رفتن به مطلب

گونه جدید کرونا؛ اظهارات متفاوت مقامات ایران درباره وجود آن در کشور


ارسال های توصیه شده

مقامات ایران اظهارات متفاوتی در خصوص گونه جدید ویروس کرونا و شیوع آن در ایران ابراز کرده‌اند.

مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا با اشاره به گونه جدید ویروس کرونا که در بریتانیا شناسایی شده است گفت" "از آنجایی که در پیک اخیر کرونا در کشورمان قدرت سرایت بسیار بالا بود، این احتمال وجود دارد که همین ویروس جهش یافته از قبل وارد کشور شده باشد". او درباره چرایی این گمانه‌زنی گفت "در پیک اخیر قدرت سرایت بسیار بالا بود و میزان مراجعه بیماران آنقدر بالا بود که گاهی دیگر تخت برای بستری بیماران نداشتیم".

همزمان سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران، گفته است که "تاکنون ردپایی از ویروس انگلیسی در ایران دیده نشده است."

ایرج حریرچی ، معاون وزیر بهداشت، هم افزوده که "هیچ موردی از ویروس جهش یافته در انگلیس در ایران مشاهده نشده است" و افزوده که "همه پروازهای مستقیم به انگلستان لغو و متوقف شده، آخرین پرواز هم پروازی بوده که یکسری مسافر را از ایران برده و فقط یکسری خلبان و پرسنل پرواز ایرانی که در انگلیس بودند به کشور برگردانده است."

اما خانم محرز می‌گوید: "در خرداد ماه یک جهش در ویروس پیدا شد . قدرت سرایتش خیلی بالا رفت. ما با این دفعه با ویروسی طرف بودیم که به طرز وحشتناکی تعداد بیماران زیاد شد. همه ایران قرمز بود . این همون ویروس انگلیسی بود."

به نظر می‌رسد اظهارات خانم محرز از سویی براساس الگوی افزایش درصد مبتلایان در کشور بوده است چرا که مقام‌های بهداشتی بریتانیا می‌گویند که گونه جدید ویروس کرونا نسبت به نوع قبلی هفتاد درصد بیشتر احتمال انتقال دارد؛ و از سوی دیگر مبتنی بر این نکته باشد که این ویروس قبل از شناسایی آن در جنوب بریتانیا و سپس اعلام رسمی آن ممکن است در حال گردش بوده و از طریق مسافران انتقال داده شده است.

با این حال هنوز شواهدی در دست نیست که نشان دهد این گونه جدید ویروس کرونا کشنده‌تر از قبلی است یا واکسن بر آن عمل نمی‌کند.

در حال حاضر، ایران در کنار نزدیک به ۴۰ کشور دیگر سفر از بریتانیا را ممنوع کرده است.

درباره ویروس جدید چه می‌دانیم؟
این گونه جدید نخستین بار در ماه سپتامبر مشاهده شد و حالا در ماه نوامبر حدود یک چهارم از مبتلایان در لندن به این نوع جدید مبتلا شده‌اند.

اگرچه هنوز درباره گونه جدید ویروس کرونا "عدم قطعیت قابل توجهی" وجود دارد، اما بوریس جانسون نخست وزیر بریتانیا گفت که شدت سرایت این گونه ممکن است تا ۷۰ درصد بیشتر از نسخه قدیمی باشد.

اما مقامات می‌گویند دلایل و شواهد محکمی در دست نیست که نشان دهد گونه جدید ویروس کرونا به افزایش مرگ می‌انجامد یا واکسن‌های فعلی بر آن کارگر نیست.

مایک رایان، رئیس اورژانس سازمان بهداشت جهانی می‌گوید گونه جدید بخشی طبیعی از تکامل یک بیماری همه گیر است و این به معنای آن نیست که وضعیت "خارج از کنترل" شده است. این اظهارات در حالی عنوان شد که پیشتر وزیر بهداشت بریتانیا گفته بود که این گونه جدید "غیرقابل مهار بوده و ما باید آن را افسار بزنیم."

پروفسور کریس ویتی مشاور ارشد دولت بریتانیا می‌گوید: "من فکر می‌کنم این موضوع وضعیت را به مراتب بدتر خواهد کرد اما خوش‌بینی‌هایی هم هست مخصوصا به دلیل وجود واکسن، البته با این فرض که بر این ویروس کارساز باشد که در حال حاضر چنین به نظر می‌‌رسد".

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...