شد این نیاز ها موجب روی آوردن فرد به سوی دنیای مجازی جهت برآوردن آن ها می باشد .

 

 

 

اکنون که به طور کامل با دلایل گرایش به سمت دنیای مجازی و آسیب های ناشی از استفاده ی نادرست از آن آشنا شدیم باید به دنبال کشف راه کارهای مناسب جهت کاهش این خسارات باشیم. آنچه در فصل آینده به آن خواهیم پرداخت کشف و معرفی این راه کارها خواهند بود .

لینک به دیدگاه

فصل سوم :

 

" راه کار های مقابله با آسیب ها دنیای مجازی "

 

 

 

در فصول گذشته با انواع آسیب های ناشی از استفاده ی نادریت از اینترنت و عوامل موثردر گرایش افراد به سمت آن آشنا شدیم . حال زمان آن فرا رسیده است تا با بهره گیری از مطالبی که تا به اینجا مورد بررسی قرار گرفت راه کارهای مناسب جهت کاهش آسیب های ناشی از این استفاده ی نابه جا را کشف و بررسی نماییم .

 

 

همانطور که می دانیم مقابله با هر نوع آسیب و صدمه ای در در 2 قسمت مورد بحث قرار می گیرد . اولین و مهمرتین قسمت پیشگری از وقوع آسیب می باشد ( که در اینجا به عنوان راه کار های جمعی از آن یاد می کنیم ) . در صورتی که این اصل به طور کامل به اجرا گذارده شود یقینا در بدو عمل از بروز بسیاری از آسیب ها جلوگیری خواهد شد .

 

 

همانطور که در فصل دوم اشاره کردیم خانواده یکی از نهاد هایی است که در این امر نقش به سزایی دارد . والدین می تواند با فرهنگ سازی مناسب در محیط خانواده و یا با برطرف کردن صحیح نیاز های منطقی فرد مانع از بروز بسیاری از آسیب ها شوند .

 

 

همچینین جامعه نیز به عنوان یک خانواده ی بزرگ نقشی مشابه ( حداقل در فرهنگ سازی مناسب میان کاربران خود ) دارا می باشد . به طور مثال برگزاری سمینار، کنفرانس و کانون ها ی مختلف جهت ترویج فرهنگ صحیح استفاده از اینترنت به عنوان یک ابزار مفید و سالم و یا در سطوح دیگر استفاده از ظرفیت ها و جاذبه های دنیای مجازی برای ترویج این فرهنگ و ... از این قبیل فعالیت ها می باشند .

 

 

اما در قسمت دوم حل این معظلات و به عبارتی درمان ( که در اینجا به عنوان راه کار های فردی از آن یاد می کنیم ) مطرح می باشد که در این بخش به برخی از این راه کارها اشاره خواهیم داشت .

 

 

اول : همان گونه که در فصل دوم گفته شد شب زمانی است که رغبت فرد جهت گرایش به دنیای مجازی تشدید خواهد شد . بنابراین هرچه زمانی را که فرد در این ساعات به بیداری می گذارند کاهش دهیم، می توانیم از میزان این وسوسه ها بکاهیم .

 

دوم : فراغت از دیگر عوامل موجب گرایش به سمت دنیای مجازی بود . اگر بتوانیم میزان اوقات فراغت و اصطلاحا بیکاری فرد را در طول روز کاهش دهیم ، می توانم از میزان گرایش او به سمت دنیای مجازی بکاهیم .

 

و سوم : با دور کردن فرد از محیط و شرایطی که در گذشته هنگام رفت و آمد در دنیای مجازی با آن مواجه بوده است می توان از کشش مجدد او به آن سمت جلوگیری نمود .

 

 

 

 

و در انتها همراه با ذکر چند پیشنهاد ساده برای مقابله با این آسب ها به عنوان راه کار های فردی ، مقاله را به پایان می بریم .

 

 

تا مدتی شب ها زودتر از گذشته به بستر بروید .

 

از دو چپیز به شدت بپرهیزید بیکاری و تنهایی !

 

بیکاری + تنهای = انفجار خواهش ها !

 

همیشه چیز تازه ای برای سرگرم کردن خود داشته باشید .

 

از معاشرت با افرادی که دنیای مجازی و خاطرات آن را در ذهنتان زنده می کنند به شدت بپرهیزید .

 

تغییر محیط اتاق و مکان رایانه می تواند نقش مفیدی در کاهش وسوسه های مجدد داشته باشد .

 

به خدا توکل کنید و تنها از او کمک بخواهید .

 

در این راه هرگز از شکست ها نا امید نشوید

 

و همواره به یاد داشته باشید :

 

شکست چیزی جز دست برداشتن از تلاش نیست !

 

 

 

 

 

کامرا باشید - كمالي :icon_gol:

لینک به دیدگاه

خوب با تشكر از دوستاني كه زمان گذاشتند و مقاله رو مطالعه كردند . :icon_gol:

 

 

تا به اينجا اون چيزي كه قرار داده شد اصل مقاله بود كه خوب به هر حال به علت مقاله بودن مجالي براي توضيح بيشتر و تشريح كامل تر موضوعات نبود .

 

اما در ادامه سعي مي كنم در مورد همين مسائل به زبان خودمون به تشريح بيشتر بپردازم .

 

فصل اول و دوم كه فكر نمي كنم چندان نياز به توضيح داشته باشه ، اما باز هم اگر دوستان ابهام يا مشكلي داشتند حتما چه در همين تاپيك و چه به صورت شخصي سعي مي كنم در حد توان پاسخ گو باشم .

 

 

اما در مورد فصل سوم يعني " راهكارهاي مقابله به آسيب هاي دنياي مجازي " كمي جاي صحبت مي بينم كه بهتره در موردش صحبت بشه . :w16:

 

دوستان اگر سوالي بود در خدمت خواهم بود . :icon_gol:

لینک به دیدگاه

قبل از هر چيز بايد بگم اينجا بايد رك و راست با كلمه ي " اعتياد " كنار بيايم :w16: .

 

آقا اعتياد كه شاخ و دم و گوش دراز كه نداره ! :hanghead: سو ء مصرف نسبت به هر چيز ميشه اعتياد . حالا يكي معتاد به مواد مخدر ميشه ، يكي معتاد به آسپرين اطفال ! يكي معتاد به درس ميشه يكي معتاد به غير درس ميشه ، يكي معتاد به روابط دنياي حقيقي ميشه يكي هم معتاد به دنياي مجازي ميشه . پس اين بهتره با شنيدن اين كلمه فكر بد نكنيم :ws51:

 

 

هممون بارها و بارها شنيديم " اعتياد بلاي خانمان سوز " و واقعا هم همينطوره ، هيچ فرقي هم نمي كنه اعتياد به نماز و سجاده يا اعتياد به مشروب و كاواره ، اعتياد معضلي هست كه اونقدر فرد رو به يك كار يا چيز مشغول مي كنه كه از هزار و يك چيز ديگه مي افته . :hanghead: و اين رو همينجا بگم كه " ترك " اعتياد يا به عبارتي " عادت هاي سو ء " هم واقعا و واقعا كار مشكليه . :hanghead:

 

 

اعتياد به دنياي نت و دنياي مجازي هم جدا از اين صحبت نيست ، ترك اين عادت هم به همون اندازه ي ترك سيگار و ...سخته و اراده و صبر خيلي قوي مي طلبه ، هم براي فرد هم اطرافيان .

 

پس باور داشته باشيد كه اون چيزي كه اينجا گفته ميشه يقيقنا پاسخ خواهد داد اما صبر زيادي رو مي طلبه هم براي شما هم براي فرد . :ws42:

 

انتظار نداشته باشيد طي يك هفته و ده روز همه چيز گل و بلبل ببشه و من چقدر خوشحالم .. :ws3:! نه از اين خبرها نيست . صبر و اراده

لینک به دیدگاه

خوب حالا كه اتمام حجت انجام شد مي ريم سراغ بحث اصلي خودمون .

 

راهكاري مقابله با آسيب ها

 

 

همونطور كه در داخل مقاله گفته شد و هممون خوب مي دونيم تنهايي يكي از بدترين عواملي هست كه منجر ميشه خواهش هاي انسان فوران كنند !

 

حالا فرض كن يك نفر رو مي خواي از كشيدن سيگار ترك بدي ، بع همون روزهاي اول چندين ساعت تنهاش بذاري ! چه شود ! تا صد سال ديگه هم اون سيگارش ترك نخواهد كرد . آقا مثلث سوختي رو يادتون هست ؟ توي دبستان هممون خونديم :ws3: يكي از راس هاي اين مثلث اكسيژن بود ؛ مي گفت وقتي اكسيژن رو از اين ماده بگيري سوختي انجام نخواهد شد ، اتشي روشن نخواهد شد :ws3: دقيقا موضوع همينه اولين مرحله اينه كه اكسيژن رو از ماده ي سوختي بگيريد ، نگذاريد تنها باشه ، تا جايي كه شدنيه نذاريد تنها باشه ، البته در بعضي شرايط ديگه واقعا نميشه كاري كرد به طور مثال شب كه اوج خطر هست نميشه بري بغل طرف بخوابي كه مبادا فكري به سرش بزنه ! اما براي تمام مواقعي كه شدنيه نذاريد تنها بمونه .

 

بعد از تنهايي بيكاري خيلي مهمه . واي به روزي كه هم تنها باشه هم بيكار ! :icon_pf (34):

 

بيكاري رو ازش بگيريد ، سعي كنيد بيشتر از هميشه كنارش باشيد ، با هم صحبت كنيد گپ بزنيد چاي بخوريد به سفر بريد به گردش بريد خوش بگذرونيد و كاري كنيد كه نه تنها بمونه نه بيكار .

 

براي يك مدت مثلا يك هفته بريد مسافرت . مخصوصا الان كه تابستونه چي بهتر از مسافرت ؟ تغيير شرايط و آب و هوا خيلي مي تونه كمكتون كنه خيلي . همين خودش باعث ميشه فرد سرگرم بشه و چيزهاي جالب و تازه اي داشته باشه تا گرايشش به اون سمت كمتر بشه . :w16:

 

يكي از راهكارهاي خيلي مهم همين سرگرم كردن فرد هست .

 

 

تا مي تونيد به چيزهاي تازه و جديد سرگرمش كنيد ، مسافرت ، فيلم ، سينما ، كار جديد ، بازي ! يا هرچيز .. مثلا ترغيبش كنيد به خريد آكواريوم و پرورش ماهي ، يا آموزش يك فعاليت هنري يا حتي اگر مشغول به كار هست در حيطه ي شغليش مثلا بره به فلان كلاس هاي اموزش فلان چيز .. :w16:

 

 

يكي ديگه از راه هاي بسيار مهم تغيير شرايط و محيط هست ، مفيد ترين كار در صورت توان تغيير محيط زندگي هست ، خونه رو عوض كنيد به يك خونه ي ديگه بريد تا هم درگير كارهاي تغيير خونه بشه كه اصطاحا ميشه همون سرگرم شدن هم باعث تغيير شرايط كه براي تغيير عادت ها خيلي مفيده ، فرض كنيد يك اتاقي داشتيد كه هميشه به اونجا مي رفتيد و مي نشستيد روي اون مبل و بطري هاي مشروب رو از اون پشت بر مي داشتيد و مي نوشيديد ! حالا تصميم به ترك گرفتيد . به نظر شما هرچي از اون اتاق و اون محيط دور تر باشيد در ترك موفق تر خواهيد بود يا اينكه مثله قبل باز هم هر روز به همون اتاق بريد و اونجا رفت و امد داشته باشيد منتها با تصميم به ترك ؟! :hanghead:

 

 

يقينا هرچي دورتر از اون محيط و شرايط باشيد در انجام تصميماتتون موفق تر خواهيد بود . پس در وهله ي اول مفيد ترين كار اين بخش تعويض خونه است اما اگر اين برايتون مقدور نيست مي تونيد به تعويض اتاق ها و يا حداقل تغيير چيدمان اكتفا كنيد . :w16:

 

به هر حال در اين بخش سعي كنيد هر چيز كه ياد آور خاطرات اون دوران هست رو از فرد دور كنيد . :flowerysmile:

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...