رفتن به مطلب

ترسیم نقشه های ایزوترمیک پایپینگ


ارسال های توصیه شده

لوله کشي صنعتي: نظير پتروشيمي، نيروگاه و پالايشگاه که به آن PIPING گفته مي شود.

راي طراحي، اجرا، تست و راه اندازي واحدهايي که داراي لوله کشي صنعتي مي باشند، سه نوع نقشه مورد نياز است:

  • نقشه P & ID:

نقشه اي شماتيک از کليه تجهيزات فرآيندي و غير فرآيندي ناحيه اي از يک واحد صنعتي که در آن نحوه ارتباط کليه تجهيزات به يکديگر، جهت جريان، نحوه کنترل جريان ها، پارامترهاي کنترلي مانند دما، فشار، دبي، سايز، جنس، کلاس خط، کاهنده ها و افزاينده ها و نحوه ارتباط آنها با ساير نواحي به آساني قابل مشاهده و پيگيري است.

  • نقشه پلات پلان:

يک ديد يا نما از بالاي يک ناحيه از سايت يا ناحيه صنعتي خواهد بود که توسط مقاطع مختلف سعي مي گردد جزئيات ريز و پيچيده آن نشان  داده شود و هرگونه ابهام آن برطرف گردد. اين نقشه نشان دهنده تجهيزات، اسليپرها، پايپ رک ها، جايگذاري کليه خطوط لوله، انواع سازه هاي فلزي و ساپورت ها  بر اساس مختصات کلي يا محلي (طول، عرض، ارتفاع) مي باشد.

  • نقشه ايزومتريک:

اين نوع نقشه، خاص عمليات لوله کشي صنعتي مي باشد و به نقشه اي اطلاق مي شود که در ايزومتريک (حالت سه بعدي اشکال ترسيم شده در کاغذ دو بعدي) ترسيم شده اند و جهت گيري خط نسبت به شمال ناحيه و جزئيات ريز طراحي را به طور کامل آشکار مي کند. نقشه هاي ايزومتريک معمولاَ در برگيرنده اطلاعات تکميلي مانند انواع سرجوش ها، اسپول بندي، توصيف کامل متريال مورد نياز خطوط رسم شده در نقشه، دما و فشار طراحي کاري و تست، نوع تست هيدرواستاتيک و غيره به صورت جدولي خواهد بود. بر مهندس طراح پايپينگ است که با تکيه بر تجربه، رعايت استانداردهاي لازم، خواسته هاي ذکر شده در قرارداد و غيره ابتدا مسير حرکت لوله ها را براساس نقشه هاي P & ID و چيدمان تجهيزات موجود در سايت تعيين نموده و با بکارگيري روش ها و نرم افزارهاي محاسباتي دقيق جهت تعيين رفتار سيستم لوله کشي تحت اثر نيروها و تنش هاي وارده برآن، مدلينگ را تا حصول نتيجه مطلوب اصلاح نمايد.

 

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...