رفتن به مطلب

ارزش منابع تخریب شده در ایران


ارسال های توصیه شده

مراسم روز جهانی مقابله با بیابان زایی صبح دیروز در حالی با حضور وزیر جهاد کشاورزی و تأکید رئیس سازمان جنگل ها و مراتع کشور برای مقابله با گسترش بیابان ها برگزار شد که وقوع گرد و غبار شدید ناشی از گسترش بیابان ها در عراق و سوریه در چند روز اخیر، تقریباً بیش از نیمی از کشور را تحت تأثیر خود قرار داده است.

 اما آنچه در سال های اخیر موجی از نگرانی را در بین کارشناسان و مسئولان دستگاه‌های متولی حفاظت از طبیعت دوچندان کرده گسترش بیابان زایی در نتیجه تخریب گسترده منابع طبیعی و کمبود اعتبارات لازم برای مقابله با این پدیده در کشور است.

خداکرم جلالی، رئیس سازمان جنگل ها و مراتع کشور صبح دیروز در جمع خبرنگاران در همین رابطه گفت: «سال گذشته حدود 40 هزار هکتار بیابان زدایی انجام شده که بخش مهم آن به دریاچه ارومیه، خوزستان، کرمان و مناطق شرقی کشور مربوط می‌شود و امسال نیز در ۹۰ هزار هکتار اراضی بیابان‌زدایی انجام می‌شود.»

این در حالی است که بر اساس برنامه پنجم توسعه، سازمان جنگل ها به نمایندگی از دولت مکلف شده بود هر ساله بالغ بر 480 هزار هکتار طرح‌های بیابان زدایی اجرایی کند که به دلیل نبود تخصیص اعتبارات لازم با وجود نزدیک شدن به پایان برنامه پنجم تنها 170 هزار هکتار بیابان زدایی در 5 سال گذشته انجام شده است.

از سوی دیگر به گفته این مقام ،در حال حاضر حدود 5/7 میلیون هکتار کانون بحرانی بیابانی در کشور وجود دارد اما با‌وجود عقب‌ماندگی از تحقق اهداف برنامه پنجم توسعه، جلالی تأکید کرد که در برنامه ششم، این سازمان مکلف شده هر ساله 600 هزار هکتار عملیات بیابان زدایی انجام دهد تا بخش قابل توجهی از گرد و غبارهای محلی و طوفان‌های شن مناطق مختلف کشور کنترل شود!

 این مقام همچنین با اشاره به اینکه هر ساله 15 تا 16 هزار هکتار از جنگل های کشور دچار حریق می‌شود ،گفت: «پدیده آتش‌سوزی در جهان سالانه یک درصد از سطح جنگل‌ها و مراتع را تحت تأثیر قرار می‌دهد که برای کشور ما از هر 700 هکتار یک هکتار دچار این پدیده می‌شود.» به گفته او «بسیاری از آتش‌سوزی‌ها مربوط به مناطق صعب العبور و کوهستانی است که نیازمند واکنش سریع و بالگرد است اما متأسفانه در سازمان جنگل‌ها ناوگان هوایی اطفای حریق وجود ندارد.»

او افزود: «در دو سال اخیر ما از امکانات نیروهای مسلح و سازمان مدیریت بحران کشور استفاده کرده‌ایم و امیدواریم با سازماندهی مناسبی که صورت گرفته در 14 استان کشور بالگردهایی برای پوشش مناطق صعب العبور و کوهستانی مستقر شود.» اما در حالی که طبق توافق‌های صورت گرفته با وزارت دفاع قرار بود 14 استان کشور مجهز به بالگردهای اطفای حریق شود اما هنوز این امر تحقق نیافته تا همه روزه گستره وسیعی از جنگل ها و مراتع کشور در آتش بسوزد، حالا رئیس سازمان جنگل ها از پیش‌بینی 32 بالگرد اطفای حریق در برنامه ششم توسعه خبر می‌دهد.

 خداکرم جلالی همچنین با اشاره به آتش‌سوزی جنگل‌های استان فارس گفت: در مدت سه روز آتش‌سوزی حدود 968 هکتار از اراضی آسیب دید که به طور میانگین در هر هکتار جنگل 300 میلیون ریال (30 میلیون تومان) خسارت وارد شده است. به گفته او «سالانه حدود 40 هزار میلیارد تومان عرصه‌های مختلف منابع طبیعی دچار تخریب می‌شوند که از این میزان سه هزارو 200میلیارد ریال(320 میلیارد تومان) خسارات مستقیم زیست محیطی ناشی از آتش‌سوزی‌ها است.» که این رقم معادل دو برابر بودجه دریافتی این سازمان در سال گذشته است.

 به گفته جلالی منشأ اصلی آتش‌سوزی جنگل‌ها ناشی از سهل‌انگاری است و برحسب قانون ، کسانی که مرتکب چنین خطاهایی می‌شوند بین دو ماه تا یک سال زندانی می‌شوند و جریمه نقدی خواهند داشت.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...