رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

خانه ها را برای آرامش می سازيم. مكان هايی كه در سرشت ذاتیشان واژه های راحت و رامش هست، و در معنای اين واژه ها، سكون. اما چه می شود اگر اين عنصر جوهری، با متضاد ذاتیاش- حركت- همنشين شود؟
حركت اغلب به قصد و هدفی روشن رخ می دهد، اما وقت هايی هم هست كه خودش می شود هدف خودش. برای خودت راه بيافتی و بی مقصد و هدف به هر جا كه سر راهت بود،پرسه بزنی. معمولاً البته در شهر و در ميان غريبه ها پرسه می زنند. اما اگر اين مسير را خصوصی كنيم و ظرفی از جنس معماری برايش بسازيم، اين عنصر خوشايند رفتاری را خانگی كرده ايم. بنايی كه چنين كند پرسه گاه است، و باشندگانش را به ادراكی خاص از معماری دعوت می كند: ادراك يك پرسه گرد.
 
ویلا پرسه گرد
ویلا پرسه گرد
ویلا پرسه گرد


اين دغدغه ها دست مايه ی طرح يك خانه شد : يك پرسه گاه خصوصی كه سكون و حركت را هم زمان پذيرايی كند. پرسه گاه به شكل يك مسير، يك محور زايا كه انگار ستون فقرات ساختمان است و ساير فضاها ازش روييده باشند، تفسير و تصوير شد و مجموعه ی اين رويش ها با دوباره درخودپيچيدن تن يافت و كالبد اصلی ساختمان را شكل داد.

ویلا پرسه گرد
ویلا پرسه گرد
ویلا پرسه گرد
ویلا پرسه گرد


ديگر خانه های منطقه، دچار يك فراموشی فراگير تاريخی، يكسره برون گرايند. اين خانه اما حياط یاز آن خود دارد كه از درخود جمع شدن پرسه گاه شكل گرفته. پس فضاها روشان را می كنند به حياط خودی تا زندگی هرچه امن تر و پرسه گردی هرچه آزادتر ممكن شود.
 

ویلا پرسه گرد
ویلا پرسه گرد
ویلا پرسه گرد



بازی سبزی اما ادامه دارد. پيش رويت كوچه مانندی است كه تكه ای كوچك اما مستقل را از خانه ی اصلی جدا می كند. بخش جداگانه ای از ویلا كه وقتی مهمان غريبه تری هست، كمك حال خانه ی اصلی باشد.
 

ویلا پرسه گرد
ویلا پرسه گرد


پرسه را ادامه میده ي، با مسير همراه میشوی و اندام های مختلف ساختمان را تجربه می كني. از كنار مهمان خانه می گذری. يك مركزيت ادراكي/كاركردی كه سرشتی آرام و ساكن دارد اما نظاره ی پرسه گردان خانه هم در آن ممكن است. اين اتاق اصلی ترين فضای زيستِ جمعی خانه است و يادآور شاهنشين خانه های قديمی تر. پس از آن  گذرت می افتد به تراس های سبزی كه كارشان بی مرز كردن بيرون و درون است و آميختن تجربه ادراكی داخل و خارج. گردشت را پی میگيری. بايد با پل از روی كوچه ای كه حرفش شد بگذری تا پلكان بلندی را كشف كنی كه موازی سقف بخش كوچك و مستقل خانه است. پلكان را كه پيمودی، دوباره در حياط هستی كه حالا برايت خودی تر هم شده.
 

ویلا پرسه گرد
ویلا پرسه گرد
ویلا پرسه گرد
ویلا پرسه گرد


حالا يكی از پرسه ‎گردی هايت تمام شده. در اين خانه تجربه های اين چنينی زياد خواهیديد. كارش همين است خانه ی پرسه گرد.
 

ویلا پرسه گرد
ویلا پرسه گرد


بخشی از جبهه جنوبی ساختمان در طبقه ی بالايی حذف شده تا حياط نور را هرچه بيشتر به خود راه دهد و همچنين منظری از حياط و تراس های سبز پيش چشم تنه ی شمالی قرار گيرد. رفتار حياط با باد آزارنده ی زمستان برعكس است: ساختمان طوری بر زمين می نشيند كه حياط تا می شود، باد را به خود راه ندهد. 

دیاگرام ویلا پرسه گرد

 

منبع :

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...