رفتن به مطلب

سالم‌ترین غذاها برای خنثی کردن اثرات آلودگی هوا


ارسال های توصیه شده

در تازه‌های پزشکی این هفته نگاهی داریم به این اخبار: سالم‌ترین غذاها برای خنثی کردن اثرات آلودگی هوا / وقتی معده هم دچار آنفلوآنزا می‌شود! / سردی دائمی دستها نشانه چیست؟ / ویتامین‌هایی که چاقی را از شما دور می‌کنند.

آلودگی هوا مسئول مرگ سالانه حدود ۷ میلیون نفر در سراسر جهان است

به گزارش دیلی‌میل، افزایش خطر ابتلا به برخی انواع سرطان‌ها، زوال عقل، نابینایی، بیماری‌های قلبی، دیابت، آسم، برونشیت و برخی اختلالات روانی، در اثر قرارگیری در معرض آلودگی هوا ثابت شده است. 

اگرچه نمی‌توان تنفس را متوقف کرد اما برخی انتخاب‌های غذایی اثرات سمی آلودگی هوا بر بدن را خنثی می‌کنند. این نکته ثابت شده که مصرف اسیدهای چرب امگا ۳ به بهبود عملکرد ریه‌ها در برابر آلودگی هوا کمک می‌کند. روغن زیتون، ماهی و روغن ماهی، آووکادو، گردو، دانه‌های چیا و بذر کتان سرشار از این نوع چربی‌ها به علاوه ویتامین E هستند. این نوع ویتامین التهاب را از بدن دور می‌کند.

برای مقابله با آلودگی هوا، بیشتر کلم بروکلی بخورید. نوشیدن آب این نوع کلم باعث کاهش التهاب بینی ناشی از دود دیزل می‌شود. ویتامین‌های گروه B موجود در کلم بروکلی نیز از قلب در برابر آلودگی هوا محافظت می‌کنند.

ذرات سمی موجود در هوا، باعث افزایش تولید رادیکال‌های آزاد در بدن می‌شود. این مولکول‌های ناپایدار باعث التهاب در بدن شده و خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌های مزمن را افزایش می‌دهند. گریپ‌فروت اما سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها است و با خنثی کردن اثرات رادیکال‌های آزاد، از سلول‌ها در برابر آلاینده‌های مضر محافظت می‌کند.

ویتامین C را فراموش نکنید. غذاهای سرشار از این ویتامین مانند پرتقال، سیب، فلفل دلمه‌ای، گل کلم و جوانه بروکسل، التهاب‌های ناشی از آلودگی هوا را در بدن خنثی می‌کنند و مصرف آنها باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

در آخر، بتاکاروتن‌های موجود در مواد غذایی قرمز و نارنجی و سبزیجات برگ‌دار در بدن به ویتامین A تبدیل می‌شود. این ویتامین نه تنها خاصیت ضدالتهابی دارد بلکه باعث بهبود سلامت چشم‌ها شده و از پیری زودرس جلوگیری می‌کند.

وقتی معده هم دچار آنفلوآنزا می‌شود!

آنفلوآنزای معده تحت عنوان گاستروانتریت ویروسی، با تهوع، گرفتگی شکم، از دست دادن آب بدن، لرز، خشکی دهان، سردرد، کاهش اشتها و تب خود را نشان می‌دهد.

به گزارش مایوکلینیک؛ آنفلوآنزای معده هیچ ارتباطی با آنفلوآنزای ویروسی ندارد چون ویروس‌های مرتبط با این بیماری از جمله نوروویروس و روتاویروس فقط به دستگاه گوارش حمله می‌کنند.

رایج‌ترین شیوه ابتلا به آنفلوآنزای معده از طریق تماس با شخص آلوده، مصرف غذا و آب آلوده است. علائم آنفلوآنزای معده، یک تا سه روز بعد از آلوده شدن خود را نشان می‌دهد و گاه ممکن است تا ۱۰ روز طول بکشد.

اگر بزرگسال هستید، بدن‌تان در ۲۴ ساعت آب زیادی از دست داده، بیش از دو روز تهوع و استفراغ داشته‌اید، تب بالای ۴۰ درجه سانتی‌گراد دارید، خشکی دهان و سرگیجه و ضعف شدید را تجربه می‌کنید، پس حتما با پزشک تماس بگیرید. برای جلوگیری از انتقال ویروس به دیگران، دست‌های خود را مرتب بشویید. از به اشتراک گذاشتن ظروف غذاخوری و لیوان آب خودداری کنید. حوله حمام را جداگانه استفاده کنید. فاصله خود را با دیگران رعایت کنید.

برای کاهش مشکلات گوارشی از غلات کامل، سیب‌زمینی، موز، سبزیجات پخته، ماست ساده و سیب استفاده کنید. لبنیات چرب، الکل، کافئین، غذاهای دریایی، سالاد خام و غذاهای پرادویه را از رژیم غذایی خود حذف کنید.

اگر سالم هستید، احتمالا بدون عوارض بعدی از این بیماری خلاص خواهید شد اما آنفلوآنزای معده می‌تواند برای نوزادان، افراد مسن و افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف کشنده باشد. هیچ درمان موثری برای آنفلوآنزای معده وجود ندارد. آنتی‌بیوتیک‌ها هم هیچ نقشی در درمان ندارند زیرا آنتی‌بیوتیک‌ها برای درمان عفونت‌های باکتریایی کار می‌کنند، نه ویروس‌ها. بنابراین پیشگیری بسیار مهم است. اگر هنوز بیمار نشده‌اید، دست‌های خود را مرتب بشویید، از تماس بدنی با افراد مبتلا به آنفولانزای معده بپرهیزید، چیز‌هایی که افراد مبتلا به این ویروس لمس کرده‌اند را ضدعفونی کنید و به اندازه کافی مایعات بنوشید.

سردی دائمی دستها نشانه چیست؟

در فصول سرد سال یا هنگامی که سرما خورده‌اید، طبیعی است که در انگشت‌های دست و پا احساس سرما کنید. اما سردی همیشگی انگشت‌ها حتی در روزهای گرم، گاهی می‌تواند دلیل ابتلا به یک بیماری باشد.

به گزارش مدیکال‌نیوز‌تودی؛ مصرف برخی از داروها مانند داروهای ضدسرطان یا ضداحتقان‌ها، می‌تواند باعث اسپاسم رگ‌های خونی ریز انگشت‌ها شود. اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید و همزمان دچار سردی انگشت‌های دست و پا هستید، حتما به پزشک‌تان اطلاع دهید.

در مبتلایان به کم‌کاری تیروئید، جریان خون در بدن کاهش می‌یابد و همین اتفاق باعث سردی انگشت‌ها می‌شود. کم کاری تیروئید به مراقبت‌های پزشکی نیاز دارد و با دارو به راحتی قابل‌درمان است.

در مبتلایان به سندرم رینود نیز رگ‌‌های کوچک که خون را به پوست می‌رسانند، باریک شده و در نتیجه گردش خون به این نواحی کمتر می‌شود. در مبتلایان به این سندرم هرگونه قرار گرفتن در معرض استرس یا سرماخوردگی و حتی لمس یک فرمان سرد اتومبیل، می‌تواند گردش خون به دست‌ها را کاهش دهد. اگر مبتلا به این سندرم هستید، کافئین و نیکوتین مصرف نکنید زیرا این مواد محرک می‌توانند نارسایی را بدتر کنند.

در موارد نادر، سردی انگشتان می‌تواند به دلیل لخته خونی که در جای دیگری از بدن تشکیل شده است رخ دهد. لخته شدن خون یک اورژانس پزشکی است.

کمبود ویتامین ب ۱۲ نیز باعث سردی دائمی انگشت‌ها می‌شود. این ویتامین در محصولات حیوانی از جمله گوشت، لبنیات و تخم مرغ وجود دارد.

ویتامین‌هایی که چاقی را از شما دور می‌کنند!

اگرچه سوخت و ساز طبیعی بدن با افزایش سن کندتر می‌شود، اما برخی ویتامین‌ها و املاح معدنی هستند که مصرف آنها باعث بهبود متابولیسم شده و به کنترل وزن کمک می‌کند.

به گزارش هلث‌ لاین؛ مواد غذایی طبیعی بهترین منابع دریافت ویتامین‌ها و املاح ضروری برای کاهش وزن هستند اما برای جلوگیری از افزایش وزن می‌توانید برخی مکمل‌های غذایی از جمله ویتامین‌های گروه B را نیز مصرف کنید. این گروه ویتامین‌ها نقش مهمی در سوخت و ساز بدن دارند و کمبود هر کدام از آنها از جمله بیوتین، فولات، نیاسین، تیامین و ریبوفلاوین و... استرس و در نتیجه آن میل به مصرف تنقلات و پرخوری در شما را افزایش می‌دهد.

این نکته ثابت شده که بیشتر افراد مبتلا به چاقی و کسانی که چربی احشایی دارند، از کمبود ویتامین دی رنج می‌برند. برای دریافت ویتامین دی، روزانه بیست دقیقه در معرض نور خورشید باشید یا در کنار غذاها، از مکمل‌های این ویتامین بهره ببرید.

برخی تحقیقات معتبر نشان می‌دهد که مصرف کافی کلسیم باعث کاهش وزن در مبتلایان به دیابت نوع ۲ می‌شود. بهتر است کلسیم را از منابع غذایی دریافت کنید و برای مصرف مکمل آن، با پزشک در تماس باشید.

بدن شما برای سوخت و ساز سالم به آهن نیاز دارد. مصرف ناکافی آهن باعث عدم اکسیژن‌رسانی کافی به ماهیچه‌ها می‌شود. اگر کم‌خون هستید، هم برای جبران کم خونی و هم برای افزایش متابولیسم، مکمل آهن مصرف کنید.

بدن شما بدون منیزیم قادر به سوخت و ساز و تولید انرژی نیست. آجیل و دانه‌ها، حبوبات، اسفناج و غلات کامل، سرشار از منیزیم هستند. برای دریافت مکمل‌های منیزیم با پزشک مشورت کنید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...