رفتن به مطلب

مدیریت کنترل خسارت وارائه مدلی برای ارزیابی وضعیت مدیریت ایمنی و کنترل خسارت


ارسال های توصیه شده

چکیده:

هدف نهایی مهندسی ایمنی وسیستمهای مدرن مدیریت ایمنی کنترل خسارت می باشد. بطوریکه خسارت موجود کاهش یابد یا کاملا حذف گردد.درواقع می توان گفت کاهش یا حذف خسارات یکی از مهمترین نتایج حضور مهندسان ایمنی وسیستمهای مدیریت ایمنی در سازمانها می باشد.

تجربه کنترل حوادث در جهان ونیازهای جهانی ایجادیک سیستم مدیریت ایمنی را تایید می کند ولی باید به این نکته توجه کرد که ابزار سیستمهای مدیریت ایمنی متدهای مهندسی ایمنی است که غفلت از این متدها پیامدی جز عدم کفایت سیستم مدیریت ایمنی درپی نخواهد داشت.

در مطالعه حاضر سعی شده با توجه به اینکه بخشی ازکنترل خسارات سازمانها از طریق معیارهای ایمنی تحقق می یابد چارچوبی برای مدیریت کنترل خسار ت از این منظر ارائه شود وروشها واهدافی که در این سیستم وجود دارد بیان گردیده وبه توضیح آنها پرداخته ایم. در قسمت آخر این مقاله نیز یک مدل جهت ارزیابی وضعیت مدیریت ایمنی وکنترل خسارت در سازمان ارائه شده است

لینک به دیدگاه

مقدمه:

از چند دهه اخیرهمگام با توسعه سایرعلوم،علوم ایمنی نیز درتغییری اساسی به سمت ایمنی مدرن وپیشگیرنده سوق پیدا کرده است.با در نظر داشتن مفاهیم ارائه شده در تعاریف واصول علمی ایمنی توجه به دو نکته حائز اهمیت است:

1-شناسایی خطر:بدیهی است یکی از الزامات واقدامات مهندسی ایمنی شناسایی به موقع ومناسب خطرات ونقاط ضعف وقوت موجود درسازمان است که براساس آن بتوان ضعف،فرصتها وتهدیدهای ناشی ازمحیط داخلی وخارجی سازمان راشناسایی کرد وبه طراحی مناسب اهداف بلند مدت وکوتاه مدت سازمان اقدام نمود.درحیطه ایمنی استفاده از روشهای مختلف وهمچنین بکارگیری ابزارها وتکنیک های متعدد برای شناسایی خطرها امری پذیرفته شده محسوب می شود.

2-کنترل خسارت:سیستم مدیریتی جامع و سازمان یافته که خیلی پویا وپیش رونده وجلو رونده می باشد و به مدیریت وکارمندان در تنظیم کردن خط مشی واعمال وروشهای خود در کاهش یا حذف کردن ریسک ها ونقاط بالقوه ایجاد کننده خسارت، در محدوده های منابع انسانی،مهندسی خط تولید،تعمیر ونگهداری، آمادگی اضطراری ،تجهیزات حفاظت فردی، کار ایمن، برنامه ارزیابی،کنترل ایمن وغیره کمک میکند.

با توجه به مطالب ذکر شده مبنی بر شناساییی نقاط ضعف وقوت وبرنامه ریزی اصولی برای اصلاح یا تقویت سیستم های مدیریتی در این مطالعه برای ارزیابی کنترل خسارت،مدیریت کنترل خسارت انتخاب گردید وبه روشها واهداف این مدیریت پرداخته شده است .همچنین برای ارزیابی وضعیت مدیریت کنترل خسازت درسازمان روش ممیزی براساس مدل ارائه شده مطرح می گردد.

لینک به دیدگاه

مديريت کنترل خسارت

سيستم مديريت ايمنی و بهداشت حرفه ای به عنوان بخشی از مديريت کنترل خسارت به شمار می آيد. مديران، اجزای انسانی سيستم های مديريت هستند. به طور کلی سيستم های مديريتی باعث استحکام سيستم می شوند. حتی وقتی مديران تغيير کنند، سيستم روند بهبود خود را طی می کند. سيستم های مديريتی، يک مسير ساختاری و مشخص را برای بهبود ارتباطات جهت رسيدن به اهداف خرد و کلان، بهبود کارکنان و فرآيند کاری و در نهايت بهبود مستمر فراهم می کنند.

اگر صحبت از بيمه خسارات شود، آنگاه مديريت کنترل خسارات می تواند تحت لوای همه موضوعات از قبيل كيفيت، محيط زيست يا ايمنی و بهداشت مطرح شود و به مواجهه های بالقوه خسارت و شناسايي پتانسيل های خسارت، ارزيابی ريسک، تصميم گيری راجع به کنترل های مناسب و اجرا و پايش سيستم جهت کنترل خسارت بپردازد.

مراحل اساسی مديريت کنترل خسارت به صورت زير می باشد

¯ شناسايي همه مواجهه های خسارت (خطرات محيط کار)

¯ ارزشيابی ريسک در هر مواجهه

¯ تهيه طرح

¯ اجرای طرح

¯ پايش سيستم

هريك از مراحل فوق جداگانه مورد بررسی قرار می گيرند :

1- شناسايي تماس های خسارت

اولين و مهمترين مرحله در مديريت ريسک، شناسايي همه تماس هايي است که در سازمان با آن مواجه می شويم. در اين مرحله تماس هايي که می توانند منجر به خسارت عمده (در صورت عدم کنترل) شوند، شناسايي می شوند. برخی از عناصر سيستم مديريت ايمنی و بهداشت شغلی مدرن می توانند در جهت شناسايي تماس های خسارت کمک موثری باشند.

لینک به دیدگاه

چگونگی شناسايي تماس های خسارت را می توان در 2 فاز ذيل فهرست کرد :

فاز اول

1- آرايش و چيدمان محيط کار

2- نمودار عملياتی فرآيند

3- شرح فرآيند

4- طبقه بندی مشاغل

5- فهرست مواد اوليه – تجهيزات

6- دستورالعمل های عملياتی

فاز دوم

1- روش بازديد عمومی از کارگاه

2- چک ليست

3- تجزيه و تحليل ايمنی مشاغل

4- برگه اطلاعات ايمنی مواد

5- گزارش حوادث و رويدادها

6- گزارش ادعای غرامت شغلی

7- سوابق آماری کمک های اوليه

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...