رفتن به مطلب

درباره ی خط تیغ در کارتن های بسته بندی


ارسال های توصیه شده

  • مقوای سفید نشده

این نوع از مقوا عموما از کاغذ هایی تحت عنوان کاغذ سفید نشده که دو یا سه لایه بوده، به جهت پوشاندن سطوح فوقانی ساخته می شوند. اغلب سطح سفید را در ظاهر بسته بندی ها مورد استفاده قرار می دهند. مقوای سفید نشده مقوایی محکم و مقاوم در برابر آب بوده به همین خاطر در بسته بندی محصولاتی که به دقت و مقاومت بالا نیاز داشته کاربردی هستند. کارتن های تهیه شده از این مقوا کارتن هایی مستحکم در برابر ضربه و رطوبت هستند.

  • مقوای سفید شده

مقوا های سفید شده اغلب از کاغذ های شیمیایی سفید تولید می شوند. عموما در تولید این مقوا ها دو یا سه لایه برای سطح فوقانی و یک لایه برای سطح پشت آن به کار می روند که به کمک خط تیغ کارتن از هم جدا می شوند. معمولا از این مقوا برای تولید کارتن بسته بندی های لوکس و جذاب مثل لوازم آرایشی ، دارو و یا بسته بندی دخانیات استفاده می شود.

  • مقوای چند لایه

این مقوا را از ترکیب کاغذ هایی با لایه های مکانیکی و کاغذ شیمیایی تولید می کنند. در تولید این مقوا ها سه لایه کاغذ برای سطح و یک لایه برای پشت آن استفاده می شود. در بسته بندی دارو ها ، مایعاتی مانند نوشیدنی ها ، غذا های منجمد شده و شیرینی ها این مقوا به کار برده می شود.

  • تراشه های سفید

اغلب در تولید این مقوا ها از فیبر های بازیافت شده و چند لایه با درجه های مختلف از مواد خام و اولیه استفاده می کنند. در ساخت این مقوا دو یا سه لایه را برای پوشش سطح فوقانی و یک لایه را برای پشت مقوا به کار می برند. کارتن های بسته بندی شده موادی مثل غلات ، غذاهای منجمد شده ، دستمال کاغذی ، کفش ها و… از این مقوا ساخته می شوند. اما بهتر است برویم سر اصل مطلب و ببینیم خط تیغ مقوا و کارتن چطور شکل می گیرد؟!

دایکات روشی برای ایجاد خط تیغ کارتن و برش کاغذ

همانطور که در توضیحات بالا گفته شد با استفاده از کاغذهایی مخصوص مقوا های مورد نیاز در بسته بندی ساخته می شوند. اما این مقواها چطور به کارتن تبدیل شده و به دست ما می رسند؟! این کار را به روش دایکات انجام می دهند. اما روش دایکات چیست؟ در این روش به جهت تبدیل محصولاتی از قبیل کاغذ و مقوا به کارتن های بسته بندی باید از برش خاصی استفاده کنند که به آن برش قالبی گفته شده و خط تیغ را تشکیل می دهند. قالب هایی که در روش دایکات کاربرد دارند معمولا از تیغه های برش و خط تا شکل گرفته و برای تهیه جعبه های گسترده مورد استفاده قرار می گیرند. در واقع این روش دایکات است که در آن خط تیغ کارتن ساخته و به کار برده می شود.

به شکل زیر دقت کنید، این شکل دستگاه دایکات و فرآیند آن را نشان می دهد که به دلیل طولانی شدن توضیحات این فرآیند را در چند مرحله به طور خلاصه شرح می دهیم:

برش

در این مرحله دستگاه به جهت برش مقوا معمولا دور تا دور طرح چاپی را به صورت دقیق و بدون خطا برش می دهد.

خط تا

از اسمش مشخص است که منظور چیست. کاغذی را از وسط تا کنید، به خطی تیز که در محل تا خوردگی ساخته می شود خط تا می گویند. خط تا که همان تا زدن کاغذ مقوا بدون هیچ ترک برداشتنی است توسط دستگاه انجام می شود. به این خط را خط تیغ کارتن نیز گفته می شود.

برجسته کردن

معمولا برای برجسته کردن طرحی که قرار است بر روی مقوا چاپ شود از این روش استفاده می کنند. اغلب هم زمان با مرحله برش و خط تا زدن یا قالب زنی این روش نیز به کار می رود.

سوسه گیری کردن

وقتی شیت را از غالب جدا می کنند در واقع در حال فرآیند سوسه گیری هستند.

پوشال برداری

زمانیکه کار چاپ انجام می شود قسمت های اضافه کارتن برداشته شده که به این مرحله پوشال برداری می گویند.

خط تیغ کارتن و روش طراحی و ساخت آن

به طور کلی خط تیغ را برای قالب و بسته بندی ها به کار می برند که توسط دستگاه یا حتی دست نیز انجام می شود. در حال حاضر که همه چیز کامپیوتری شده و اغلب کسب و کار ها با کمک نرم افزار های رایانه ای فعالیت می کنند در شکل دهی خط تیغ کارتن نیز از نرم افزار هایی مثل کرل یا Illustrator استفاده می شود. در واقع با کمک این نرم افزارها اشکال هندسی را برای ورق های کارتن طراحی کرده و به کمک این اشکال هندسی طراحی را به نرم افزار معرفی می کنند تا مشخص شود خط تیغ را در کدام قسمت باید اجرا کنند.

البته باید این نکته را در نظر داشت که اگر قصد استفاده از این نرم افزار های طراحی را داشتید حتما هر کدام از خطوط برش ، محل سوراخ نمودن کاغذ و خط تیغ کارتن یا همان خط تا را باید با رنگ های مختلف به نرم افزار معرفی کرد. اینگونه قطعا راحت تر خواهید توانست طرح نهایی را اجرایی کنید. در نهایت طرح را به دستگاه های دایکات معرفی کرده و نتیجه نهایی را خواهیم دید. خطوط تیغ معمولا به صورت های تیغه سیلندری ، تیغه دوار و تیغه تخت انجام می شوند.

 

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...