رفتن به مطلب

بررسی Samsung I5700 Galaxy Spica


sih092

ارسال های توصیه شده

مقدمه

سامسونگ آغاز کند و سردی را در ورود به دنیای گوشی های آندروید داشت اما آن ها با عرضه گوشی های مدرن در حال تغییر دادن این وضع هستند.آن ها در این راه مسلما از هیچ قابلیتی چشم نمی پوشند و Galaxy Spica را به سیستم عامل Android 2.1 مجهز کرده اند. اکنون این گوشی برای ورود به رقابت آماده است و به نظر می رسد که تنها برای برد پا به میدان می نهد.

گوشی هایی چون I9000 Galaxy S و I8520 Beam مشخصا بازار خاص خود را خواهند داشت اما مسلما این وظیفه پیاده نظام است که صحنه را برای حضور تجهیزات پر قدرتی چون صفحه نمایش AMOLED ، پردازنده های Snapdragon و پروجکتورهای WVGA مهیا کند.

هنگامی که نام های Samsung و galaxy را در کنار هم می بینیم باید آندروید را هم بدان ها بیافزاییم. سامسونگ با عرضه I5700 Galaxy Spica سعی در تکمیل روندی دارد که با I7500 Galaxy آنرا آغاز کرده است.

Spica در برخی از بازارها با نام Galaxy Lite عرضه شده است اما این موضوع هیچ ارتباطی با قدرت پردازشی گوشی ندارد. این گوشی به پردازنده ای قدرتمندتر از I7500 مجهز است و با پردازنده 800 مگاهرتزی خود ، توان پردازشی بالاتری نسبت به بسیاری از گوشی های آندروید عرضه می کند.

002.jpg001.jpg

با توجه به ارتقا سیستم عامل و بهره بردن I5700 Galaxy Spica از سیستم عامل Android 2.1 ، این گوشی به دنبال آن است که به درخشان ترین ستاره کهکشان سامسونگ تبدیل شود.بهتر است ابتدا ببینیم که Spica چه با خود به همراه آورده است.

لینک به دیدگاه

ویژگی های کلیدی

پشتیبانی چهاربانده از GSM/GPRS/EDGE

پشتیبانی از 3G با HSDPA با سرعت 3.6 مگابیت بر ثانیه

سیستم عامل Android 2.1 Éclair ، ارتقا یافته از نسخه 1.5 این سیستم عامل

صفحه نمایش لمسی خازنی 3.2 اینچی با قابلیت پشتیبانی از رزولوشن HVGA

پردازنده 800 مگاهرتزی

دوربین 3.2 مگاپیکسلی با قابلیت فوکوس خودکار

گیرنده GPS و پشتیبانی از Wi-Fi 802.11 b/g

سنسور شتاب سنج برای چرخش خودکار صفحه

پورت استاندارد microUSB برای شارژ گوشی و انتقال داده به آن

بلوتوث استریو به همراه A2DP

اسلات کارت حافظه microSD ، پشتیبانی تا 32 گیگابایت

سوکت صوتی استاندارد 3/5 میلی متری

پشتیبانی از فایل های ویدیویی DivX/XviD در پخش کننده ویدیویی

شماره گیری هوشمند محدود

شماره گیری صوتی

ارائه اکولایزر برای اولین بار در دنیای آندرویدی ها

لینک به دیدگاه

نقاط ضعف اصلی

خوانایی ناکافی صفحه نمایش در برابر تابش نور آفتاب

عدم تعبیه سنسور های مجاورت و نزدیکی در گوشی

کارکرد غیرقابل پیش بینی تحت سیستم عامل Android 2.1 (کندی قابل ملاحظه در اجرای برخی از نرم افزارها)

عدم پشتیبانی از عکس های پس زمینه پویا یا Live Wallpapers

عدم وجود نمای سه بعدی در گالری

تعبیه نکردن نرم افزار مرورگر اسناد آفیس

عدم پشتیبانی از مالتی تاچ

ضبط ویدیویی CIF که کمتر از حد استاندارد است

عدم پشتیبانی از فایل های فلش در مرورگر وب

نبود امکان انتقال فایل بوسیله بلوتوث

عدم تعبیه کلید دومرحله ای دوربین ، فوکوس خودکار کند

عملکرد متوسط گوشی در بخش بلندی صدا

Samsung I5700 Galaxy Spica به صورت معمول به همراه Android Cupcake(1.5) عرضه می شود اما می توانید آنرا به جدیدترین نسخه این سیستم عامل یعنی Éclair(2.1) ارتقا دهید. این دقیقا کاریست که ما انجام دادیم. به هرحال Spica را هم به دلیل کلیدهای سخت افزاری به کار رفته در آن و هم اندازه و رزولوشن صفحه نمایش آن می توانیم جزو نسل اولی های آندروید بدانیم.

یکی از چیزی هایی که در I5700 Galaxy Spica یقینا قابل توجه است ، TouchWiz است. در نخستین گوشی مبتنی بر آندروید عرضه شده توسط سامسونگ ، آن ها اصراری به سفارشی سازی گوشی نداشتند. اما تحت سیستم عامل Android 2.1 ، Galaxy Spica داستانی متفاوت دارد. این گوشی به رابط خاص شرکت مجهز شده است و با اینکه تغییرات صورت گرفته کل سیستم عامل را در بر نمی گیرند اما این حرکت برای گام اول بسیار عالی محسوب می شود.

 

003.jpg 004.jpg

005.jpg

سایر امکانات ارائه شده ، امکانات معمول گوشی های مبتنی بر آندروید هستند و البته بهبودهایی هم در برخی از ان ها به دلیل ارائه Android 2.1 دیده می شود. Spica از امکانات ارتباطی گسترده ای شامل HSDPA، بلوتوث و Wi-Fi پشتیبانی می کند. گرچه از ویژگی دیگر Éclair در این جا خبری نیست. با اینکه Spica به صفحه نمایش خازنی 3.2 اینچی مجهز است اما از مالتی تاچ پشتیبانی نمی کند.قابلیت استفاده از Live Wallpapers هم در این گوشی به کار گرفته نشده است.

سامسونگ همواره توجه خاصی به قابلیت های چندرسانه ای داشته است و سوکت صوتی استاندارد 3/5 میلی متری و دوربین 3.2 مگاپیکسلی حداقل دلایل لازم برای اثبات این ادعا هستند . چیزی که حتما و بدون تردید مورد توجه کاربران قرار خواهد گرفت ، پشتیبانی این گوشی از فایل های ویدیویی DivX/XviD است.

در قسمت بعد ، جعبه محتوی Samsung I5700 Galaxy Spica را باز می کنیم و بعد از بررسی محتویات آن ، به سراغ طراحی ظاهری گوشی خواهیم رفت.

لینک به دیدگاه

محتویات جعبه

جعبه Samsung I5700 Galaxy Spica تنها لوازم اساسی را در خود جای داده است :یک شارژر ، یک سی دی محتوی نرم افزار و یک

کابل microUSB در این جعبه دیده می شوند.

006.jpg007.jpg

علاوه بر آن ها ، یک هدست یک تکه را هم در درون این جعبه خواهید یافت که به دلیل مجهز بودن I5700 Galaxy Spica به سوکت صوتی استاندارد 3/5 میلی متری تنها انتخاب شما در این بخش به شمار نمی رود. هیچ کارت حافظه ای در درون گوشی قرار داده نشده است.

لینک به دیدگاه

نمای 360 درجه ای از Samsung I5700 Galaxy Spica

Samsung Galaxy Spica تنها کمی ضخیم تر از گوشی پیشین خود یعنی Samsung I7500 Galaxy است. گرچه با ابعادی معادل 13.2*57*115 میلیمتر هیچ مشکلی در دست گرفتن گوشی و کار با آن نخواهید داشت. با وزن 124 گرمی ، این گوشی استحکام خوبی دارد و در دست از آنچه که از یک گوشی تمام پلاستیک انتظار داشتید ، سنگین تر به نظر می رسد.

لینک به دیدگاه

طراحی

رنگ های قرمز به کار گرفته شده در نمای جلویی Spica روح جدیدی به کالبد سری Galaxy دمیده اند. اگر آن ها را کنار بگذاریم ، I5700 Galaxy Spica ، تفاوت زیادی با I7500 Galaxy نخواهد داشت.

Galaxy Spica از پلاستیک بسیار با کیفیتی ساخته شده است. قسمت پشتی گوشی که از پلاستیک نرمی ساخته شده است به خوبی در دست جای می گیرد اما جای شگفتی است که این قسمت حتی بیش از پلاستیک براق استفاده شده در نمای جلویی اثرات انگشت را به خود جذب می کند. دیدن لکه های ایجاد شده توسط اثرات انگشت بسیار سخت است و می توان آن ها را به آسانی از روی گوشی پاک کرد.

تقریبا تمامی نمای جلویی I5700 Galaxy Spica با صفحه نمایش لمسی خازنی 3.2 اینچی آن که قابلیت پشتیبانی از رزولوشن HVGA را دارد ، اشغال شده است . I7500 Galaxy به صفحه نمایش AMOLED مجهز بود اما Spica از فناوری TFT استفاده می کند. هنوز هم این صفحه نمایش کیفیت تصویری عالی را در اختیار کاربران قرار می دهد.

البته صفحه نمایش Spica در جنبه های زوایای دید گسترده و درخشندگی در برابر صفحه نمایش I7500 Galaxy مغلوب می شود. شگفتی دیگری که در اینجا با آن روبرو می شویم عملکرد ضعیف صفحه نمایش در برابر تابش نور آفتاب است.

صفحه نمایش رنگ های روشن و زنده ای به نمایش می گذارد که در فضای بسته خارق العاده به نظر می رسند. از نظر پاسخدهی هم صفحه نمایش Spica در سطح بسیار بالایی قرار دارد. به لطف مجهز شدن این گوشی به آخرین نسخه سیستم عامل آندروید ، صفحه نمایش آن قادر به نمایش 16 میلیون رنگ است و مشکلاتی که در گسستگی طیف های رنگی در گوشی های پیشین مبتنی بر آندروید مشاهده می شد ، در آن دیده نمی شود.

در بالای صفحه نمایش ، خروجی صدای مخاطب را می یابیم که در مرکز قرار گرفته است. Galaxy Spica به هیچ کدام از سنسور های مجاورت و یا محدود کننده نور مجهز نیست.

008.jpg009.jpg

010.jpg

در زیر صفحه نمایش کلید های بسیار مفیدی قرار گرفته اند.کلیدهای جهت نما و کلید مرکزی به همراه شش کلید دیگر در این بخش جای داده شده اند. همانند گوشی های اولیه مبتنی بر آندروید ، Spica به کلید های آغاز و پایان مکالمه مجهز شده است. در کنار آن ها چهار کلید استاندارد آندروید یعنی Home ،back ، Menu و Search قرار گرفته اند.

کلیدهای سخت افزاری جلوی گوشی از اندازه بزرگی برخوردارند و براحتی می توان از آن ها استفاده کرد. تنها مشکلی که در این بخش وجود دارد قرار گرفتن کلید home در کناره سمت راست است . هنگامی که می خواهید این کلید را بفشارید محکم نگاه داشتن گوشی در دست ، به کار سختی تبدیل می شود.

با فشردن کوتاه مدت کلید Search کادر جستجوی سریع یا Quick Search Box نمایش داده می شود و با فشردن طولانی مدت تر آن نرم افزار جستجوی صوتی یا Voice Search فعال خواهد شد. با یکبار فشردن کلید home به صفحه اصلی باز خواهید گشت و اگر آن را فشرده و نگاه دارید ، Task Manager گوشی برای شما به نمایش در خواهد آمد.

011.jpg012.jpg

کناره سمت چپ گوشی تنها کلید های تنظیم صدا را در خود جای داده است.

013.jpg014.jpg

در کناره سمت راست ، کلید قفل گوشی و کلید شاتر جای داده شده اند. کلید شاتر مایوس کننده است. نمی توانید آن را تا نیمه بفشارید و به همین دلیل به نظر می رسد که فوکوس خودکار با دقت چندانی صورت نمی پذیرد. البته این دوریبن از فوکوس خودکار برخوردار است اما ما نتوانستیم بفهمیم که Spica چگونه به انجام این کار می پردازد.

با فشردن کلید شاتر ، فوکوس قفل شده (که واقعا به کندی انجام می شود) و با رها کردن آن عکس ثبت می شود.

015.jpg016.jpg

017.jpg

در کناره بالایی گوشی ، پورت MicroUSB ، روزنه مخصوص بند گوشی و سوکت صوتی استاندارد 3/5 میلی متری قرار گرفته اند. پورت USB که هم برای شارژ گوشی و هم برای انتقال داده به کار می رود توسط یک پوشش محافظ پوشانده شده است ولی سوکت صوتی بدون پوشش رها شده است.

018.jpg019.jpg

020.jpg021.jpg

پشت کاملا پلاستیکی گوشی ، جلوه ای لاستیکی شکل دارد که باعث می شود بتوان گوشی را بهتر در دست گرفت.چیزهای قابل ذکر در این بخش لنز دوربین 3.2 مگاپیکسلی و اسپیکر گوشی هستند. از هیچ نوع فلاشی در Spica استفاده نشده است.

022.jpg024.jpg

لنز دوربین 3.2مگاپیکسلی گوشی که قابلیت فوکوس خودکار را دارد ، در بدنه فرو رفته و توسط قابی احاطه شده است که تنها وسیله برای محافظت آن در برابر خراش است. این دوربین در گوشه بالایی سمت چپ جای داده شده است و بنابراین ممکن است انگشت تان به طور ناگهانی جلوی لنز را بگیرد. اسپیکر گوشی کمی برجسته شده است تا در صورت قرارگیری گوشی بر روی سطوح هموار صدای آن به وضوح قابل پخش باشد.

در زیر کاور پشتی شیار سیم کارت و اسلات کارت حافظه قرار دارند که به آسانی از طریق کناره های گوشی در دسترس اند و برای رسیدن به آن ها نیازی به برداشتن باتری نخواهید داشت. Galaxy Spica از کارت های حافظه microSD و microSDHC پشتیبانی می کند. این گوشی در اداره کارت 16 گیگابایتی ما که تقریبا پر بود ، با مشکل خاصی روبرو نشد.

باتری گوشی عالی به نظر می رسد . آنچنان که اعلام شده است باتری 1500 میلی آمپری Galaxy Spica می تواند این گوشی را تا 650 ساعت در حالت آماده به کار و تا 11.5 ساعت در حالت مکالمه روشن نگاه دارد. در کاربرد های واقعی گاهی اوقات و زمانی که تست گوشی را با شدت پی می گرفتیم ، تقریبا هر روز باید گوشی را شارژ می کردیم.

025.jpg026.jpg

در کل ، حتی با اینکه Samsung I5700 Galaxy Spica جز فشرده ترین گوشی های موجود نیست اما به خوبی می توان با آن کار کرد. کنترل های سخت افزاری گوشی هم تاثیر بسزایی در این امر دارند. این گوشی به راحتی در دست جای می گیرد و احساس استحکام خوبی دارد. هیچ دلیلی پیدا نمی کنیم که بتواند دوام گوشی را در طولانی مدت زیر سوال ببرد.

صفحه نمایش خازنی هم حساسیت بسیار بالایی دارد و پشتیبانی آن از 16 میلیون رنگ هم آن را از بسیاری دیگر از گوشی های مبتنی بر آندروید متمایز می کند. کاربران قدیمی آندروید منظور ما را بهتر درک می کنند. گرچه به روز رسانی سیستم عامل گوشی به Éclair هم نتوانسته است پشتیبانی از مالتی تاچ را به Spica اضافه کند.

028.jpg009.jpg

در قسمت بعد نگاهی نزدیک تر به رابط کاربری I5700 Galaxy Lite خواهیم انداخت .

لینک به دیدگاه

آندروید و TouchWizzard

Samsung I5700 Galaxy Spica نخستین گوشی مبتنی بر آندروید این شرکت است که به همراه رابط کاربری TouchWiz ارائه شده است. تقویت بخش هایی از رابط کاربری هم از نظر عملکرد و هم از نظر ظاهری برای نخستین تلاش بسیار شایسته تحسین است.

029.jpg030.jpg

تغییرات صورت گرفته از صفحه اصلی آغاز می شوند که تا 9 صفحه اصلی برای قرار دادن ویدجت ها در آن ها قابل دسترس هستند. بر خلاف HTC Sense ، نیازی نیست که از تمامی این صفحات در همه حال استفاده کنید و بنابراین اگر حس کردید به آن ها نیازی ندارید می توانید برای پیمایش آسان تر صفحات ، آنها را حذف کنید.

031.jpg

افزونه جذاب دیگر Samsung I5700 Galaxy Spica گزینه ای است که به شما اجازه می دهد یکی از این صفحات را بعنوان صفحه پیش فرض تنظیم نمایید .با این کار با هر بار فشردن کلید home به آن صفحه باز خواهید گشت. علاوه بر این می توانید به جای حرکت دادن ویدجت ها ، صفحات اصلی را جابجا کرده و به هر طریقی که می خواهید مرتب نمایید.

سامسونگ شش ویدجت هم به این رابط افزوده است که با انتخاب گزینه Samsung Widgets در هنگام افزودن ویدجت به صفحه اصلی نمایش داده می شوند. سه ساعت متفاوت (آنالوگ ، دیجیتال و یک ساعت دوگانه دیجیتال که زمان را در دو ناحیه جداگانه نمایش می دهد) ، یک ویدجت اینترنت ، ویدجت Memo که اجازه یادداشت برداری سریع را مهیا می سازد و یک قاب عکس مجموع این شش ویدجت را تشکیل می دهند. گرچه این ویدجت ها قابلیت عملیاتی جدیدی به گوشی اضافه نمی کنند اما داشتن آن ها خالی از فایده نیست.

032.jpg033.jpg

Galaxy Spica هم همانند سایر رابط های TouchWiz چهار کلید را در پایین صفحه اصلی خود دارد. این کلیدها امکان دسترسی سریع به شماره گیر گوشی ، بخش پیام رسانی ، دفترچه تلفن و مرورگر وب را فراهم می کند. بعد از اینکه منوی اصلی را باز می کنید این کلیدها به سمت بالا حرکت می کنند و بنابراین همیشه و در سرتاسر رابط کاربری در دسترس هستند. می توانید این چهار آیکن را به هر طریقی که می خواهید مرتب کرده و بچینید اما نمی توانید آن ها را حذف یا با آیتم دیگری جایگزین نمایید.

036.jpg035.jpg034.jpg

منوی اصلی هم اکنون تغییر کرده است و مانند صفحات اصلی به جای اینکه دارای پیمایش عمودی باشد از قسمت های افقی مجزا تشکیل شده است. بعد از پر شدن صفحه جاری منوی اصلی ، صفحه جدیدی به آن اضافه می شود. این بار هم حداکثر می توانید تا 9 صفحه در اختیار داشته باشید.

037.jpg

علاوه بر این ، Samsung I5700 Galaxy Spica به امکانات جدیدی هم که توسط Android 2.1 عرضه می شود ، همانند چند ویدجت جدید مجهز شده است .این بار اثری از عکس های پس زمینه پویا یا Live Wallpapers نیست و برای دسترسی به آن ها باید یک نرم افزار اضافی بر روی گوشی نصب کنید. متاسفانه کاربران زیادی گزارش کرده اند که عملکرد این نرم افزار چندان فوق العاده نبوده است و تصور می کنم انجام این کار به تلاشی که نیاز دارد ، نیارزد.

038.jpg039.jpg

اگر نسخه سیستم عامل استفاده شده و قابلیت های TouchWiz را کنار بگذاریم ، دو مشخصه اصلی Galaxy بدون تغییر باقی مانده اند. Task Switcher و ناحیه یادآورها دقیقا همانند نسخه های پیشین هستند.اما این دلیل نمی شود که مشکلی با آن ها داشته باشیم .آن ها بسیار خوب هستند و حقیقتا بر جاذبه تجربه استفاده از آندروید می افزایند.

تجربه کلی کار با Samsung I5700 Galaxy Spica و Android 2.1 بسیار خوب است اما کارکرد ناسازگار گوشی مشکل بزرگی محسوب می شود. ظاهرا گوشی به سخت افزار خوبی تجهیز شده است اما به نظر می رسد که نرم افزار به بهینه سازی بیشتری نیاز دارد.

برخی از نرم افزار ها خوب هستند و رابط کاربری هم از سرعت خوبی برخوردار است اما رابط دوربین و گالری عملکرد آن چنان خوبی ندارند. ما در مورد آن ها در ادامه این بررسی سخن خواهیم گفت اما بیش از آنچه انتظار داشتیم این بخش ها کند عمل می کردند.

اگر درست حدس زده باشیم میزان کم حافظه Ram (که شایعه شده است 128 مگابایت است) به نرم افزار های زیادی اجازه اجرا و ذخیره داده هایشان در حافظه را نمی دهد و بنابراین هر بار آن ها باید مجددا در حافظه بار شوند.

لینک به دیدگاه

دفترچه تلفن

همانند سایر گوشی های هوشمند مبتنی بر آندروید ، Samsung I5700 Galaxy Spica به یک دفترچه تلفن خوب با قابلیت های بالا و گنجایش نامحدود برای ذخیره اسامی مجهز است.

Spica نمی تواند اسامی مخاطبین موجود در سیم کارت را نمایش دهد و تنها را برای این کار وارد کردن آن ها به حافظه گوشی است. اما این تنها شکوه ای است که در مورد این بخش از I5700 داریم. می توانید میان مخاطبین موجود در لیست بوسیله پیمایش حرکتی و با استفاده از پیمایش گر الفبایی موجود در کناره صفحه و یا با فشردن کلید سخت افزاری Search و درج قسمتی از نام وی به جستجو بپردازید.

040.jpg041.jpg

این گوشی با Android 2.1 به قابلیتی به نام Quick Contacts هم مجهز شده است. این قابلیت به شما اجازه می دهد که از عکس مخاطب در دفترچه تلفن استفاده کرده و با یک ضربه بر روی آن بتوانید به برقراری تماس ، ارسال پیام و یا ایمیل به وی بپردازید.

042.jpg

ارتقای دیگری که توسط نسخه 2.1 صورت داده شده است ، پشتیبانی از چندین حساب کاربری در ایمیل ها و امکان همگام سازی مخاطبین با وجود پشتیبانی از حساب های کاربری Exchange است.

فیلدهای اطلاعاتی زیادی در این بخش در نظر گرفته شده اند و می توانید آن ها را به مخاطبین تخصیص دهید اما با وجود زیاد بودن تعداد این فیلدها ، آن ها هنوز به شکلی مرتب و سازمان دهی شده باقی مانده اند.با کلیک بر روی علامت + در کناره هر فیلد می توانید فیلدی از آن نوع را به مخاطب بیافزایید و با فشردن علامت – در زیر فیلدهای غیر ضروری می توانید آن ها را حذف کنید.

044.jpg043.jpg045.jpg

می توانید به مخاطبین آدرس های پستی ، عنوان شغل ، نام شرکت ، یادداشت ، نام مستعار و هر آنچه بخواهید تخصیص دهید!گزینه ای هم در این بخش در نظر گرفته شده است که تماس های مخاطبی خاص را مستقیم به صندوق صوتی شما هدایت خواهد کرد.

لینک به دیدگاه

قابلیت های تلفنی

Samsung I5700 Galaxy Spica در حین تماس ها و مکالمات با هیچ مشکلی مواجه نشد. هیچ مشکلی در مورد دریافت سیگنال ها یا کیفیت صدا در حین مکالمات هم در این گوشی به چشم نمی خورد.

046.jpg

این گوشی به نوعی شماره گیری هوشمند هم مجهز است اما این امکان خیلی هم مفید نیست. هنگامی که چندین رقم را از طریق شماره گیر Galaxy Spica درج کنید این گوشی مخاطبینی از دفترچه تلفن را که شماره آن ها حاوی ارقام درج شده است به شما نمایش خواهد داد. ما نمی دانیم که شما عادت داشته باشید که بخشی از شماره های مخاطبان تان را به خاطر بسپارید یا نه اما ما و اصلا چنین عادتی نداریم.

متاسفانه Galaxy Spica فاقد سنسور مجاورت است و به همین دلیل در هنگام مکالمات باید مراقب باشید که هیچ یک از کلیدهای مجازی روی صفحه را با گوش یا چانه تان نفشارید.خوشبختانه سامسونگ راهکاری را برای به حداقل رساندن این وضع اندیشیده است و شماره گیر را بعنوان تنها آیتم فعال در حین مکالمات در اختیار شما قرار داده است. برای فعال کردن آن هم فشردن آن کفایت نمی کند و باید آن را به سمت بالا بکشید.

047.jpg048.jpg

پیامد این راهکار هم این است که اگر بخواهید یادداشتی بردارید یا شماره تلفنی را ذخیره کنید باید چندین منو را پشت سر بگذارید.

گزارش تماس ها ، لبه بعدی است که در کنار شماره گیر وجود دارد. این بخش تمامی تماس های گرفته شده ، دریافت شده و از دست رفته را در یک لیست نمایش می دهد.

ما آزمون بلندی صدای همیشگی مان را هم بر روی Samsung I5700 Galaxy Spica انجام دادیم. با اینکه نتایج حاصله ما را شگفت زده نکرد اما Spica هنوز هم در این بخش عملکرد خوبی داشت .با این حال امکان از دست رفتن تماس ها در محیط های پر سر و صدا اصلا دور از ذهن نیست.

لینک به دیدگاه

پیام رسانی

بخش پیام رسانی SMS و MMS بسیار ساده و سر راست است و از هیچ پوشه ای در آن استفاده نشده است.تنها کلید New Message در این قسمت دیده می شود و در زیر آن هم پیام های شما به شکلی حباب وار به نمایش در آمده اند.

049.jpg

قابلیت جستجو هم در این بخش وجود دارد که به شما اجازه می دهد به سرعت به جستجوی پیامی خاص در میان SMS ها و MMS های ذخیره شده بپردازید.

050.jpg051.jpg

تمامی پیام های ارسال نشده و پیش نویس ها (Draft) با یک برچسب قرمز رنگ Draft علامتگذاری شده اند. امکان واقعا دوست داشتنی این بخش آن است حتی با ذخیره نکردن پیام و یا خارج شدن از حالت درج پیام بودن ارسال آن هم باز متن درج شده ذخیره می شود. گرچه این بار بخش پیام های تحویل داده نشده یا Undelivered Messages حذف شده است.

اگر به دنبال آن هستید که پیام خاصی را برای شخص دیگری ارسال کرده و یا آنرا کپی کنید می توانید انگشت تان را بر روی متن آن پیام فشرده و نگاه دارید تا گزینه هایی چون ویرایش ، ارسال به دیگری ، حذف ، مشاهده جزئیات و یا کپی متن پیام به شما نمایش داده شوند.

با فشردن و نگهداشتن انگشت تان در ناحیه درج متن به عملکردهایی چون Cut ، Copy و Paste دست می یابید. می توانید این متن را در هر نرم افزاری که بخواهید از قبیل ایمیل ها ، یادداشت ها ، چت ها و ... Paste کنید.

تبدیل یک SMS به MMS کاملا منطقی و آسان صورت می پذیرد. هنگامی که محتویات چندرسانه ای به پیام تان بیافزایید، پیام به طور خودکار به MMS تبدیل می شود. می توانید تنها به افزودن عکس یا فایل های صوتی اکتفا کنید یا اگر خواستید می توانید از ویرایشگر اختصاصی MMS هم استفاده کنید.

052.jpg053.jpg

Gmail این بار از عملکردهای گروهی هم پشتیبانی می کند که اجازه بایگانی ، برچسب گذاری یا حذف چند ایمیل را به طور همزمان برای کاربر مهیا می سازد.

055.jpg054.jpg056.jpg

همچنین نرم افزار استاندارد ایمیل هم وجود دارد که می تواند چندین حساب کاربریPOP یا IMAP را به طور همزمان مدیریت نماید. متاسفانه در این بخش بر خلاف Gmail ایمیل ها حباب مانند نمایش داده نمیشوند . اما هنوز هم می توانید به پیام هایی که آنلاین ایجاد شده اند در فولدرهای اصلی شان، در کنار پیام هایی که در inbox ، drafts و یا Sent قرار دارند دست پیدا کنید.

057.jpg058.jpg

پوشه ها در یک ساختار درختی سازماندهی شده اند. با یک کلیک روی پوشه مشخصی محتویات آن نمایش داده می شود و با کلیکی دیگر، این بخش بسته می شود.

Galaxy Spica به یک صندوق دریافت عمومی هم مجهز است که تمامی ایمیل ها را در یک پوشه واحد به نمایش در می آورد و بدین طریق نیازی نیست که تک تک پوشه ها را برای بررسی ایمیل های جدید چک کنید.اگر حساب های کاربری زیادی داشته باشید و بخواهید تنها ایمیل های جدید را چک کنید ، این امکان حتما به کارتان خواهد آمد.

059.jpg060.jpg

Google talk بخش پیام رسانی فوری را در I5700 Galaxy Spica اداره می کند. شبکه G-Talk با برخی دیگر از شبکه های معروف دیگر چون Pidgin ، Kopete ، iChat و Ovi Contacts سازگار است.

در مورد گزینه های درج متن هم Galaxy Spica از صفحه کلیدهای افقی و عمودی تمام QWERTY بهره می برد. تایپ با این صفحه کلیدها بسیار آسان است و با اینکه نمی توانند با صفحه کلید سخت افزاری رقابت کنند اما قطعا کار بسیاری از کاربران را راه می اندازند.

061.jpg062.jpg

لینک به دیدگاه

گالری

گالری به طور خودکار عکس ها و ویدیوها را بدون در نظر گرفتن مکان ذخیره سازی آن ها می یابد. عکس ها و ویدیوهایی که در پوشه های جداگانه ذخیره شده اند در پوشه های مجزایی در گالری قرار می گیرند و به طور خودکار نام آنها همنام با همان پوشه خودشان انتخاب می گردد . این امر کار کردن با گالری را بسیار اسان کرده و می توانید مانند File Manager با آن کار کنید.

Samsung I5700 از نمای سه بعدی جالبی که پیش از این در Google Nexus One دیده بودیم برخوردار نیست اما دو گزینه برای لیست کردن پیش نمایش تصاویر در اختیار کاربران قرار می دهد. می توانید 24 پیش نمایش را به صورت همزمان مشاهده نموده و یا به مشاهده 12 پیش نمایش بزرگتر بپردازید.

064.jpg063.jpg065.jpg

گالری از کنترل های حرکتی چون پیمایش یا panning با انگشتان پشتیبانی می کند و به همین دلیل بدون اینکه مجبور به بازگشت به حالت پیش نمایش ها باشید می توانید به عکس بعدی حرکت کنید. تنها کافیست که در حالت تمام صفحه انگشت تان را به سمت چپ یا راست بر روی صفحه بکشید تا عکس پیشین یا بعدی برای شما نمایش داده شود.

از قابلیت Pinch Zooming در این گوشی پشتیبانی نمی شود اما بزرگنمایی با یک انگشت و بزرگنمایی با ضربات دوگانه در دسترس کاربران هستند.

066.jpg

بار دیگر ، توجه ما به مشکل عجیب گالری های آندروید که باعث می شود عکس ها در حالت بزرگنمایی 100% قرار نگیرند ، جلب شد. در هنگام بزرگنمایی گوشی های آندروید تنها نسخه بسیار فشرده و بی کیفیت از عکس ها را به نمایش در می آورند (که تصور می کنیم برای افزایش سرعت کار گوشی است) و به همین دلیل در هنگامی که عکس ها را بر روی گوشی مشاهده می کنید آن ها را بسیار بی کیفیت می یابید.

اما از طرف دیگر نسخه جدید ارتقاهای خوبی هم به همراه خود داشته است. گزینه ای برای انتخاب چند عکس برای انجام عملیاتی چون Copy/Cut/Paste به صورت گروهی بر روی فایل ها در نظر گرفته شده است و امکان انتقال فایل ها از طریق گالری هم وجود دارد. گزینه مفیدی هم در این بخش تعبیه شده است که اجازه آپلود مستقیم عکس ها را به FaceBook و Picasa فراهم می کند و همچنین اجازه ارسال آن ها را هم با استفاده از MMS یا ایمیل به شما می دهد.

068.jpg067.jpg069.jpg

لینک به دیدگاه

پخش کننده ویدیویی و پشتیبانی از فایل های DivX/XviD

در مورد پخش ویدیویی، Samsung I5700 Galaxy Spica را می توان جزو بهترین گوشی ها از این لحاظ در دنیای آندروید محسوب کرد. علاوه بر نرم افزار پخش کننده اختصاصی ویدیو (گرچه پخش فایل های ویدیویی از طریق گالری هم ممکن است)این گوشی به پشتیبانی از فایل های ویدیویی DivX/XviD هم مجهز است که در میان خانواده گوشی های مبتنی بر سیستم عامل Google بسیار نادر است.

Spica در پخش فایل های ویدیویی با رزولوشن بالا بسیار خوب عمل می کند و به راحتی از پس اداره فایل هایی با رزولوشن VGA و نرخ 30 فریم بر ثانیه بر می آید .این گوشی با فایل های با رزولوشن 720p هم به مشکلی بر نمی خورد اما داشتن چنین فایل هایی بر روی گوشی چندان جالب به نظر نمی رسد.

071.jpg070.jpg072.jpg

رابط کاربری پخش کننده ویدیویی تا حد امکان ساده نگه داشته شده است. لیست از ویدیوهای موجود در گوشی و کنترل هایی نظیر play/Pause که در هنگام پخش ویدیویی فعال می شود، به همراه یک نوار پیشرونده که می توانید از آن برای جلو و عقب بردن ویدیو استفاده کنید ، سراسر این رابط را تشکیل می دهند.

لینک به دیدگاه

پخش کننده موسیقی

رابط کاربری TouchWiz به پخش کننده موسیقی Samsung I5700 Galaxy Spica هم جلوه تازه ای بخشیده است. رابط این نرم افزار چندین لبه برای مرتب کردن آهنگ ها در اختیار شما قرارمی دهد : لیست پخش فعلی ، تمامی اهنگ های موجود ، لیست های پخش ، خوانندگان ، آلبوم ها و آهنگسازان .می توانید هر کدام از لبه های ذکر شده را در صورتی که به آن ها نیازی ندارید حذف کنید تا کار کردن با نرم افزار از پیش آسان تر شود.

073.jpg074.jpg

علاوه بر این سامسونگ Galaxy Spica را به نخستین گوشی مجهز به آندرویدی تبدیل کرده است که پخش کننده موسیقی آن به اکولایزر مجهز است. قابلیت فوق العاده ای که به شما امکان می داد به سرعت در YouTube یا Google به دنبال آهنگی خاص بگردید هم در این بخش تعبیه شده است.

077.jpg076.jpg075.jpg078.jpg

اکنون گوشی پیغامی مبنی بر اینکه کدامیک از نام خواننده ، عنوان آهنگ یا آلبوم را مورد جستجو قرار دهد هم به شما نمایش می دهد. قسمت بهتر اینکه نتایج مربوط به YouTube مستقیما از طریق نرم افزار YouTube باز می شوند.

با افزوده شدن جاذبه های بصری چشم نواز ، این پخش کننده بالاخره به نقطه ای رسیده است که از آن انتظار می رفت.

079.jpg080.jpg

لینک به دیدگاه

خروجی صدا:بلند و واضح

صدای Samsung I5700 Galaxy Spica با اتصال هدست ها به آن به اندازه کافی بلند است و علاوه بر آن صدا از کیفیت بسیار بالایی هم بهره می برد.

برش زده شدن فرکانس های بم و تغییر شکل بین فرکانسی بیش از حد متوسط تنها نواقص این بخش هستند اما هیچکدام از این بخش ها هم بد نیستند.باقی مشخصه های این بخش بسیار عالی و قابل مقایسه با بهترین های کلاس هستند.

لینک به دیدگاه

دوربین 3.2 مگاپیکسلی مایوس کننده

Samsung I5700 Galaxy Spica یک لنز دوربین 3.2 مگاپیکسلی با فوکوس خودکار را در کناره پشتی خود جای داده است که قادر به ثبت تصاویری با حداکثر رزولوشن 1536*2048 پیکسل است. این بخش یکی از قسمت هایی است که نسبت به I7500 Galaxy با عقبگرد مواجه بوده است.

فلاش LED حذف شده است و Galaxy Spica از کلید شاتری استفاده می کند که قابلیت فشردن دومرحله ای را ندارد. به جای فشردن تا نیمه برای انجام فوکوس ، باید این کلید را کاملا بفشارید تا فوکوس قفل شود و با رها کردن آن عکس ثبت گردد. رابط کاربری دوربین Android 2.1 هم جای خود را به رابط اختصاصی دوربین سامسونگ داده است.

081.jpg082.jpg

083.jpg084.jpg

این رابط تنظیماتی را که بیشترین کاربرد را دارند ،چیزهایی از قبیل تغییر حالت عکاسی به فیلمبرداری و بالعکس ، صحنه ها ، ISO و روشنایی را تنها با یک کلیک در اختیار شما قرار می دهند. می توانید این آیکن ها را مخفی کنید اما منظره یاب نوارهای سیاه رنگی در طرفین خود دارد که قابلیت مخفی شدن را ندارند.

قابلیت های اضافی چون برچسب گذاری جغرافیایی تصاویر ، تراز سفیدی ، جلوه های رنگی و امثال آن ها هم از طریق منوی تنظیمات قابل دسترسی هستند.

مشکلاتی که در این دوربین دیده می شود به فوکوس کند و همچنین عملکرد کند آن مربوط می شود. اشکال نرم افزاری دیگری که در دوربین دیده می شود این است که پس از فعال کردن دوربین نوردهی تنظیم نشده است و عکس ها با نوردهی بیش از حد ثبت می شوند.

راه حل این مشکل این است که ابتدا عکسی بلااستفاده ای ثبت کنید تا نوردهی برای عکس بعد در حالت مساعدی قرار بگیرد. این مشکل نرم افزاری باید هرچه زودتر برطرف شود چراکه در غیر اینصورت باید بسیاری از عکس های گرفته شده با این دوربین را حذف کنید.

نمی توانید انتظار زیادی از عکس های 3.2 مگاپیکسلی داشته باشید اما Samsung I5700 Galaxy Spica دراین بخش عملکرد خوبی دارد.البته اگر بتوانید از مشکلات نوردهی ذکر شده چشم بپوشانید. سطح نویز در حد مناسبی حفظ می شود و عکس ها دارای سطح جزئیات خوبی هستند. رنگ ها خوب هستند اما هنوز هم نشانه هایی از واضح سازی بیش از حد در آن ها دیده می شود.

لینک به دیدگاه

ضبط ویدیویی CIF

Samsung I5700 Galaxy Spica قادر به ضبط ویدیوهایی با رزلوشن CIF پیکسل و نرخ 15 فریم بر ثانیه است . ویدیوها با نرخ فریم پایینی ثبت می شوند و به همین علت آن ها کمی گسسته و متغیر ضبط می شوند .آنها تنها برای ارسال با MMS مناسب هستند و به نظر نمی رسد کارکرد دیگری داشته باشند.

رابط بخش فیلمبرداری هم بسیار مشابه رابط دوربین عکاسی است و تنها تفاوت وجود تنظیمات کمتر در این قسمت است. می توانید حداکثر زمان کلیپ ، سلف تایمر ، ISO ،روشنایی و حالت ضبط (نرمال یا MMS که مشخص کننده بد یا بدتر است) را تنظیم نمایید.

085.jpg086.jpg

لینک به دیدگاه

امکانات ارتباطی

Galaxy Spica با پشتیبانی چهاربانده از GSM/GPRS/EDGE و دوبانده از 3G با HSDPA با سرعت 3.6 مگابیت بر ثانیه در سرتاسر دنیا قابل استفاده است.

در مورد امکانات ارتباطی محلی Samsung I5700 Galaxy Spica به Wi-Fi ، بلوتوث v2.1 با پشتیبانی از A2DP و همچنین USB 2.0 مجهز است. پورت استفاده شده برای اتصال USB ، microUSB است که یافتن کابل مناسب را بسیار آسان تر می سازد.

Android 2.1 امکان انتقال فایل ها را از طریق بلوتوث فراهم کرده است و به نظر نمی رسد که کمبودی در این زمینه وجود داشته باشد.

Samsung I5700 Galaxy Spica از کارت های microSD تا گنجایش 32 گیگابایت پشتیبانی می کند ، گرچه اسلات کارت حافظه در زیر کاور باتری جای گرفته است . هنوز هم برای انتقال هر نوع فایلی اعم از عکس ها ، آهنگ ها و ویدیوها به گوشی استفاده از یک کارتخوان به همراه کارت های حافظه سریعترین راه به شمار می رود.

لینک به دیدگاه

مرورگر وب

آندروید محصولی از محصولات عصر Web 2.0 است و مرورگر وب آن هم عالیست . با آخرین نسخه این سیستم عامل ، قابلیت کاربردی این نرم افزار به جایی رسیده است که می تواند با دیگر نرم افزارهای موجود دراین زمینه به رقابت بپردازد.

رابط کاربری بسیار ساده است.تمامی چیزی که بر روی صفحه مشاهده می کنید ، کلید های +/- برای انجام بزرگنمایی و نوار آدرس است. نوار آدرس در بالای صفحه قرار گرفته است و با پیمایش به سمت پایین از دید کاربر خارج می شود. کنترل های بزرگنمایی هم به صورت خودکار مخفی می شوند که برای کار با صفحات وب که به تمام صفحه نیاز دارند بسیار ضروری است.

088.jpg087.jpg089.jpg

مرورگر Galaxy Spica از سه حالت بزرگنمایی پشتیبانی می کند:کلیدهای اختصاصی بزرگنمایی ، بزرگنمایی با ضربات دوگانه و بزرگنمایی با یک انگشت. این بار علیرغم پشتیبانی سیستم عامل از pinch Zooming از آن استفاده نشده است اما به هر حال برخی از کاربران بزرگنمایی با یک انگشت را به آن ترجیح می دهند.

این مرورگر از چینش مجدد متون یا Text Reflow هم پشتیبانی می کند که با تنظیم میزان بزرگنمایی ، ستون های متن را به اندازه پهنای صفحه تنظیم می نماید. بدون این قابلیت باید آنقدر به بزرگنمایی ادامه می دادید تا متن تمام صفحه را پر کند و یا برای خواندن تمام متن به طرفین پیمایش می کردید.

رابط کاربری در عین ساده بودن بسیار قدرتمند است .با زدن کلید منو شش کلید به شما نمایش داده می شود که با استفاده از آن ها خواهید توانست لبه ای جدید باز کرده ، به دیگر لبه ها حرکت کنید ، صفحه را refresh کرده ، به سمت جلو حرکت نموده و یا لیست bookmark ها را باز کنید. آخرین کلید گزینه های دیگری چون کپی متن ، جستجو در صفحه و مانند این ها را هم به شما نمایش می دهد.

لیست Bookmark ها پیش نمایش های کوچکی هم از صفحات افزوده شده به آن نمایش داده و علاوه بر آن می توانید به لیستی از صفحاتی که بیشترین بازدید را داشته اند در بخش تاریخچه مرورگر دست پیدا کنید.

090.jpg091.jpg

آخرین قله ای از تکنولوژی های وب که مرورگر آندروید باید به دنبال فتح آن باشد ، پشتیبانی از فایل های فلش است. HTC از جادوی خود برای افزودن این امکان به برخی از گوشی هایش استفاده کرده است اما تا به حال این امکان به هسته سیستم عامل افزوده نشده است.

093.jpg092.jpg094.jpg

Samsung I5700 Galaxy Spica با استفاده از نرم افزار YouTube تا حدی فقدان این امکان را جبران می کند. بسیاری از دیگر سایت های به اشتراک گذاری ویدیو و یا سایت های دیگر از فلش برای مقاصد کاملا متفاوتی استفاده می کنند اما متاسفانه Spica قادر به کار با آن ها نیست.

لینک به دیدگاه

سازمان دهنده

Samsung I5700 Galaxy Spica بدون نرم افزار مرورگر اسناد آفیس عرضه می شود و به همین دلیل برای تهیه یکی از این نرم افزارها باید به Android Market اعتماد کنید. هم نرم افزارهای رایگان و هم غیررایگان در این بخش دیده می شود اما باید به یاد داشته باشید که نرم افزارهای رایگان برای انجام کارشان به اینترنت متکی هستند.

097.jpg096.jpg095.jpg098.jpg

تقویم چهار حالت نمایش صورت جلسه ،روزانه ،هفتگی و ماهانه دارد. افزودن رویدادهای جدید آسان است و به سرعت انجام می شود. می توانید به هر رویداد هشداری را بعنوان یاداور تخصیص دهید.

101.jpg100.jpg099.jpg102.jpg

حالت نمایش صورت جلسه در Samsung I5700 Galaxy Spica به شما اجازه می دهد که به مرور رویدادهای روزهای اخیر و یا آینده بپردازید.با استفاده از این حالت می توانید قرار ملاقات های چند روز آینده را چک کنید.

Spica یک ماشین حساب هم دارد . کلیدهای این ماشین حساب بزرگ هستند و کار کردن با آنها هم راحت است.

Galaxy Spica از یک نرم افزار Alarm هم استفاده می کند که امکان تنظیم هشدارهای زیاد با زمان شروع و الگوی تکرار اختصاصی را فراهم می کند.

سامسونگ نرم افزار My Files را هم به همراه این گوشی عرضه کرده است که بعنوان File Manager کارآیی بالایی دارد و بعنوان گالری عکس هم عمل می کند. این نرم افزار قادر به انتقال ، کپی ، قفل کردن و تغییرنام فایل ها به صورت گروهی است و حتی می تواند چندین فایل را از تغییر بلوتوث ارسال کند. این نرم افزار تنها به کارت حافظه دسترسی دارد و قادر نیست به حافظه داخلی گوشی دست پیدا کند.

105.jpg104.jpg103.jpg106.jpg

Galaxy Spica به نرم افزاری هم مجهز است که شما را قادر به اجرای نرم افزارهای قدیمی و خوب جاوا می کند. ما نرم افزار opera Mini را بدین منظور آزمودیم که در عین عملکرد کند خودش ، قابلیت هایش را به طور کامل ارائه کرد. بازی های ساده هم باید با این روش به خوبی کار کنند. البته اگر بخواهید می توانید از نسخه خاصی از Opera Mini که برای سیستم عامل آندروید تهیه شده است هم استفاده نمایید .ما تنها از جاوا برای آزمودن نحوه کارکرد Galaxy Spica در زمینه نرم افزارهای جاوا استفاده کردیم.

و در آخر باید به نرم افزار YouTube اشاره کنیم که تا حدی فقدان قابلیت پشتیبانی از فایل های فلش را در مرورگر وب جبران می کند.این نرم افزار رابط ساده ای دارد و به شما اجازه دهد به مرور و مشاهده فایل های ویدیویی بپردازید.

لینک به دیدگاه

مقصدیابی GPS

Samsung I5700 Galaxy Spica به یک گیرنده GPS خوب مجهز است که با غیرفعال بودن AGPS می تواند در حدود سه دقیقه بر روی ماهواره ها قفل شود. AGPS ممکن است به این فرآیند سرعت بخشد اما به دسترسی به اینترنت نیازمند است.

نباید از عرضه نرم افزار Google Maps به همراه این گوشی شگفت زده شوید. متاسفانه امکان استفاده از قابلیت مقصدیابی صوتی تنها در آمریکا وجود دارد.

حتی بدون راهنمای صوتی مقصدیابی باز هم راهنماهایی در آن دیده می شود:مسیر شما و محل فعلی تان بر روی صفحه نمایش داده می شود و برای یافتن مقصد به شما کمک می کند.البته برای اینکه نقشه ها را بخوانید به یک کمک راننده نیاز خواهید داشت.

109.jpg108.jpg107.jpg110.jpg

مثل همیشه Google Maps به حالت نمایش خیابانی هم مجهز است. احتمالا این حالت نمایش را می توان بهترین بخش نرم افزار Google Maps دانست. اگر در منطقه شما هم از این حالت نمایش پشتیبانی شود می توانید ازنمای 360 درجه منطقه تان نهایت لذت را ببرید. هنگامی که قطب نمای دیجیتال را فعال کنید ، این حالت نمایش مشابه تجربه یک تور مجازی خواهد بود.

114.jpg113.jpg112.jpg111.jpg

Samsung I5700 Galaxy Spica به جز این نرم افزار ، نرم افزار دیگری را برای مقصدیابی ارائه نمی کند اما به راحتی می توانید انواع گوناگونی از آن ها را در Android Market بیابید. در این بخش هم نرم افزارهای رایگان به چشم می خورند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...