رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

دوستت دارم اگر...
به حرفم گوش کنی، 
مطابق میل من رفتار کنی،
هرگز از من فاصله نگیری،
تمام حواس و توجه‌ات معطوف به من باشد و...

اینها خواسته‌های یک باج‌گیر عاطفی است.  

باج‌گیری عاطفی شکل بسیار موثری از تسلط بر دیگران است که در آن نزدیکان‌مان تهدیدمان می‌کنند در صورت بی‌توجهی به خواسته‌هایشان ما را تنبیه خواهند کرد.  

این باج‌گیرها خوب می‌دانند که رابطه با آنها تا چه اندازه برایمان اهمیت دارد. از آسیب‌پذیری ما و از عمیق‌ترین رازهایمان آگاهند.  
این افراد می‌توانند پدر و مادرمان باشند یا همسرمان، رئیس و همکاران‌مان، و یا دوستان و کسی که به او عشق می‌ورزیم. 

آنها با وجود علاقه‌ای که به ما دارند، از این روش استفاده می‌کنند تا پاداش لازم را کسب کنند: اطاعت و تسلیم ما.

لینک به دیدگاه

شش مرحله‌ی باج‌گیری عاطفی


۱- خواسته
کسی که دوستش دارید، چیزی از شما می‌خواهد. چیزی که انجامش در توان شما نیست. ممکن است او خواسته‌اش را مستقیم یا غیرمستقیم بیان کند. حتی ممکن است بیان خواسته به صورتی باشد که نه تنها غیرمنطقی، بلکه کاملا عاشقانه به نظر بیاید.

۲- مقاومت
شما توان انجام آن خواسته را ندارید و بنابراین، با وجود علاقه‌تان به آن فرد، در برابر درخواستش مقاومت می‌کنید. 

۳- فشار
فرد مقابل شما وقتی با مقاومت‌تان روبه‌رو می‌شود، نه تنها تلاشی برای درک شما نمی‌کند، بلکه شما را تحت فشار می‌گذارد تا خواسته‌اش را عملی کنید. او مصرانه درخواستش را تکرار می‌کند و گاهی این کار را با مظلوم‌نمایی و گاهی با دلبری انجام می‌دهد. تمام تلاش‌اش این است که احساسات شما را  تحریک کند تا به هدفش برسد.

۴- تهدید
وقتی فرد مقابل‌تان با اصرار و فشار هم به هدفش نرسد، دست به تهدید می‌زند تا به شما بفهماند عواقب نافرمانی‌اش چه خواهد بود. او شما را تهدید به درد و رنج یا جدایی می‌کند؛ گاهی هم تلاش می‌کند با وسوسه کردن شما به نتیجه برسد. گاهی نیز تهدیدش این است که اگر خواسته‌‌اش عملی نشود به خودش آسیب خواهد رساند.

۵- تسلیم
شما که او را بسیار دوست دارید، توان از دست دادنش را ندارید؛ همچنین نمی‌توانید بپذیرید او به خودش آسیب بزند و خودتان هم میلی به آسیب دیدن ندارید. بنابراین برخلاف میل درونی‌تان تسلیم خواسته‌ی او می‌شوید. 

۶- تکرار
حالا که فرد مقابل شما به خواسته‌اش رسیده، اوضاع دوباره آرام می‌شود. شما همچنان از وضعیت پیش آمده راضی نیستید اما خوشحالید که رضایت کسی را که دوستش دارید به دست آورده‌اید و صلح برقرار کرده‌اید. اما واقعیت این است که موضوع به اینجا ختم نمی‌شود و شما با این کار، راه را برای تکرار این رفتار باز کرده‌اید و او همیشه درخواست‌های نامعقول‌اش را به همین روش به سرانجام خواهد رساند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...