رفتن به مطلب

کشف دور از انتظار " ژنهای جهنده " فعال در بدن انسان


ارسال های توصیه شده

کشف دور از انتظار " ژنهای جهنده " فعال در بدن انسان ... :icon_gol::icon_gol::ws2:

محققان آمریکایی به تازگی اعلام کردند انبساط یافتن DNA که به ژنهای جهنده نیز شهرت دارند، بسیار رایج تر از چیزی است که در گذشته تصور می رفت و تقریبا همه انسانها نمونه ای منحصر به فرد از این پدیده را در بدن خود دارند. به گزارش خبرگزاری مهر، دانشمندان در عین حال تعداد غیر منتظره و زیادی از این ژنهای جهنده را که به "ترنسپوزون" نیز مشهورند، در تومورهای ریه مشاهده کرده و اعلام کردند این ژنها می توانند نشانه هایی از این سرطان کشنده را در خود داشته باشند. "اسکات دوین" از دانشکده پزشکی دانشگاه مریلند می گوید: "ما دریافتیم در صورتی که فردی بچه دار شود، کودک می تواند یک یا چند کپی جدید از این ژنهای جهنده که در بدن مادر و پدر وجود نداشته اند را به ارث ببرد."

با توجه به این یافته می توان پیش بینی کرد نوسان در ژنوم انسان بیش از چیزی است که دانشمندان در گذشته آن را تصور می کردند. این یافته می تواند منجر به آغاز انقلابی شود که در نهایت به درمان مناسب و استفاده هدفمند تر از داروها برای درمان و پیشگیری از بیماری ها منتهی شود.

"ترانسپوزون" ها توالی کد DNA هستند که خود را تکرار می کنند و از نقطه ای بر روی نقطه ای دیگر از کروموزوم ها می جهند تیم تحقیقاتی "دوین" موفق به شناسایی ترنسپوزونهای منحصر به فردی در بیش از 90 درصد از 76 نفر مورد مطالعه در این پروژه شده است.

این جهشها می تواند بر عملکرد دیگر ژنها تاثیر بگذارد طولانی شدن DNA درست در مقابل یا در پس یک ژن می تواند منجر به خاموش شدن، روشن شدن و یا تاثیراتی خاص بر روی عملکرد ژن شود به گفته "دوین" وجود ترنسپوزون در افراد پدیده ای جدید نیست و وجود توالی های ترانسپوزونی در 45 درصد از ژنوم امری شناخته شده است اما اکثر آنها جهشهای خود را انجام داده اند و در حال حاضر غیر فعال بوده و بدون تغییر از نسلی به نسل دیگر منتقل می شوند.

آنچه موجب شگفتی دانشمندان شده ژنهای جهنده ای است که در حرکت بوده و هر انسان به صورت میانگین 15 نمونه خاص از آنها را در بدن خود دارد.

شیوه های جدید توالی ژنتیکی امکان یافتن این ترنسپوزونها را به وجود آورده است و شرکتهای مختلف نیز در تلاشند هزینه انجام این کار را کاهش دهند. محققان برای یافتن هزار و 145 ترنسپوزون که تا پیش از این به ثبت نرسیده بودند، از توالی دهنده ژنتیکی شرکت "روشه 454" استفاده کردند.

آنها کاوشگر ژنتیکی ابداع کردند که تنها ژنهای جهنده فعال را مورد هدف قرار داده و شکل گیری نوع جدیدی از آنها را در هر نسل پیش بینی می کند.

ژنوم انسان از سه میلیارد Base Pair ( جفتهای نوکلئوتیدی یا BP که هر یک بر روی یک DNA مکمل قرار داشته و به واسطه رشته های هیدروژنی به هم متصلند) کد ژنتیکی A، C، T و G برخوردار است که این رویداد می تواند بر روی تمامی BP های موجود در جهان هستی تاثیر بگذارد.

در واقع دانشمندان معتقدند آنچه این پدیده با انسانها می کند، می تواند فاجعه بار باشد. هر فرد 20 هزار ژن اصلی دارد اما هر ژن از تعداد زیادی BP تشکیل شده تغییرات ظریفی ویژه هر فرد در آنها رخ می دهد. همچنین DNA به تنهایی به شیوه های مختلفی بر روی بدن تاثیر دارد که درک این شیوه ها به تازگی آغاز شده است.

ترنسپوزونها گاه بر روی این مناطق کد گذاری نشده و گاه بر روی ژنها می جهند و در صورتی که ژنوم انسان را به عنوان دستورالعملی برای ساخت دستگاهی پیچیده مانند یک هواپیما در نظر بگیریم، تصور نتیجه کپی شدن صفحه مربوط به صندلی مسافران در بخش مربوط به موتور جت چندان سخت و در عین حال خوشایند نخواهد بود.

بر اساس گزارش رویترز، محققان با بررسی تومورهای مغزی و ریوی دریافتند ترنسپوزونها در تومورهای ریوی و نه در تومورهای مغزی حضور داشته و فعالند که این یافته نیز می تواند به هدفی برای مطالعات بعدی بر روی دلیل حضور این پدیده در تومورهای سرطانی تبدیل شود.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...