رفتن به مطلب

آیا شراب قرمز باکتری‌های خوب روده را افزایش می‌دهد؟


leo.unique

ارسال های توصیه شده

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که مصرف مقادیر کمی شراب قرمز می‌تواند تعداد باکتری‌های خوب موجود در دستگاه گوارش را افزایش دهد.

محققان دانشگاه کینگز لندن در یک مطالعه جدید به این نتیجه رسیدند که نوشیدن حتی یک لیوان شراب قرمز در هفته می‌تواند اثر مفیدی بر تعادل میکروبیوم روده داشته باشد و باعث کاهش کلسترول بد و حفظ وزن در محدوده سالم شود.

کارولین لو روی، از نویسندگان این مطالعه هشدار می‌دهد: این الکل شراب قرمز نیست که چنین اثری دارد بلکه پلی فنول‌های موجود در شراب قرمز هستند که باکتری‌های خوب روده را افزایش می‌دهند. در واقع پلی فنول‏ها به تغذیه باکتری‌های خوب در میکروبیوم روده کمک می‌کنند.

پلی فنول‌ها همچنین در خوراکی‌های دیگری که الکل ندارند هم وجود دارد از جمله سبزیجات، میوه‌ها، غلات، آجیل، حبوبات و چای. پلی فنول‏ها خاصیت آنتی اکسیدانی دارند.

در این مطالعه، لو روی و همکارانش تأثیر آبجو، شراب قرمز، شراب سفید و ویسکی را بر میکروبیوم روده ۹۱۶ نفر بررسی کردند. آنها دریافتند که تنها شراب قرمز چنین تاثیری را بر میکروبیوم روده دارد.

میکروبیوم مجموعه‌ای از باکتری‌های روده است که در سلامت کلی بدن و همچنین عملکرد سیستم عصبی نقش مهمی دارند. یک میکروبیوم سالم به هضم غذا کمک می‌کند و دفع کننده خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها است. میکروبیوم سالم همچنین از مشکلات روانی مانند افسردگی پیشگیری می‌کند. در عوض، یک میکروبیوم ناسالم می‌تواند به ضعف سیستم ایمنی بدن، افزایش وزن و کلسترول بالا منجر شود. عوامل مختلفی هستند که می‌توانند باعث از بین رفتن تعادل در میکروبیوم روده‌ شوند. از مهم‌ترین آنها می‌توان به استرس مزمن، عفونت، رژیم غذایی با حجم زیادی از کربوهیدرات‌های تصفیه ‌شده و کاهش مصرف فیبر اشاره کرد. همه این عوامل می‌توانند مانع رشد باکتری‌های خوب در روده شوند.

به گفته محققان در حالی که نوشیدن مقادیر کمی شراب قرمز اثرات مفیدی بر سلامت دارد، اما اثرات ناسالم نوشیدن زیاد، مانند بیماری کبد، ابتلا به برخی سرطان‌ها مانند سرطان پانکراس و ... را نباید نادیده گرفت.

نتایج این مطالعه ۲۷ آگوست در مجله Gastroenterology منتشر شده است.

لینک به دیدگاه

نوشیدن شراب می تواند عوارض جانبی هم برای افراد در پی داشته باشد.

شراب به افزایش کلسترول خوب خون کمک می کند و از تشکیل کلسترول بد جلوگیری می کند

علاوه بر این نظریه هایی وجود دارد که بیان می کند فلاونوئیدهای موجود در انگور می تواند آنزیم های حل کننده لخته خون را افزایش دهد.

زمانی که خون لخته می شود جریان خون کاهش می یابد و همین امر به سکته یا حمله منجر می شود.

مواد شیمیایی گیاهی موجود در شراب همچون تانن ها، ممکن است از لخته شدن خون جلوگیری کنند.

همچنین مصرف شراب با افزایش اشتها مرتبط است و می تواند باعث افزایش مصرف غذا در میان جمیعت آسیب پذیر همچون کهنسالان شود.

با اینحال نوشیدن شراب می تواند مشکلات زیادی برای بدن داشته باشد.

از جمله این مشکلات می توان به افزایش فشار خون، سیروز کبدی، واکنش های آلرژیک، انواع مختلفی از سرطان، کمبود خواب، سرطان سینه، آسیب مغزی، اسیب قلبی و پانکراس ملتهب نام برد.

نوشیدن شراب می تواند نرخ آسیب های عمومی، خشونت،  و مرگ را افزایش دهد.

منبع مجله سلامت

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...