رفتن به مطلب

آشنایی با رزبری پای (Raspberry Pi)


ارسال های توصیه شده

رزبری پای نامی است که روی یک مجموعه متشکل از چندین کامپیوتر تک بورد، قرار داده شده است. این کامپیوترهای کوچک در کشور انگلستان و به دست بنیاد Raspberry Pi توسعه پیدا کردند. هدف اولیه، استفاده از این کامپیوترهای کوچک برای افزایش سواد دانش آموزان در حوزه علوم کامپیوتر در مدارس انگلستان بود، اما امروز شاهد استفاده از رزبری پای در سرتاسر دنیا، برای بی‌شمار هدف مختلف هستیم.

برد رزبری پای یا به عبارت برخی از دوستان رسپبری پای Raspberry Pi یک مینی کامپیوتر امبدد میباشد. بنیاد رزبری پای Raspberry Pi عمده درآمد حاصل از فروش این برد را صرف امور خیریه می‌کند. این برد دارای 40 پایه GPIO برای ارتباط با انواع سنسورها و بردهای دیگر است. برد raspberry pi دارای سیستم عامل است. در وب سایت دیجی اسپارک به عنوان مرجع تخصصی رزبری پای و امبدد سیستم‌ها برای آموزش رسپبری پای Raspberry Pi می‌باشد.

آشنایی با نسل‌های مختلف رزبری پای

تاکنون چندین نسل از این وسیله عرضه شده است. تمامی مدل‌ها از یک تراشه (SoC) ساخت شرکت برادکام بهره می‌برند. در تراشه اصلی Raspberry Pi یک پردازنده مبتنی بر معماری ARM به همراه یک پردازشگر گرافیکی وجود دارد. در گوشی های هوشمند نیز مغز متفکر دستگاه یک SoC است که از پردازنده و پردازشگر گرافیکی تشکیل می‌شود.در رزبری پای 3 مدل +B، سرعت پردازنده در محدود‌ه‌ای بین 700 مگاهرتز تا 1.4 گیگاهرتز قرار دارد. همچنین حافظه اصلی آنبورد نیز بین 256 مگابایت تا 11 گیگابایت متغیر است. به منظور سوار کردن سیستم عامل و فراهم کردن فضایی برای نصب اپلیکیشن‌ها در کنار ذخیره داده، درگاه کارت میکرو اس دی روی رزبری پای در نظر گرفته می‌شود. بسته به مدل خریداری شده، بین یک تا چهار درگاه یو اس بی در اختیار کاربر قرار می‌گیرد.

do.php?imgf=158106500296641.jpg

به منظور گرفتن خروجی روی نمایشگر، می‌توان از کامپوزیت ویدیو یا اچ دی ام آی بهره برد. دریافت صوت از طریق درگاه جک صوتی 3.5 میلی‌متری امکان‌پذیر خواهد بود. خروجی‌های سطح پایین‌تر از طریق پین‌های GPIO فراهم می‌شوند. GPIO به پین‌های همه منظوره ورودی / خروجی اشاره دارد که روی یک مدار یکپارچه برای دریافت و ارسال سیگنال‌ مورد استفاده قرار می‌گیرند. نحوه رفتار آن‌ها، همچون کار کردن به عنوان یک ورودی یا خروجی، به صورت ران تایم (حین اجرا بودن یک برنامه روی رزبری پای) توسط کاربر قابل تنظیم است.

در مدل‌های B رزبری پای 1 تا 3، پورت اترنت 8P8C در نظر گرفته شده است. با توجه به نیاز مبرم کاربران به منظور وصل کردن گجت ساخته شده با استفاده از رزبری پای به اینترنت، مدل‌های فاقد درگاه اترنت کمتر کاربرد دارند. در هر سه مدل رزبری پای 3 و همچنین مدل W رزبری پای 2 اتصال بی سیم به اینترنت از طریق قرار دادن کارت شبکه وایرلس دارای پشتیبانی از استاندارد Wi-Fi 802.11n فراهم شد. در این مدل‌ها، چیپ بلوتوث نیز وجود دارد.

سخت افزار رزبری پای

رزبری پای از نظر سخت افزار، نسل به نسل بهبود پیدا کرد. به عنوان نمونه ظرفیت حافظه اصلی آن افزایش یافت یا نحوه پشتیبانی از دستگاه‌های ورودی و خروجی وضعیت بهتری به خود گرفت. در این بوردها، آداپتور اترنت از داخل به یک درگاه یو اس بی اضافی متصل است. درگاه‌های یو اس بی به صورت مستقیم به تراشه وصل می‌شوند.

تراشه

در اولین نسل، تراشه BCM2835 برادکام به کار رفت. درون آن، پردازنده 76JZF-S با سرعت 700 مگاهرتز وجود داشت. VideoCore IV نقش پردازشگر گرافیکی چیپست را ایفا می‌کرد. میزان حافظه سطح اول (L1) و سطح دوم (L2) کش پردازنده به ترتیب 16 کیلوبایت و 128 کیلوبایت بود. حافظه کش سطح دوم بیشتر در اختیار پردازشگر گرافیکی بود. در اولین نسل، تراشه زیر چیپ رم قرار داشت، به همین دلیل فقط گوشه‌هایی از آن قابل رویت بود. گفتنی است پردازنده به کار رفته در اولین نسل رزبری پای، همان تراشه‌ای است که در اولین گوشی آیفون (عرضه در سال 2007) به کار رفت، هر چند اپل از ورژنی با سرعت بیشتر استفاده کرده بود. همچنین در اولین گوشی آیفون، در کنار این پردازنده، یک پردازشگر گرافیکی قوی‌تر وجود داشت.

مدل V1.1 رزبری پای 2 از تراشه برادکام BCM2836 مجهز به پردازنده‌ای 32 بیتی و چهار هسته‌ای با سرعت 900 مگاهرتز استفاده می‌کرد. برخلاف هسته‌های ARM11 به کار رفته در نسل اول، این مرتبه از هسته‌های Cortex-A7 در پردازنده استفاده شده بود. دو برابر شدن سطح دوم حافظه کش و رسیدنش به 256 کیلوبایت نیز بهبودی مهم تلقی می‌شد. در مدل V1.2 رزبری پای 2 از تراشه BCM2837 مجهز به پردازنده‌ای 64 بیتی و چهار هسته‌ای از نوع Cortex-A53 با سرعت 1.2 گیگاهرتز استفاده شد. رزبری پای 3 مدل V1.1 از همین تراشه با سرعت پردازنده کمتر (900 مگاهرتز) قدرت گرفت. Raspberry Pi 3 از تراشه برادکام BCM2837B0 استفاده می‌کند. این تراشه از پردازنده‌ای 64 بیتی و چهار هسته‌ای با سرعت 1.4 کیگاهرتز بهره برده و ظرفیت سطح دوم حافظه کش در آن به 512 کیلوبایت رسید.

do.php?imgf=15810650029792.jpg

 

سیستم عامل رزبری پای

بنیاد رزبری پای، Raspbian را به عنوان توزیعی از لینوکس دبیان برای دانلود در اختیار کاربران قرار داد. نسخه‌ای از اوبونتو، ویندوز 10 ورژن IOT و RISC OS نیز بعدها برای استفاده روی رزبری پای‌ها عرضه شدند. بنیاد رزبری پای، Python و Scratch را به عنوان دو زبان برنامه نویسی اصلی کامپیوترهای کوچک خود معرفی کرد، هر چند پشتیبانی از سایر زبان‌های برنامه نویسی نیز در نظر گرفته شده است. کدهای سفت افزار پیش‌فرض، متن باز نبوده و در اختیار عموم قرار ندارد، هر چند نسخه‌ای غیر رسمی از آن به صورت اپن سورس موجود است.

منبع : گجت نیوز

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...